Wat je focus geeft, groeit. Maar wát geef je dan precies je focus als je jouw bedrijf wilt laten groeien? Wat mij betreft verdeel je jouw focus over drie dingen, en kijk je per ding steeds wat nu de meeste focus verdient. Op deze manier zorg je voor een domino-effect in de groei van je bedrijf.

 

Wat die drie dingen dan zijn? Allereerst jijzelf, als het allerbelangrijkste kapitaal in je bedrijf. Want als het met jou niet goed gaat, gaat het meestal met je bedrijf ook niet goed. Ten tweede zijn daar je doelen voor de korte termijn. Meestal zal dat zijn dat je deze maand een bepaalde omzet wilt hebben. En ten derde zijn het je doelen en dromen op de langere termijn. Hoe jij je leven en bedrijf voor je ziet over twee, drie, vijf of misschien wel tien jaar. Die doelen bereik je niet van vandaag op morgen, maar je moet wel al vandaag een stapje zetten om ze uiteindelijk te behalen.

 

Focus 1: jijzelf

Wat heb jij nodig om in je bedrijf het beste van jezelf te kunnen geven? Ik kan me zo voorstellen dat je je daarvoor fit, energiek, blij en uitgerust wilt voelen. Daarvoor heb je dan bijvoorbeeld nodig dat je goed slaapt, dat je gezond eet, dat je regelmatig buiten bent, sport en beweegt, voldoende vrije tijd inplant, enzovoort.

Niet helemaal mijn expertisegebied als marketingcoach, maar wel iets waar ik zelf aandacht aan besteed. Want er is altijd één van die dingen die je kunt verbeteren, en vaak zelfs meerdere. Zo ben ik regelmatig buiten om te wandelen, maar echt sporten was er de laatste tijd wat bij ingeschoten. Het gevolg: minder energie en ik ging dingen meer op de automatische piloot doen. Nu ik weer meer tijd maak om te sporten heb ik weer meer energie en worden ook mijn ideeën en acties weer creatiever.

Kies als het om jezelf gaat één verandering tegelijk waar je op gaat focussen. Anders is de kans namelijk groot dat je het niet volhoudt. Wat het je dan oplevert, behalve een energiek en uitgerust gevoel? Dat je meer spannende dingen durft te doen die je bedrijf laten groeien, dat je in minder tijd meer werk gedaan krijgt, dat je ideeën beter worden en daardoor meer resultaat opleveren, dat je meer rust uitstraalt en daarmee makkelijker klanten naar je toe laat komen, enzovoort.

 

Focus 2: je doelen op korte termijn

Jouw doelen op korte termijn hebben vaak te maken met zorgen dat er deze maand voldoende klanten en omzet zijn of komen. Daarvoor onderneem je acties die ervoor zorgen dat mensen die jou en je bedrijf al kennen, of deze maand leren kennen, zo enthousiast worden over je aanbod dat ze klant bij je willen worden. We hebben het dan meestal over wat meer dan alleen maar een paar berichten per week op social media plaatsen of één nieuwsbrief versturen.

Wat werkt dan wel om met behulp van marketing jouw omzetdoel van deze maand te behalen? Bijvoorbeeld het organiseren van iets leuks en waardevols waar jouw mogelijke klanten naartoe kunnen komen. Denk offline aan een lunch of borrel die je organiseert of online aan een challenge of webinar, oftewel een gratis online workshop. Ook kun je er zelf op uit gaan, offline bijvoorbeeld naar netwerkbijeenkomsten of events of online naar groepen op Facebook en LinkedIn om daar te netwerken.

Als je al een grotere bekendheid hebt (bijvoorbeeld meer dan duizend mensen die je volgen op social media of die je nieuwsbrief lezen) kun je bijvoorbeeld ook denken aan een serie van vier Facebook Lives of het een week lang maken van waardevolle Stories als opmaat naar het doen van een aanbod. Of aan het elke week versturen van je nieuwsbrief, met in de laatste twee mails ook je aanbod.

Het allerbelangrijkste: kies één ding uit waar je deze maand al je aandacht en energie aan geeft om meer klanten en omzet te krijgen.

 

Focus 3: je doelen en dromen voor de langere termijn

Dit zijn de dingen die je heel graag wilt, maar die niet van vandaag op morgen gerealiseerd zijn. Maar dat betekent niet dat je er vandaag nog geen actie op kunt ondernemen. Sterker nog, dat is nodig als je jouw langetermijndoelen en -dromen ook echt wilt bereiken.

Voor veel ondernemers hebben die doelen en dromen voor de lange termijn iets te maken met rust, vrijheid en financiële onafhankelijkheid. Voor mij ook. Daarom ben ik nu een heel systeem aan het maken waarin ik heel veel waarde ga delen met mensen die mogelijk door mij geholpen willen worden. Zij kunnen mij en de waarde die ik te bieden heb straks rustig leren kennen zonder dat ik daar elke keer opnieuw tijd in hoef te steken. Een funnel heet dit ook wel in marketingtermen.

Ook andere dingen helpen je om dit soort doelen te bereiken. Het verder vergroten van je naamsbekendheid bijvoorbeeld, je verdienmodel anders inrichten, een team van medewerkers om je heen bouwen, plannen maken om je bedrijf uiteindelijk te kunnen verkopen, werken aan wat wel passieve inkomstenstromen heten (oftewel: geld dat ook kan binnenkomen als jij slaapt of vrij bent), enzovoort. Allemaal dingen die veel meer tijd en geduld vragen dan het plaatsen van één berichtje op Facebook of Instagram. Maar wel dingen die je op de lange termijn heel veel opleveren.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: kies ook hier weer één ding waar jij je op gaat focussen. Zoals ik heel 2020 ga focussen op het neerzetten van twee ijzersterke funnels, zodat ik uiteindelijk in minder werktijd meer resultaat kan bereiken. Ik zal je op de hoogte houden van mijn vorderingen.

 

Als jij op elk van deze drie gebieden, dus jijzelf, je kortetermijndoelen en je langetermijndoelen, één focus mag kiezen, welke is dat dan? Leuk als je het hieronder laat weten.

 

 

× .