Een bedrijfspagina op Facebook is een van de meest laagdrempelige plekken om online contact te houden met de mensen die interesse hebben in jouw bedrijf. Dagelijks kun je op jouw Facebookpagina je fans en volgers inspireren met waardevolle en aantrekkelijke berichten en een band opbouwen met je toekomstige klanten. Dit artikel is een complete handleiding van de Facebook Trends 2018 om Facebook zakelijk te gebruiken en zo meer fans, volgers, leads en klanten te krijgen voor jouw bedrijf.

 

Wat kun je vinden in dit artikel?

 

Deel 1: Facebook zakelijk gebruiken – van persoonlijk profiel naar bedrijfspagina

Deel 2: Fans en likes voor je Facebookpagina

Deel 3: Meer bereik en interactie op Facebook

Deel 4: Klanten werven met Facebook

Deel 5: Video op Facebook en Facebook Live

Deel 6: Succesvol adverteren op Facebook

Deel 1: Facebook zakelijk gebruiken – van persoonlijk profiel naar bedrijfspagina

Facebook, in 2004 opgericht door Mark Zuckerberg, is met miljoenen gebruikers in Nederland en België zonder meer een waardevol marketingkanaal om in te zetten voor jouw bedrijf. Waarschijnlijk ben je al met een persoonlijk profiel actief op Facebook op het moment dat jij een bedrijfspagina wilt starten. Je zult dan in dit artikel al snel ontdekken dat een Facebook bedrijfspagina vele voordelen biedt ten opzichte van een persoonlijk profiel – van uit naam van je bedrijf communiceren met jouw doelgroep tot adverteren om precies jouw ideale klanten te bereiken.

 

Wanneer start je een Facebookpagina voor je bedrijf?

Zijn jouw mogelijke klanten actief op Facebook? Dit is de allerbelangrijkste vraag die jij jezelf moet stellen voordat je tijd gaat stoppen in het starten en uitbouwen van een Facebookpagina voor je bedrijf. Facebook is nog altijd het grootste sociale netwerk in Nederland en België, dus de kans is groot dat het antwoord op deze vraag ‘ja’ is. Wel is er een verschuiving zichtbaar in de doelgroep onder 35 jaar, die steeds meer tijd doorbrengt op Instagram en steeds minder op Facebook. Als jouw doelgroep dus vooral uit mensen jonger dan 35 jaar bestaat, dan kan het antwoord op de vraag ‘Zijn jouw mogelijke klanten actief op Facebook?’ dus ook ‘nee’ zijn.

Bedenk ook goed of het runnen van een Facebookpagina bij jou past. Marketing op Facebook heeft even tijd nodig voordat je er de vruchten van gaat plukken: in de vorm van nieuwe klanten en omzet. De belangrijkste drie eigenschappen die je nodig hebt om je Facebookpagina tot een succes te maken:

  • Geduld: het duurt een tijdje voordat jij via je Facebookpagina een goede naamsbekendheid hebt opgebouwd. En daarna willen mensen eerst minimaal een paar keer iets van jou horen via Facebook voordat ze vertrouwen in je krijgen en klant bij je worden.
  • Sociaal: marketing op Facebook gaat alleen voor je werken als je echte interesse toont in de mensen die jouw bedrijfspagina gaan volgen. Nodig uit tot reageren, knoop gesprekken aan en neem de tijd om terug te reageren als mensen een reactie plaatsen op jouw bericht.
  • Openstaan voor nieuwe vormen van marketing: Facebookmarketing werkt anders dan de traditionele marketing die je misschien gewend bent. Op Facebook draait het niet om ‘hard verkopen’, maar om het opbouwen van relaties. Als je dat goed doet, krijg je er zeker klanten door.

 

Het aanmaken van je Facebookpagina

Als jij Facebook zakelijk wilt gebruiken, dan kies je voor de optie Pagina maken in het menu op je account (dit vind je onder het driehoekje rechts bovenaan als je op je computer Facebook gebruikt). Ik ga er hierbij van uit dat je al een persoonlijk profiel hebt op Facebook.

De eerstvolgende stap is het kiezen van een paginacategorie. Je hebt nu de keuze uit:

  • Bedrijf of merk
  • Community of bekend persoon

Het maakt niet heel veel uit welke paginacategorie je kiest, bij beide heb je vergelijkbare mogelijkheden. Denk er dus niet te lang over na. Klik op ‘Aan de slag’ om vervolgens te starten met het maken van jouw Facebookpagina.

Kies nu een goede naam voor je Facebookpagina. Voor een bedrijfspagina is het slim om de naam van je bedrijf te kiezen. Denk hier wel goed over na, want je kunt een eenmaal gekozen paginanaam nog wel veranderen, maar hoe groter je pagina wordt, hoe moeilijker Facebook doet over een naamswijziging. Kies ook nog een categorie voor je Facebookpagina. Meestal vraagt Facebook je daarna om ook je adresgegevens in te voeren, waarbij je kunt aanvinken dat dit niet op je pagina getoond mag worden als je dat prettiger vindt. Als je daarna op Doorgaan klikt, ga je verder met het inrichten van je Facebookpagina.

 

Een goede Facebook bedrijfspagina maken

Jij bent het gezicht van je bedrijfspagina op Facebook – tenzij je jouw bedrijf samen met anderen runt: dan zijn jullie samen het gezicht van je Facebookpagina. Het is dus belangrijk dat je als profielfoto voor je pagina een goede foto van jezelf kiest. Een logo of een algemene foto spreekt minder aan en zorgt ervoor dat het straks lastiger is om fans voor je Facebookpagina te krijgen.

Combineer je profielfoto met een aantrekkelijke omslagfoto. Op je omslagfoto kun je bijvoorbeeld een bepaalde sfeer rond je bedrijf oproepen, jezelf nogmaals laten zien of inspelen op de actualiteit (denk aan een zomerse omslagfoto in de zomer en een kerstfoto in december). Ook kun je in je omslagfoto iets onder de aandacht brengen dat je gratis weggeeft uit naam van je bedrijf.

Gebruik ook de actieknop op je bedrijfspagina. Deze knop zie je aan de rechterkant onder je omslagfoto. Je kunt mensen vanaf je Facebookpagina bijvoorbeeld doorleiden naar je website – zoals met de actieknop Bij je boeken of Meer informatie – of naar je Facebookgroep. Ook kun je ze de mogelijkheid geven om contact met je op te nemen.

Voeg aan je bedrijfspagina op Facebook ook een beschrijving toe. Kies een titel die aanspreekt, schrijf een aantrekkelijk stukje tekst over je bedrijf en kies een foto uit die bij jouw beschrijving wordt geplaatst.

Plaats vervolgens alvast een stuk of drie berichten op je Facebookpagina, zodat die niet helemaal leeg is als je de eerste fans op je pagina mag verwelkomen. Als je op het driehoekje naast de blauwe knop Publiceren klikt als je een Facebookbericht maakt, dan kun je het bericht ook een datum in het verleden geven. Zo kun je dus op één moment verschillende berichten plaatsen met een verschillende datum en/of tijd.

Deel 2: fans en likes voor je Facebookpagina

Om via Facebook meer naamsbekendheid te krijgen voor jouw bedrijf, heb je natuurlijk fans en volgers nodig. Mensen die de berichten van jouw pagina voorbij willen zien komen hebben twee mogelijkheden:

  • Je pagina een ‘Vind ik leuk’ geven. Ze zijn dan fan van je Facebookpagina en zullen (een deel van) je berichten voorbij zien komen. Het aantal ‘Vind ik leuks’ van je pagina – dus het aantal fans van jouw bedrijf – is ook het getal dat het meest prominent zichtbaar is van jouw Facebookpagina.
  • Je pagina volgen. Ze tellen dan niet mee in het totaal aantal likes van jouw Facebookpagina, maar wel in het aantal volgers van je pagina. Volgers zien wel (een deel van) je berichten voorbijkomen, maar tellen dus niet mee in het cijfer dat het meest zichtbaar is naar buiten toe.

 

Snel meer likes op je Facebookpagina

Begin je net met het zakelijk gebruiken van Facebook? Dan is het slim om te zorgen dat je snel 100 likes hebt voor je pagina. Een pagina met minstens 100 likes straalt meer vertrouwen uit dan een Facebookpagina met minder dan 100 likes. Ook daarna is het een goed idee om je naamsbekendheid via Facebook steeds verder te vergroten. Maar hoe krijg je nu meer likes op je Facebookpagina?

 

Tip 1: Nodig je vrienden uit om je bedrijfspagina te liken

Iedereen met wie je via jouw privéprofiel op Facebook bevriend bent kun je ook uitnodigen om je pagina een like te geven. Dat doe je via de optie aan de rechterkant op je Facebookpagina. Waarschijnlijk zijn niet al je persoonlijke Facebookvrienden ook potentiële klanten. Maar het is wel handig als jouw vrienden weten wat jij met je bedrijf doet: je weet immers maar nooit aan wie ze je kunnen koppelen of bij wie ze jou gaan aanbevelen. Bovendien zijn goede Facebookvrienden vaak ook trouwe supporters van je Facebookpagina. En hun likes, hartjes en reacties moedigen jou aan om door te gaan met je bedrijfspagina.

 

Tip 2: Netwerk in relevante Facebookgroepen

Zoek groepen op Facebook waar jouw mogelijke klanten actief zijn of waar je in contact komt met medeondernemers met wie je tips kunt uitwisselen of kunt sparren. Kan ik ook met mijn bedrijfsprofiel lid worden van een Facebookgroep, is de vraag die mij vaak gesteld wordt. Nee, dat is niet mogelijk, omdat Facebookgroepen echt gericht zijn op de communicatie van mens tot mens, dus niet van bedrijf tot mens of van bedrijf tot bedrijf.

Hoe krijg je dan toch meer likes voor je Facebookpagina via groepen? Als je lid wordt van een Facebookgroep, zorg dan dat je er ook een actief lid wordt. Reageer op vragen en berichten in de groep, deel je kennis en tips en stel zelf vragen. Is er een mogelijkheid om jouw Facebookpagina te promoten of te noemen? Maak daar dan gebruik van. Het is voor mij een heel effectieve manier om meer likes te krijgen voor mijn Facebookpagina, en voor veel van mijn klanten ook.

 

Tip 3: Voeg je Facebookpagina toe aan je privéprofiel

Hiervoor ga je naar het gedeelte ‘Info’ op je persoonlijke profiel. Daarna kies je via ‘Werk en opleiding’ de optie ‘Voeg werkgever toe’. Facebook vraagt dan bij welk bedrijf je werkt. Daar vul je de naam van jouw Facebookpagina in. Zo zien de mensen die jouw privéprofiel bezoeken meteen wat jouw Facebookpagina en daarmee wat jouw bedrijf is. En ze kunnen je bedrijfspagina meteen een like geven.

 

Tip 4: Plaats regelmatig berichten op je Facebookpagina

Hoe meer regelmaat jij aanbrengt in het beheren van je Facebookpagina, hoe makkelijker de mensen voor wie jouw pagina waardevol is jouw bedrijf op Facebook gaan vinden. Kies hierbij een regelmaat die past bij jou: of dat nu is dat je één keer per week een bericht op je bedrijfspagina plaatst, drie keer per week of elke dag. Het belangrijkste is dat je elke week actief bent op je Facebookpagina, dus niet dan weer een tijdje wel en dan weer een tijdje niet. Heb je inspiratie nodig om met regelmaat berichten op je Facebookpagina te plaatsen? Dan gaat deze gratis e-mailtraining je zeker helpen.

 

Gouden tips voor meer likes op je Facebookpagina

Als je eenmaal jouw eerste naamsbekendheid hebt opgebouwd, hoe zorg je dan voor nog meer fans en likes voor je Facebookpagina?

 

Tip 1: Likes harken

Plaats je een bericht op je Facebookpagina dat veel likes krijgt? Check dan altijd even of de mensen die jouw bericht leuk vinden je bedrijfspagina ook al een like hebben gegeven. Zo niet, dan staat er een knop ‘Uitnodigen’ achter hun naam. Door daarop te klikken krijgen zij bij hun meldingen de uitnodiging om ook jouw pagina een like te geven. In Facebooktermen heet dit ook wel ‘likes harken’.

 

Tip 2: Noem je Facebookpagina overal waar jij online actief bent

Vermeld de link naar jouw bedrijfspagina op Facebook in je e-mailhandtekening, plaats een like button op je website, noem je Facebookpagina in je blogs en in je nieuwsbrief, noem je Facebookpagina op andere sociale netwerken waar je actief bent, zoals LinkedIn en Instagram, enzovoort.

 

Tip 3: Noem je Facebookpagina op je ‘offline’ uitingen

Zet de link naar je bedrijfspagina op Facebook ook op je visitekaartje of op een folder of flyer die je laat maken. Laat een autosticker maken waarop je Facebookpagina ook vermeld wordt of noem je Facebookpagina als je op een event of beurs mensen ontmoet voor wie je pagina interessant is. Denk out of the box om je Facebookpagina zo veel mogelijk aandacht te geven.

 

Tip 4: werk samen met andere ondernemers met een Facebookpagina

Welke ondernemers ken jij die al een grote schare fans en volgers hebben op hun Facebookpagina? Willen zij jou wellicht helpen om ook meer fans en likes voor je Facebookpagina te krijgen? Kijk hoe jullie met elkaar kunnen samenwerken. In deze gratis e-mailtraining leer je meer over hoe je op Facebook samenwerkt met andere ondernemers zodat jullie beiden meer naamsbekendheid krijgen voor je bedrijf

 

Tip 5: maak video’s op Facebook

Video’s op je Facebookpagina zorgen voor veel bereik. Facebook geeft video’s voorrang, waardoor je met een bericht in videovorm vaak bij meer mensen onder de aandacht komt dan wanneer je een geschreven bericht met een foto plaatst. Een video op Facebook wordt ook makkelijker zichtbaar bij mensen die jouw pagina nog niet volgen – de vrienden van de fans van jouw Facebookpagina. Maak daar gebruik van. Meer over video op Facebook en over Facebook Live lees je in hoofdstuk 5.

 

Waarom je geen likes moet kopen voor je Facebookpagina

Het ziet er zo verleidelijk uit:

 

“Echte likes kopen. Veilig en snel.”

“Facebook likes kopen? Echt. Veilig. Garantie. Vanaf 1,99 euro.”

“Nederlandse Facebook likes kopen.”

“Volgers en likes kopen. Betrouwbaar en veilig.”

 

Hiermee citeer ik zomaar even de eerste vier resultaten die in Google verschijnen als je zoekt op ‘likes kopen facebook’. Websites als likeskopen.nl en onlinevolgers.nl verdienen er ongetwijfeld goed geld mee. Maar jij als ondernemer hebt er helemaal niets aan om likes te kopen voor je Facebookpagina.

Laat ik vooropstellen dat ik zelf nog nooit likes voor mijn Facebookpagina hebt gekocht. Maar een klant van mij heeft wel al eens likes gekocht, voordat ik hier van hoorde en het hem kon afraden. Zodoende weet ik wel wat voor likes je nou precies koopt. Bij sommige bedrijven zijn dat mensen die helemaal geen woord Nederlands kunnen lezen en die dus ook niets van je berichten zullen begrijpen. Hoewel ze die berichten in het begin soms wel zullen liken, omdat dat onderdeel is van de afspraak die ze met het ‘like-verkoop-bedrijf’ hebben.

Bij sommige andere bedrijven koop je wel Nederlandse likers voor je Facebookpagina. Maar ook dan zijn dit geen waardevolle fans van je pagina. Deze mensen liken je pagina alleen maar omdat ze ervoor betaald worden – waarbij ik heb gehoord dat je minimaal duizend pagina’s per maand moet liken om er een beetje mee te verdienen. De kans dat ze een toekomstige klant van je zijn is om precies te zijn 0,00000 procent.

Precies de reden dus dat je geen likes moet kopen voor je Facebookpagina: liever 400 of 500 fans voor je pagina die ook echt interesse hebben in jouw bedrijf en jouw Facebookpagina, en die dus mogelijke toekomstige klanten zijn, dan 4.000 of 5.000 likers die het helemaal niets interesseert wat jij met je bedrijf doet. Kwaliteit gaat op Facebook boven kwantiteit. Wil jij graag meer échte fans voor je Facebookpagina? Dan ga je deze gratis e-mailtraining heel waardevol vinden

Deel 3: Meer bereik en interactie op Facebook

In deel 2 van dit artikel schreef ik dat de mensen die jouw pagina liken en volgen (een deel van) je berichten voorbij zien komen. Waarom een deel? Omdat Facebook een zogenaamd algoritme heeft. Dit is een formule die bepaalt welke berichten er voorbij komen in de tijdlijn van iedere Facebookgebruiker, dus ook welke berichten er verschijnen in de tijdlijn van de fans en volgers van jouw bedrijfspagina op Facebook. Ook bepaalt het algoritme welk bericht er bovenaan staat op het moment dat een fan van jouw Facebookpagina inlogt op Facebook.

Sommige fans en volgers zullen (bijna) alle berichten van jouw Facebookpagina voorbij zien komen. Dit komt doordat zij regelmatig een bericht van je pagina liken of er vaak op reageren. Facebook ziet hen als de meest trouwe fans van je bedrijfspagina. Anderen zien een deel van je berichten: als jij bijvoorbeeld vijf keer per week een bericht op de Facebookpagina van je bedrijf plaatst, zien zij er daarvan twee of drie. En er zijn ook mensen die zelden een bericht van jouw bedrijfspagina zien. Dat komt dan meestal omdat ze toen ze jouw pagina net gingen volgen nooit iets geliked hebben en nergens op gereageerd hebben. Deze mensen kun je wel opnieuw bereiken door te adverteren op Facebook (zie deel 6).

 

Je bereik op Facebook vergroten

Hoe zorg je er nu voor dat de berichten op jouw Facebookpagina meer bereik krijgen, dus dat ze door  meer mensen gezien worden? Ook voor het vergroten van je bereik op Facebook heb ik een aantal gouden tips.

 

Tip 1: Stel vragen

Het stellen van vragen aan de fans van je Facebookpagina nodigt hen uit om te reageren. Mijn ervaring is dat vooral het stellen van simpele vragen goed werkt. De fans van jouw bedrijfspagina kunnen er snel en makkelijk op reageren, zonder dat ze er lang over hoeven na te denken. Als mensen op de berichten van jouw Facebookpagina reageren, gaat automatisch het bereik van je berichten omhoog. Meer reacties zijn voor Facebook een teken dat jouw bericht ‘leeft’, dat mensen het waardevol vinden. Daarom laat Facebook je bericht aan meer mensen zien.

 

Tip 2: Speel in op de actualiteit

Berichten over onderwerpen die volop in het nieuws zijn krijgen meer bereik op Facebook. Als jij op je bedrijfspagina inhaakt op dingen die actueel zijn, is de kans dus groot dat je bericht aan meer fans van je Facebookpagina getoond wordt. Haak bijvoorbeeld in op de tijd van het jaar, zoals op kerst, op Pasen, op Moederdag en Vaderdag, op de zomer, op grote evenementen, enzovoort. Speel ook in op onderwerpen die ineens veel in het nieuws komen. Ook dat zorgt voor meer bereik voor de berichten van je Facebookpagina.

 

Tip 3: plaats persoonlijke berichten

Ook al heb je een bedrijfspagina op Facebook, dat betekent niet dat alle berichten op je pagina puur zakelijk hoeven te zijn. Of eigenlijk wil ik zeggen: ze moeten juist niet allemaal zakelijk zijn. De mensen die de Facebookpagina van jouw bedrijf volgen willen ook jou als ondernemer achter het bedrijf leren kennen. Plaats dus foto’s van jezelf op je pagina en vertel persoonlijke verhalen. Als je dit nog nooit gedaan hebt, zul je echt versteld staan van het bereik dat een persoonlijk bericht op Facebook krijgt: vaak meer dan het dubbele van het bereik van bijvoorbeeld een waardevolle tip.

 

Tip 4: maak video’s

Ja, deze tip herhaal ik graag nog even: video’s krijgen op Facebook extra veel bereik. Facebook wil YouTube verslaan als het grootste videoplatform ter wereld. Als jij dus een video rechtstreeks op Facebook plaatst of live gaat op je bedrijfspagina, dan krijgt jouw videobericht extra veel bereik. Pas wel op met het delen van video’s van YouTube op je Facebookpagina. Als je dat doet zul je vaak zien dat het bereik juist veel lager is dan het gemiddelde op je bedrijfspagina. Dit omdat Facebook en YouTube dus concurrenten van elkaar zijn.

 

Tip 5: deel je berichten in Facebookgroepen

Heb je een waardevol Facebookbericht voor je bedrijfspagina gemaakt? Kijk dan of je het ook kunt delen in relevante Facebookgroepen. Er zijn verschillende typen Facebookgroepen: groepen waar je helemaal geen berichten van jouw eigen Facebookpagina mag delen, groepen waar je af en toe iets van je eigen Facebookpagina mag delen en groepen waar dit altijd is toegestaan. Als je in die laatste twee soorten groepen een bericht van jouw Facebookpagina deelt, dan is de kans groot dat het bereik van je bericht flink omhoog gaat.

 

9 hacks voor meer interactie op Facebook

Bereik en interactie zijn op Facebook niet helemaal hetzelfde. Bereik geeft het aantal mensen aan dat je Facebookbericht gezien heeft. Bekijk dit altijd in verhouding tot het aantal fans dat je Facebookpagina heeft. Zo zie je snel of het bereik van jouw bericht hoog, gemiddeld of laag is. Het is ook mogelijk om met een Facebookbericht een bereik van +100 procent te halen.

Interactie mag je op Facebook ook betrokkenheid noemen. Hier gaat het om de mensen die ook echt actief iets doen met je Facebookberichten: bijvoorbeeld erop reageren, een duimpje, hartje of andere reactie geven of het bericht delen. Een Facebookbericht dat veel interactie krijgt, heeft over het algemeen ook een hoog bereik.

Mijn 9 tips om meer interactie te krijgen op je Facebookpagina:

  1. Stel vragen. Een vraag nodigt automatisch uit om te reageren. Vooral simpele vragen werken goed.
  2. Leg de fans van je Facebookpagina een keuze voor. Bijvoorbeeld zomer of winter, ochtendmens of avondmens, kat of hond, enzovoort.
  3. Geef je uitgesproken mening over een actueel onderwerp en vraag de fans van je bedrijfspagina ook naar hun mening. Houd wel in de gaten dat de discussie niet uit de hand loopt als het een onderwerp is waar de meningen sterk over verdeeld zijn.
  4. Neemt iemand de moeite om te reageren op jouw Facebookbericht? Maak dan altijd tijd om een reactie terug te geven. Niet alleen omdat dat aardig is, maar ook omdat het goed is voor de interactie en het bereik van je bericht.
  5. Vraag een paar bevriende ondernemers om op jouw Facebookberichten te reageren. Vaak is zoiets een kwestie van ‘Als er één schaap over de dam is, volgen er meer’. Je zult zien dat ook mensen die jou niet persoonlijk kennen nu sneller op je berichten gaan reageren.
  6. Roep herkenbaarheid op. Als jij iets op je Facebookpagina plaatst dat voor de fans van je bedrijfspagina herkenbaar is, dan gaan ze daar sneller op reageren.
  7. Doe een spelletje. Ja, ook op een bedrijfspagina op Facebook kan dat prima. Denk aan een woordzoeker met daarin allemaal woorden die aan jouw bedrijf gerelateerd zijn. Vraag de fans van je pagina welke drie woorden zij als eerste zien in de woordzoeker.
  8. Doe een actie, bijvoorbeeld een actie waarbij de fans van je pagina iets kunnen winnen. Verplicht hen niet om een bericht van jouw Facebookpagina te delen, want dit is tegen de regels van Facebook. Vraag hen wel om in een reactie te motiveren waarom zij kans willen maken op de prijs. Zo ontstaat de interactie op je bedrijfspagina vaak vanzelf – terwijl je Facebookbericht ook nog veel bereik krijgt.
  9. De mee aan de gratis e-mailtraining In 6 stappen super zichtbaar op Facebook. Na deze training weet jij alles over hoe je meer reacties krijgt op de Facebookpagina van je bedrijf.

 

Deel 4: klanten werven met Facebook

Als je via Facebook in contact komt met mogelijke klanten, dan worden dat in marketingtermen ook wel leads genoemd, of leadgeneratie. Omdat ik leadgeneratie een nogal moeilijk woord vind, zal ik in de rest van dit deel deze term niet meer gebruiken. Wel heb ik het af en toe over leads. Leads zijn mensen die interesse tonen in jouw aanbod, zonder dat ze het al direct bij je kopen: het zijn dus potentiële klanten.

Hoewel het overgrote merendeel van de mensen niet op Facebook zit om dingen te kopen, is het wel degelijk mogelijk om via Facebook klanten te krijgen. Het werkt alleen niet goed om op je bedrijfspagina op Facebook (alleen maar) berichten te plaatsen die direct bedoeld zijn om mensen een product bij je te laten kopen, zonder verhaal daaromheen.

Bovendien geldt op Facebook – en in online marketing in het algemeen – de know-like-trust-factor. In gewoon Nederlands betekent dit dat mensen jouw bedrijf moeten kennen – wat gebeurt als ze je Facebookpagina gaan volgen -, dat ze een klik met je moeten hebben – wat gebeurt als jij regelmatig berichten op je Facebookpagina plaatst die hen aanspreken – en dat ze vertrouwen in je moeten hebben. Dat laatste gebeurt als je via je bedrijfspagina op Facebook structureel onder de aandacht blijft van je Facebookfans. Zijn al die drie zaken aanwezig (bekendheid, een klik én vertrouwen) en hebben jouw Facebookfans jouw aanbod ook nodig, dan zullen ze bij je gaan kopen.

 

De beste manier om via Facebook leads te genereren

Eén van de beste manieren om via Facebook leads te genereren is om je fans en volgers uit te nodigen om zich gratis voor iets in te schrijven of aan te melden. Zo kun je bijvoorbeeld aan de fans en volgers van je Facebookpagina vragen of ze zich willen inschrijven voor je nieuwsbrief.

Als je voor het versturen van je nieuwsbrief met Mailchimp werkt, kun je in Mailchimp eenvoudig een inschrijfformulier voor je nieuwsbrief maken dat je vervolgens op je Facebookpagina plaatst. Je kunt natuurlijk ook gewoon op je Facebookpagina de link delen naar de pagina op je website waar mensen zich voor je nieuwsbrief kunnen inschrijven.

Mensen uitnodigen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief is dus een goede manier om via Facebook leads te genereren, maar lang niet iedere fan van je pagina zal zich zomaar inschrijven voor je nieuwsbrief. Wil je de kans vergroten dat je Facebookfans zich wel inschrijven? Maak dan een waardevol cadeautje voor ze dat zij online bij jou kunnen aanvragen. In marketingtaal wordt dit ook wel een weggever genoemd. Als mensen zich inschrijven voor jouw weggever, kun je hen meteen vragen of ze ook je nieuwsbrief willen ontvangen. Zeggen ze daar ‘ja’ op, dan mag je ze toevoegen aan jouw nieuwsbrieflijst.

Omdat er sinds mei 2018 strengere privacywetgeving geldt (bekend onder de Nederlandse naam AVG en de internationale naam GDPR) mag je niet meer zomaar iedereen die jouw weggever aanvraagt aan je nieuwsbrieflijst toevoegen. Je hebt daar dus expliciete toestemming voor nodig. Wel mag je zeggen dat mensen jouw weggever als bonus krijgen bij de inschrijving voor je nieuwsbrief. Ook al komt het op hetzelfde neer, door de iets andere formulering kun je de aanvragers van je cadeautje dan wel allemaal toevoegen aan je mailinglijst.

Als een Facebookfan van jouw bedrijfspagina zich inschrijft voor je nieuwsbrief, dan kun je vanaf dat moment ook buiten Facebook om met deze persoon in contact blijven, namelijk via e-mail. Uit onderzoek is gebleken dat mensen via zogenaamde e-mailmarketing – dus door een aanbod in een nieuwsbrief – vele malen sneller klant bij je worden dan wanneer je hen via Facebook een aanbod doet. Ook de combinatie van vertellen over je aanbod in je nieuwsbrief én op Facebook is erg effectief, heb ik zelf in de praktijk ondervonden.

Dat betekent niet dat je jouw kersverse nieuwsbrieflezer nu meteen een aanbod moet doen om iets bij jou te kopen, want dan is de goede relatie die je net met deze mogelijke klant aan het opbouwen bent waarschijnlijk meteen weer weg. Deel eerst waardevolle informatie met jouw nieuwe nieuwsbrieflezer, waarbij je nog wat meer de diepte in gaat dan in de berichten op je Facebookpagina. Zo versterk je de band tussen jouw bedrijf en deze mogelijke toekomstige klant.

Bonustip: houd twee verzendlijsten voor je nieuwsbrief aan. Gebruik eentje voor lezers die je nieuwsbrief al langer ontvangen en eentje voor lezers die korter dan drie maanden ingeschreven staan op je nieuwsbrief. Wil je de komende tijd een aanbod of aanbieding doen in je nieuwsbrief, mail dat dan alleen naar je eerste lijst. Volgt jouw nieuwe nieuwsbrieflezer jou een tijdje, dan verschuift deze ook naar de eerste lijst waar je wél af en toe een aanbod doet. Als je structureel jouw e-maillijst blijft vergroten via Facebook, verzamel je op deze manier steeds meer leads via je bedrijfspagina, oftewel potentiële klanten.

 

Meer tips en tricks om klanten te werven met Facebook

Eén tip om klanten te werven met Facebook is heel simpel: waardevolle berichten delen, dag in, dag uit. Als jij continu op een waardevolle manier onder de aandacht blijft van de fans van je bedrijfspagina, en je hebt volgers voor je Facebookpagina die ook écht tot je doelgroep behoren, dan komen de klanten na een tijdje vanzelf.

Maar ook al lijkt dit een makkelijke manier om klanten te werven via Facebook, toch zie ik dat veel ondernemers het niet volhouden om elke dag, of in elk geval een paar keer per week, iets van waarde te delen op hun Facebookpagina. Want wat als je een keer je dag niet hebt, of een gebrek aan inspiratie hebt, of het te druk hebt om met Facebook bezig te zijn, of denkt dat je het wel even over kunt slaan omdat je op dit moment geen concreet aanbod te verkopen hebt? Juist als je op dat soort momenten geen berichten op je Facebookpagina plaatst, is de kans heel groot dat je ook geen klanten gaat werven via Facebook.

Nog een tip voor het werven van klanten via Facebook: gebruik duidelijke calls to action. Een call to action is in gewoon Nederlands een aanzet tot actie. Heel simpel betekent het dat je de lezers van jouw Facebookbericht laat weten welke vervolgactie je van hen verwacht. Bijvoorbeeld op een link klikken, zich ergens voor aanmelden of inschrijven, naar een pagina op je website gaan waar jouw aanbod te koop is, enzovoort. Het lijkt logisch dat de lezers van je Facebookbericht zelf wel weten welke actie ze moeten ondernemen, maar dat blijkt toch vaak niet het geval: gebruik daarvoor dus calls to action.

Ook kun je de fans van je Facebookpagina belonen met leuke extra’s als zij klant bij je worden: extra’s die exclusief geldig zijn voor de fans van jouw bedrijfspagina. Daarmee geef je jouw toekomstige klanten meteen al een speciaal gevoel; en dat is een goed begin van jullie klantrelatie. Tot slot is het ook effectief én laagdrempelig om gebruik te maken van Facebook advertenties als je via je Facebookpagina klanten wilt werven. Daar ga ik in deel 6 van dit artikel uitgebreid op in.

Onthoud goed dat je pas leads en klanten gaat krijgen via Facebook als jouw toekomstige klanten je eerst kennen en een klik met je hebben. Wil je leren hoe je naamsbekendheid én een band met jouw toekomstige klanten opbouwt via Facebook? Dan nodig ik je graag uit voor deze waardevolle gratis e-mailtraining

Deel 5: video op Facebook en Facebook Live

In dit artikel heb ik het al een paar keer over video’s op Facebook gehad. Facebook is een zogenaamd video first netwerk aan het worden, wat wil zeggen dat video’s veel voorrang krijgen in je tijdlijn. Het maken van Facebookberichten in de vorm van een video wordt ook wel videocontent genoemd. Er wordt wel gezegd dat eind 2018 zo’n 70 procent van alle berichten die jij op Facebook ziet videocontent zal zijn. Maar hoe ga je nu praktisch aan de slag met video’s op je bedrijfspagina? Daar ga ik in dit deel dieper op in.

 

Tips voor succes met Facebook video

Natuurlijk kun je gewoon video’s maken omdat je het leuk vindt om te doen, maar als je video’s echt wilt gebruiken om via Facebook meer klanten te krijgen, dan is het slimmer om video’s te maken waar een goed plan achter zit en die ook echt iets doen voor je bedrijf. Hierna volgt een aantal tips voor succes met Facebook video.

 

Tip 1: kom meteen to the point

Op Facebook is het zo druk dat jouw volgers snel zijn afgeleid. Als ze ervoor kiezen om de video op jouw Facebookpagina aan te klikken, zorg dan dat je meteen hun aandacht trekt. Ga dus niet mysterieus doen over waar jouw video naartoe gaat of een heel lange inleiding houden, maar vertel meteen iets waardevols – of laat iets waardevols zien. Zo heb je meteen de interesse van jouw videokijker en is de kans vele malen groter dat deze verder gaat kijken en dus ook jouw kernboodschap meekrijgt.

 

Tip 2: zorg voor een goede beschrijving van je video

Plaats nooit een video op je Facebookpagina zonder er een tekst boven te schrijven. De kans is dan namelijk veel kleiner dat mensen je video op Facebook aanklikken en dus gaan bekijken. Bovendien is de tekst bij je video een uitgelezen kans om jouw mogelijke kijkers nieuwsgierig te maken naar de inhoud van je video. Benut die kans.

 

Tip 3: kom zelf voor de camera

Ben jij het gezicht van je bedrijf? Wees dan zelf ook zichtbaar in de video’s op je Facebookpagina. Zo kunnen de fans van je bedrijfspagina jou leren kennen en een klik met je maken. En die klik is heel belangrijk als je klanten via Facebook wilt krijgen. Ben jij alleen anoniem achter de schermen zichtbaar op je Facebookpagina? Dan is de kans veel kleiner dat je via Facebook klanten krijgt.

Vind je het spannend om zelf zichtbaar te zijn in de video’s op je bedrijfspagina? Oefen dan eerst een paar keer in een ontspannen sfeer. Of doe het stap voor stap:

  • Laat je kijkers eerst kennismaken met je stem door iets op video te vertellen zonder dat je zelf in beeld bent
  • Laat daarna iemand anders een video van jou maken zodat je zelf niet beslist in de camera hoeft te kijken
  • Maak dan pas een video waarin je vol in beeld bent

 

Tip 4: vertel een goed verhaal dat een relatie heeft met je aanbod

Als je echt succes wilt hebben met video op je Facebookpagina – in de vorm van nieuwe klanten en meer omzet – denk dan goed na over de onderwerpen die in je video’s aan bod komen. Het is de kunst om in je video’s wel een relatie te leggen met je aanbod, zonder dat je de hele tijd expliciet over je aanbod praat. Geef je bijvoorbeeld trainingen, deel dan in een video een waardevolle tip over één van de onderwerpen die in jouw training aan bod komt. Heb je een gastenverblijf? Laat dan in een video iets van jouw mooie omgeving zien. Ben je grafisch ontwerper? Laat zien hoe je iets aan het ontwerpen bent. Enzovoort.

 

Tip 5: maak van je videokijkers een doelgroep voor Facebook advertenties

In het volgende deel van dit artikel ga ik dieper in op adverteren op Facebook, maar ik wil je nu alvast meegeven dat je van iedereen die video’s op jouw Facebookpagina heeft bekeken een advertentiedoelgroep kunt maken. Mensen komen al in jouw advertentiedoelgroep terecht op het moment dat ze 3 seconden van jouw video bekeken hebben. Dit werkt alleen als je jouw video op je bedrijfspagina publiceert, dus niet als je een video op je privéprofiel plaatst of in een Facebookgroep. Alle kijkers naar de video’s op je Facebookpagina kun je dus na het kijken opnieuw benaderen met een Facebookadvertentie, als je dat wilt.

 

Facebook Live als effectieve marketingtool

Facebook Live is een vorm van video waarbij je live aan het uitzenden bent op je Facebookpagina. Tot een paar jaar geleden was het echt ondenkbaar dat jij als ondernemer live televisie kon maken op je eigen bedrijfspagina, maar inmiddels is dit de realiteit. Als je Facebook Live goed inzet voor je bedrijfspagina, dan kan dat heel effectief zijn om meer klanten te werven via Facebook.

Als je nog nooit een uitzending via Facebook Live op je bedrijfspagina hebt gedaan, dan vraag je je misschien af hoe dat in zijn werk gaat. In het vak waar je normaal gesproken een bericht typt op je Facebookpagina zie je ook de mogelijkheid om live te gaan. Je kunt daar gerust eens op klikken, want op dat moment ben je nog niet meteen live op Facebook te zien.

Je komt namelijk eerst in een scherm van Facebook Live waar je een beschrijving aan je video mee kunt geven en nog even kunt checken of de achtergrond rustig is en je haar goed zit. Als je daarna op de knop ‘Live gaan’ drukt, dan telt Facebook af van 3 naar 2 naar 1 en ben je vervolgens live op Facebook te zien. In de linkerbovenhoek van je scherm zie je daarna hoeveel live kijkers je hebt voor je uitzending. Soms krijg je ook een melding over wie er meekijkt, zodat je deze kijkers persoonlijk kunt begroeten.

Ben je klaar met je Facebook Live uitzending, dan klik je op de knop om je liveshow te beëindigen. Je Facebook Live blijft nu op je bedrijfspagina staan, al heb je ook de mogelijkheid om ‘m te verwijderen als je dat wilt. Ook is het mogelijk om je Facebook Live te delen op andere pagina’s of in Facebookgroepen en om je uitzending op te slaan op je computer, zodat je jouw Facebook Live wellicht een tweede leven kunt geven, bijvoorbeeld op je website of op YouTube.

Facebook Live krijgt vaak een nog hoger bereik dan vooraf opgenomen video’s. Dit geldt zeker als jij je Facebook Live wat langer laat duren. Facebook heeft dan meer tijd om bij de fans van je Facebookpagina onder de aandacht te brengen dat jij live aan het uitzenden bent op je bedrijfspagina. Vaak is het bereik op z’n hoogst als je uitzending rond de twintig minuten duurt, al kan dit natuurlijk per Facebook Live en per pagina verschillen.

 

Facebook Live tips

Na deze praktische tips over Facebook Live ben je vast benieuwd hoe je Facebook Live nu inzet voor jouw bedrijf. Hierna deel ik een aantal Facebook Live Tips met je.

 

Facebook Live Tip 1: zend uit op een vast tijdstip

Wat je ook aan marketing doet, of dat nu bloggen is of nieuwsbrieven versturen of live gaan op Facebook, je zet dit het beste voor je bedrijf in als je het met een vaste regelmaat doet. Bijvoorbeeld elke week één keer.

Net zoals televisieprogramma’s hun vaste tijdstip hebben waarop ze te zien zijn, en de fans van dat tv-programma ervoor zorgen dat ze dan klaar zitten, zo is het ook slim om voor je Facebook Lives een vast uitzendtijdstip te kiezen. Denk bijvoorbeeld aan elke woensdagochtend om 10.00 uur of elke dinsdagavond om 20.00 uur.

Het voordeel hiervan is dat de fans van je Facebookpagina makkelijk kunnen onthouden wanneer jij live gaat en dan dus ook klaar kunnen gaan zitten voor je live uitzending. Natuurlijk hoef je dit nog niet te doen als je net met Facebook Live begint. Ga er dan eerst eens mee spelen voordat je elke week op hetzelfde tijdstip live gaat.

 

Facebook Live Tip 2: kondig aan waar je Facebook Live over gaat

Nog iets dat je van de televisiewereld kunt leren: vertel vooraf al waar je uitzending over gaat. In de tv-wereld wordt hiervoor vaak de tv-gids gebruikt. Op je Facebookpagina kun je zelf één of twee dagen van tevoren aankondigen wat het onderwerp van jouw Facebook Live zal zijn. Doe dat op zo’n manier dat je de fans van je bedrijfspagina echt nieuwsgierig maakt om live te gaan kijken.

 

Facebook Live Tip 3: bereid een korte inleiding voor

Zodra jouw Facebook Live van start gaat, heb je meestal nog niet meteen tientallen kijkers. Veel kijkers komen in de eerste twee tot drie minuten naar je Facebookpagina om live mee te kijken. Het is daarom niet slim om het meest waardevolle al meteen aan het begin van je uitzending te vertellen – want dan heeft het merendeel van je live kijkers het gemist.

Het is ook niet echt aantrekkelijk voor de kijkers die wel al meteen inschakelen als jij eerst uitgebreid gaat zitten wachten tot er meer kijkers naar je Facebookpagina komen. Zorg daarom dat je een inleidend praatje over je onderwerp hebt voorbereid, dat wel leuk is, maar niet zo waardevol dat niemand het kan missen. Ga na twee tot drie minuten over naar het hoofdonderwerp van je Facebook Live.

 

Facebook Live Tip 4: stel vragen voor meer bereik

Als jij tijdens je Facebook Live uitzending al reacties krijgt, dan is dat voor Facebook een teken dat je uitzending interessant is. Facebook gaat dan harder haar best doen om meer mensen erop attent te maken dat jij live aan het uitzenden bent op je bedrijfspagina. Hoe je reacties krijgt? Heel simpel: door vragen te stellen aan de kijkers die live bij je uitzending aanwezig zijn. Stel liefst (eerst) vragen waarop een kort antwoord te geven is, zodat je de reacties ook snel ziet binnenkomen. Als mensen een heel uitgebreid antwoord moeten typen op je vraag duurt het zomaar meer dan een minuut voordat je de antwoorden binnen ziet druppelen – en dat haalt de vaart uit je Facebook Live.

 

Facebook Live Tip 5: geef jouw kijkers de gelegenheid om jou vragen te stellen

Het leukste van Facebook Live is het directe contact dat je hebt met de kijkers naar je uitzending. Dat kun je heel goed benutten door hen de kans te geven om jou vragen te stellen. Zo laat je op je Facebookpagina zien waar jij kennis van hebt – wat het voor jouw kijkers makkelijker maakt om vervolgens klant bij je te worden. Je kunt zelfs bijvoorbeeld een vragenuur via Facebook Live organiseren voor de fans van je bedrijfspagina.

Deel 6: succesvol adverteren op Facebook

Ook Facebook is een bedrijf en dat betekent dat er natuurlijk geld verdiend moet worden. Een belangrijke inkomstenbron voor Facebook zijn de advertenties die ondernemers op hun bedrijfspagina kunnen plaatsen. Het mooie van adverteren op Facebook is dat je al voor een relatief laag bedrag heel gericht een heel specifieke groep mensen kunt bereiken. Het nadeel van adverteren op Facebook is dat je het ook heel makkelijk verkeerd kunt doen, en daardoor veel geld kunt verspillen aan advertenties. In dit deel neem ik je mee in tips voor adverteren op Facebook voor beginners en de beste tips om met succes te adverteren op Facebook.

Adverteren op Facebook voor beginners

Als je voor het eerst wilt gaan adverteren op Facebook, dan zijn er globaal twee manieren waarop je dat kunt doen:

  • Via de blauwe knop ‘Bericht promoten’ op je Facebookpagina
  • Via de advertentiemanager van Facebook, ook bekend als de Power Editor, die je kunt vinden op facebook.com/adsmanager

Zelf ben ik geen voorstander van de knop ‘Bericht promoten’ op je bedrijfspagina. Het is wel heel makkelijk om op deze knop te klikken, maar heel vaak vallen de resultaten van zo’n promotie tegen. Dat komt onder andere doordat je bij ‘Bericht promoten’ niet kunt instellen welke taal de mensen moeten spreken die jij met je Facebook-advertentie wilt bereiken. Grote kans dat je advertentie ook onder de aandacht komt van mensen voor wie hij helemaal niet relevant is – en waar jij dan wel voor moet betalen.

De Facebook Advertentiemanager ziet er wat ingewikkelder uit, maar als je er eenmaal je weg weet, dan ontdek je vele mogelijkheden om effectieve advertenties te maken. Zo kun je in deze Power Editor van Facebook heel specifieke doelgroepen samenstellen. Je kunt onder andere kiezen voor een doelgroep van:

  • De fans van je Facebookpagina
  • De vrienden van de fans van je Facebookpagina
  • De fans van jouw bedrijf op Instagram
  • De kijkers naar video’s op je Facebookpagina
  • De lezers van je nieuwsbrief
  • Mensen met heel specifieke interesses
  • Mensen die de komende week jarig zijn
  • Mensen die heel erg lijken op de fans van je Facebookpagina
  • Mensen die heel erg lijken op de lezers van je nieuwsbrief
  • Bezoekers van je website of van een specifieke pagina op je website

De mogelijkheden van Facebook adverteren via de Power Editor zijn dus bijna ongekend en heel waardevol als jij advertenties wilt inzetten om klanten te werven. Maar denk ook aan andere voor je bedrijf interessante doelstellingen die je met je advertenties kunt bereiken. Bijvoorbeeld:

 

  • Meer bezoekers naar je website trekken door op Facebook te adverteren met een blog
  • Meer likes en fans voor je bedrijfspagina krijgen door te adverteren met een waardevol bericht van je pagina
  • Meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief krijgen door een Facebook advertentie te maken van je weggever

Als je een beginner bent op het gebied van Facebook adverteren, dan is het zeer de moeite waard om eens een uur in alle mogelijkheden van de advertentiemanager van Facebook te duiken – en om één of meer van de hierboven genoemde doelgroepen aan te maken zodat je hen vervolgens jouw advertenties kunt tonen.

 

De beste tips om te adverteren op Facebook

Het voert te ver om hier alle tips voor succesvol adverteren op Facebook met je door te nemen (dan zou dit artikel nog twee keer zo lang worden), maar ik deel graag een paar van de beste tips met je om vanuit je bedrijfspagina te adverteren op Facebook.

 

Adverteren op Facebook tip 1: maak doelgroepen van de juiste grootte

Ik heb het vaak genoeg gezien: ondernemers die met een budget van 10 euro een doelgroep van 500.000 mensen wilden bereiken. Dat gaat je met een Facebook advertentie niet lukken. Voor die 10 euro kun je namelijk jouw Facebook-advertentie in totaal aan zo’n 1.000 mensen laten zien. Maak dus of je doelgroep specifieker en dus kleiner of verhoog je budget.

 

Adverteren op Facebook tip 2: test met verschillende doelgroepen

Je zag al dat je veel verschillende doelgroepen kunt maken om te adverteren op Facebook. Het is per Facebookpagina en per bedrijf verschillend welke doelgroepen het best presteren. Test dus uit wat voor jouw bedrijf goed werkt door dezelfde advertentie aan verschillende doelgroepen te laten zien. Je hebt als het om adverteren op Facebook gaat zogenaamde warme, lauwe en koude doelgroepen:

  • Warme doelgroepen zijn mensen die jou al kennen: bijvoorbeeld de fans van je Facebookpagina, je videokijkers of je nieuwsbrieflezers
  • Lauwe doelgroepen zijn mensen die lijken op de mensen die jou al kennen: ze kennen je bedrijf en je Facebookpagina nog niet, maar ze lijken wel erg op de mensen die jou al wél kennen
  • Koude doelgroepen zijn mensen die jou en je bedrijf nog helemaal niet kennen: bijvoorbeeld de doelgroepen die je samenstelt op basis van interesses

Over het algemeen levert adverteren naar warme doelgroepen het beste resultaat op en advertenties laten zien aan koude doelgroepen het minst goede resultaat. Als je via Facebook meer fans, volgers of leads wilt, is het slimmer om naar lauwe doelgroepen te adverteren dan naar koude doelgroepen.

Adverteren op Facebook tip 3: test met verschillende doelstellingen

Als je op Facebook een advertentiecampagne maakt, dan geef je die ook een doelstelling mee. De meest gebruikte advertentiedoelstellingen zijn Betrokkenheid, Verkeer, Videoweergaven, Leads genereren en Conversies. Met sommige van deze doelstellingen kun je al een advertentie maken waarbij je 1 euro per dag besteedt. Bij andere doelstellingen moet je minimaal 5 euro per dag besteden. Bij mij levert de doelstelling Betrokkenheid meestal het beste resultaat op, of Videoweergaven als de advertentie in de vorm van een video is gemaakt. Maar dat wil niet zeggen dat dit op jouw bedrijfspagina automatisch ook het beste resultaat geeft. Test daarom met verschillende doelstellingen.

 

Adverteren op Facebook tip 4: installeer een Facebook Pixel op je website

Een Facebook Pixel is een klein stukje code dat je op de website van je bedrijf kunt plaatsen zodat Facebook kan bijhouden wie er jouw website bezocht heeft. Niet dat je namen of (e-mail)adressen van deze websitebezoekers te zien krijgt, maar ze worden wel verzameld. Vervolgens kun je in de advertentiemanager van Facebook een doelgroep maken van deze websitebezoekers of van de bezoekers van een specifieke pagina van je website. Dit biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om websitebezoekers die je aanbodpagina bekeken hebben, maar je aanbod in eerste instantie niet gekocht hebben, op Facebook nogmaals jouw aanbod te laten zien. In marketing wordt dit retargeting genoemd.

Als je een Facebook Pixel op je website installeert omdat je aan retargeting wilt doen, dan is het sinds de nieuwe Europese privacywetgeving (AVG of GDPR) is ingegaan wel verplicht om een cookiemelding op je website te hebben. Daarin laat je aan de bezoekers van jouw website weten dat je op je website gegevens verzamelt en dat je die deelt met Facebook. Maak hiervoor bijvoorbeeld gebruik van Cookiebot.

 

Adverteren op Facebook tip 5: durf te spelen met je budget voor advertenties

Ik zie veel ondernemers die 10 of 20 euro uitgeven aan een advertentiecampagne op Facebook, of bijvoorbeeld 1 of 2 euro per dag. En dat deed ik in het begin ook. Maar het is lastig om met zulke kleine budgetten echte resultaten te halen. Zelf kwam ik daar achter toen ik een keer per ongeluk mijn budget voor een advertentie op Facebook verkeerd had ingesteld: ik dacht 15 euro uit te geven aan mijn advertenties voor een hele week, maar gaf per ongeluk 15 euro per dag uit. Toen ik het ontdekte schrok ik in eerste instantie heel erg. Maar toen ik van de schrik bekomen was zag ik wel dat mijn mailinglijst (ik adverteerde toen met een e-book dat de fans van mijn Facebookpagina gratis bij mij konden aanvragen) in een week tijd razendsnel gegroeid was. Dat soort echte resultaten ga je pas bereiken als je durft te spelen met je budget voor Facebook advertenties en dus ook wat grotere bedragen durft te investeren.

 

Adverteren op Facebook is dus het meest effectief als je al een zogenaamde warme doelgroep hebt opgebouwd van fans en volgers die jouw bedrijf kennen en die een klik hebben met jou als persoon. Werk daaraan en ga dan pas adverteren voor je bedrijf op Facebook, om te voorkomen dat je geld verspilt aan Facebook advertenties. Wil je leren hoe je die warme doelgroep van fans en volgers voor jouw bedrijf opbouwt? Doe dan mee aan de waardevolle e-mailtraining In 6 stappen super zichtbaar op Facebook

 

Wil je meer tips over hoe je een Facebookpagina effectief inzet voor jouw bedrijf? Volg dan mijn Facebookpagina Ik help jou online -marketing voor ondernemers wereldwijd