Meer aandacht voor Facebookgroepen en voor verhalen, een rustigere tijdlijn en meer focus op privécontact boven openbaar communiceren. Dat zijn de belangrijkste veranderingen die Mark Zuckerberg onlangs aankondigde tijdens de jaarlijkse Facebookconferentie. Wat betekent dit voor jou als ondernemer en hoe speel je slim in op de nieuwe ontwikkelingen die er in de loop van 2019 aankomen?

 

Als er één ding zeker is binnen online marketing, dan is het wel dat er altijd iets verandert. Zo ook op Facebook. Ben je nu nog gewend aan je tijdlijn waarin berichten van vrienden en bedrijven voorbijkomen? Bereid je er dan alvast op voor dat deze er straks heel anders uitziet en dat je daardoor als Facebook gebruikende ondernemer ook op een andere manier in contact zult zijn met de fans en volgers van jouw bedrijf.

 

Verandering 1: nieuw design voor Facebook

Al jaren zijn we gewend aan het vertrouwde Facebook-blauw, maar dit wordt straks vervangen door veel meer wit met een vleugje lichtgrijs. Daardoor zal Facebook een rustigere uitstraling gaan krijgen. Bovendien verdwijnt dus de tijdlijn zoals we die kennen als het eerste wat je ziet op Facebook en komt er een prominentere plek voor evenementen, verhalen (oftewel Stories) en berichten van groepen. De tijdlijn (oftewel news feed) blijft wel bestaan binnen Facebook, maar dan onder een tabje waar je als gebruiker naartoe kunt klikken, zoals je dat nu bijvoorbeeld ook naar Marketplace en je notificaties kunt doen.

 

Verandering 2: meer ruimte voor groepen, minder voor pagina’s

Heb je namens je bedrijf een actieve Facebookgroep? Dan zit je met de nieuwe veranderingen die op komst zijn helemaal goed. Facebook is graag een platform waar mensen bij elkaar komen om gezamenlijk over hun interesses te praten. Precies wat er gebeurt binnen Facebookgroepen. Daarom komen berichten uit groepen straks op een prominentere plaats te staan. Doordat berichten van Facebookpagina’s straks alleen onder een aparte tab te vinden zijn, zul je daar waarschijnlijk minder mensen mee gaan bereiken.

Moet je nu een Facebookgroep starten voor je bedrijf als je die op dit moment niet hebt? Dat is een mogelijkheid, maar er zijn ook tal van andere dingen die je kunt doen om de marketing voor je bedrijf minder afhankelijk te maken van je Facebookpagina. Ik ga daar dieper op in in mijn podcastaflevering Help, Facebook verandert. Wat nu?

 

Verandering 3: meer aandacht voor Facebook Verhalen

Op Instagram zijn Stories al heel populair, maar op Facebook staan ze een beetje verstopt. Ook dat gaat binnenkort veranderen. Verhalen krijgen nu een veel opvallendere plek, bovenaan in het midden. Doe je voor je bedrijf nog niets met Stories of Verhalen? Dan wordt het hoog tijd om je erin te verdiepen. Met Verhalen geef je de mensen die jouw bedrijf op Facebook volgen een inkijkje in jouw ondernemersleven en heb je de gelegenheid om extra inspiratie met ze te delen. Je bedrijf krijgt hiermee nog meer een gezicht. Ook hierover vertel ik meer in mijn podcastaflevering Help, Facebook verandert. Wat nu?

 

Verandering 4: meer privécontact

Via Messenger binnen Facebook was het altijd al mogelijk om persoonlijk contact te hebben met de mensen die jouw bedrijf volgen. Facebook wil dit privécontact nog meer gaan stimuleren en gaat daarom ook Messenger nog makkelijker te gebruiken maken.

Ik hoor je al denken dat er in één op één contact met de fans en volgers van jouw bedrijf veel meer tijd gaat zitten dan wanneer je een bericht op je bedrijfspagina plaatst. Maar bedenk wel dat je veel meer impact op iemand maakt als je privécontact met hem of haar hebt. Een of twee berichtjes via Messenger kunnen voor jouw fan of volger veel meer waarde hebben dan honderd berichten op je bedrijfspagina, en er daardoor voor zorgen dat ze sneller klant bij je worden. Dus hoe kun jij dit directe contact voor jouw bedrijf gaan inzetten?

 

Of er nog meer dingen gaan veranderen binnen Facebook, en welke gevolgen die hebben voor ons als ondernemers, zal in de loop van 2019 moeten blijken. Zoals altijd worden de veranderingen eerst in de Verenigde Staten uitgerold en komen ze daarna naar Europa. Wil je meer horen over de veranderingen op Facebook en mijn gedachten over hoe je daar als ondernemer slim op inspeelt? Luister dan de podcastaflevering Help, Facebook verandert. Wat nu?