Een landingspagina. Misschien heb je dat woord wel eens voorbij horen komen, maar weet je niet precies wat de betekenis ervan is. Of misschien weet je wel wat het is, maar niet hoe jij zelf een goede landingspagina voor je website kunt maken. In dit artikel vind je antwoord op al je vragen.

 

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina op je website die als doel heeft jouw bezoeker één hele specifieke actie te laten ondernemen. Die actie kan bijvoorbeeld het inschrijven voor je nieuwsbrief, een e-book of een andere weggever zijn, maar ook het kopen van een aanbod.

Je kunt een landingspagina dus zowel gebruiken om door middel van het verzamelen van e-mailadressen met meer potentiële klanten in contact te komen als om direct nieuwe klanten te werven. Deze websitepagina lijkt daarmee op de pagina’s die je maakt om je aanbod en je weggevers onder de aandacht te brengen, met een paar kleine elementen die anders zijn.

 

Waarom een landingspagina?

Als je ook een gewone aanbodpagina kunt schrijven, waarom zou je dan een landingspagina maken? Dat heeft te maken met een aantal specifieke elementen die gebruikelijk zijn voor een landingspagina. Eentje daarvan is het gebrek aan afleiding.

Op een goede landingspagina staat de actie die jij je websitebezoeker wilt laten ondernemen centraal. Liefst is er op de betreffende pagina helemaal niets te zien dat kan afleiden van deze actie. Geen rechterkolom dus, geen pop-ups die attent maken op een andere actie, niet halverwege de pagina ineens een verwijzing naar een blog of een social mediakanaal. En het liefst zelfs geen hoofdmenu bovenin dat laat zien welke pagina’s er nog meer op je website zijn – iets dat bij een gewone aanbodpagina meestal wel zichtbaar is zodat potentiële klanten eventueel verschillende vormen van jouw aanbod met elkaar kunnen vergelijken.

Doordat alle focus naar de te ondernemen actie gaat is de kans groter dat jouw bezoeker die actie ook daadwerkelijk zal ondernemen.

 

Eén boodschap voor één type ideale klant

Het is ook belangrijk dat je landingspagina één specifieke boodschap overbrengt die gericht is aan één type ideale klant. Stel dat je meerdere typen ideale klanten hebt, dan kun je dus voor elk van deze groepen een eigen landingspagina maken waar je een boodschap overbrengt die precies aansluit op hun behoeftes of verlangens. Jouw andere typen ideale klanten krijgen de pagina’s die voor hen niet relevant zijn dan niet te zien, maar alleen de pagina die wel speciaal voor hen geschreven is.

Meestal sluit de boodschap op je landingspagina aan op één verlangen dat aan de hand van de op de pagina te ondernemen actie waargemaakt kan worden, of op één probleem dat de ideale klant dankzij het ondernemen van de actie op kan lossen. Die boodschap wordt overgebracht in simpele en heldere taal.

Het komt veel voor dat ondernemers een landingspagina maken als onderdeel van een advertentiecampagne, bijvoorbeeld op Facebook of Instagram of met Google Adwords. De bezoeker die vanuit zo’n advertentie op je website terechtkomt moet meteen zien dat de boodschap op de pagina aansluit op die in de advertentie – want dat wekt extra vertrouwen om op de pagina te blijven en de betreffende actie te ondernemen. Ook is het gebruikelijk om het kleurgebruik en de algehele uitstraling van de advertentie (zeker als die op social media is geplaatst) overeen te laten komen met de uitstraling van de landingspagina.

 

Zorg dat bezoekers de call to action niet kunnen missen

Een landingspagina is dus bedoeld om je websitebezoeker een actie te laten ondernemen. Het liefst zie je geen enkele bezoeker aan je pagina verdwijnen zonder dat hij of zij die actie ondernomen heeft. Zorg er daarom voor dat ze jouw call to action niet over het hoofd kunnen zien.

Die call to action kan een inschrijfformulier zijn voor je weggever of nieuwsbrief. In dat geval is mijn tip om aan je inschrijvers alleen hun voornaam en e-mailadres te vragen, want hoe meer gegevens je vraagt, hoe hoger je de drempel maakt om in te schrijven.

De call to action kan ook zijn om een product of dienst bij jou te kopen. In dat geval is mijn tip om – als jouw aanbod direct op je website te koop is – met knoppen te werken, het liefst in een lekker opvallende kleur zodat je bezoeker ze niet over het hoofd kan zien. Websitebezoekers houden namelijk van het klikken op knoppen. Je mag op je landingspagina gerust meerdere knoppen gebruiken (bijvoorbeeld direct bovenaan, ergens in het midden en aan het einde), zolang ze maar wel allemaal naar hetzelfde aanbod leiden.

 

Je landingspagina in Google

Zoals ik hierboven schreef wordt een landingspagina vaak gemaakt als onderdeel van een advertentiecampagne op social media of in Google. Maar dat hoeft niet. Je kunt ook een landingspagina schrijven die bedoeld is om uitstekend te scoren in Google, zodat je via de organische zoekresultaten (oftewel: de gratis zoekresultaten) bezoekers op je pagina krijgt.

In dat geval is het belangrijk dat jij je heel goed verplaatst in de behoefte of het verlangen van de ideale bezoeker van jouw landingspagina – en dat je op de pagina vervolgens precies die zoekwoorden gebruikt die jouw bezoeker ook in Google in zal typen. Je landingspagina is immers een op zichzelf staande pagina op je website, (meestal) niet eentje die via je hoofdmenu gevonden wordt. Je landingspagina op zich moet dus een heel krachtig geschreven pagina zijn, zowel qua zoekwoorden (seo) als qua aantrekkelijkheid om er actie te ondernemen.

 

Op een rijtje: kenmerken van een goede landingspagina

  • Geen afleiding
  • Eenduidige boodschap
  • Eén doel
  • Glasheldere call to action
  • Goede zoekwoorden

 

Meer marketingtermen ontrafeld

Neem een duik in de Online Marketing Kennisbank om meer te leren over verschillende vormen van slimme websitemarketing.