Zelf vind ik het altijd super interessant om een kijkje achter de schermen bij andere ondernemers te krijgen. Vooral als het een echt eerlijk en gedetailleerd kijkje is. En dus leek het mij mooi om jou ook eens een no filter kijkje achter de schermen van mijn bedrijf in 2021 te geven. Klaar voor? Daar gaan we!

 

Januari: vliegende start met een kanttekening

Mijn 2021 gaat vliegend van start. Waar veel mensen in een dip zitten vanwege je-weet-wel-wat gaat het bij mij juist heel goed. In december 2020 heb ik qua omzet mijn veruit beste maand ooit in bijna 17 jaar ondernemen gehad en in januari trek ik die lijn door. Dat het zo goed gaat is mede te danken aan de verkoop van mijn pubquizzen, een extra business’je dat ik in 2020 voor de grap gestart ben en dat in het laatste kwartaal van 2020 als een trein begon te lopen. In januari verkoop ik ook weer 244 pubquizzen, wat een flinke boost aan mijn omzet geeft.

Daarnaast organiseer ik in januari mijn (betaalde) Lanceer je Succes Bootcamp, waarin ik een mooie groep ondernemers mag helpen om in het eerste deel van 2021 succesvol een mooi aanbod te lanceren. Drie van de elf deelnemers stromen door naar mijn grotere training Continu klanten uit je lancering, en via een webinar dat ik geef komt daar nog een vierde deelnemer bij.

Januari heeft ook een keerzijde. Ik ben bijna elke dag aan het werk, zelfs in de weekenden heb ik wel iets op mijn to do lijstje staan. Alle leuke dingen die ik doe en die er spontaan gebeuren geven energie, maar het kost alles bij elkaar ook veel energie. Ik besluit dat ik het in februari een stuk rustiger aan wil doen: minder uren werken, minder doelen, meer rust.

 

Februari: slow down to speed up later

Dit is mijn motto voor februari: slow down to speed up later. Lekker wat meer aan de achterkant van mijn bedrijf werken, in plaats van aan de voorkant van alles te ontwikkelen en organiseren. Rustiger aan doen om daarna weer gas te kunnen geven.

Februari is ook de maand van het afsluiten van mijn oude verdienmodel: mijn Ik help jou online Academie in lidmaatschapsvorm – waarbij klanten een kwartaal- of jaarabonnement afsloten en dan toegang kregen tot al mijn trainingen. Ik heb besloten meer focus in mijn aanbod aan te brengen en daarom te stoppen met dit membership.

Een groep lieve leden van mijn Ik help jou online Academie organiseert eind februari een hele leuke verrassing voor mij: ik krijg een speciale video én een e-book waarin veel mensen die deel hebben uitgemaakt van de Academie lieve woorden zeggen en schrijven. Iedereen die erbij is heeft tranen in de ogen omdat het zo mooi is.

Wat een fijne afsluiting van dit ‘tijdperk’ dat bijna 3,5 jaar mijn bedrijfsmodel was. Helaas komen er ook een paar boze berichtjes van oud-klanten, maar daar laat ik dit fijne gevoel niet door overschaduwen. De meeste leden van mijn Academie blijf ik gewoon nog zien in mijn nieuwe bedrijfsmodel: dat bestaat uit trainingen over klanten krijgen uit je website en klanten krijgen uit je lancering.

 

Maart: ben ik wel op de goede weg?

Aan het begin van 2021 had ik bedacht om het eerste kwartaal van het jaar helemaal in het teken van mijn lanceertraining te zetten en dan het tweede kwartaal mijn websitetraining weer centraal te stellen. Maar ineens slaat de twijfel toe. Is het voor de mensen die mij volgen niet verwarrend dat ik eerst een paar maanden over lanceren praat en dan weer een paar maanden over klanten krijgen uit je website? Ben ik als het om lanceren gaat niet één van de velen die daar een aanbod voor heeft? Voeg ik wel iets toe? Kan ik niet beter op één ding focussen?

In eerste instantie wil ik mijn Lanceer je Succes Bootcamp in maart nog eens geven onder het motto: herhaal wat al goed werkt. Maar het klopt voor mij qua gevoel niet. Ik besluit de Bootcamp af te blazen en degenen die zich al hadden aangemeld hun geld terug te geven. In plaats van volop in de actiestand te gaan bij weer een Bootcamp maak ik de keuze om vijf dagen vrij te nemen. Even tijd nemen om na te denken en mijn nieuwe koers te bepalen.

Eigenlijk ben ik er al snel uit: ik ga vanaf nu minimaal een jaar focussen op mijn training Continu klanten uit je website. Zo geef ik mezelf de tijd om deze training nog veel beter in de markt te zetten en nog veel beter te worden in het lanceren daarvan. Het lanceeraanbod dat ik heb blijft wel op mijn website staan, maar ik ga er voorlopig geen actieve promotie meer voor doen.

 

April: mooie interviews en een online event

Begin april heb ik wat fysieke klachten aan mijn nek en schouders, maar verder is het een hele mooie maand. Ik doe twee podcastinterviews met klanten die succesvol klanten uit hun website krijgen, Gonnie en Jacoline. De afleveringen worden goed beluisterd.

Ook besluit ik in april een online dagevent te organiseren. Eigenlijk wil ik weer een Word gevonden in Google Bootcamp geven, maar omdat deze Bootcamp altijd vijf dagen duurt past het niet zo handig in het schema voor april en mei met al die weken met feestdagen waarop veel mensen vrij zijn. Ik besluit die Bootcamp dus op de planning van juni te zetten en in april een online event rond klanten krijgen uit je website te organiseren zodat ik daar mijn waarde kan delen.

Bij het online event zijn ongeveer veertig ondernemers aanwezig. Ik geef een aantal presentaties en interview twee van mijn klanten. Ook hebben de aanwezigen de kans om mij vragen te stellen of live door mij gecoacht te worden. De dag erna is er een speciale VIP-sessie voor deelnemers die nóg meer waarde uit het online event willen halen. Daar verkoop ik twee tickets voor.

Het is een geslaagd event en ik doe aansluitend een aanbod om in te stappen in mijn training Continu klanten uit je website. Gezien het relatief lage aantal aanmeldingen voor het event verwacht ik niet heel veel nieuwe deelnemers voor de betaalde training: één of twee zou al mooi zijn. Maar doordat ik het aanbod ook deel met al mijn nieuwsbrieflezers en de mensen die mij volgen op social media, komen er toch vier nieuwe aanmeldingen. Dat is boven verwachting.

 

Mei: een geweldig leuke bloglancering

Mei staat in het teken van de lancering van mijn nieuwe instaptraining Schrijf blogs die klanten bereiken. Ik had mezelf voor 2021 ‘opgelegd’ om niet te veel nieuwe trainingen en ander aanbod te creëren, omdat iets nieuws ontwikkelen nou eenmaal veel meer tijd kost dan iets bestaands beter laten werken. In mijn membership was dat één van mijn valkuilen: ik was altijd bezig met de creatie van nieuwe dingen, waardoor ik te weinig tijd en energie stak in het laten groeien van het aantal leden.

Maar voor Schrijf blogs die klanten bereiken maak ik een uitzondering. Ik wil graag een training hebben die een laagdrempelige betaalde kennismaking met mij vormt. Zo kan ik ook ondernemers helpen voor wie mijn uitgebreidere training Continu klanten uit je website (nu nog) een te grote stap is. Bovendien kunnen nieuwe klanten eventueel doorstromen van de ene naar de andere training.

Bij het maken van mijn nieuwe training volg ik een stappenplan dat ik geleerd heb in een training die ik zelf volg. Het doel daarbij is dat je ongeveer 20 pilotdeelnemers verzamelt die mee kunnen doen voor een no-brainer prijs. Aan hen geef je dan de drie workshops waaruit je training bestaat eerst een keer live, zodat je hun feedback in je workshops kunt verwerken en ze zo nóg beter worden. Daarna kun je je training het hele jaar door aan een onbeperkt aantal deelnemers verkopen die direct kunnen starten.

Ik doe mijn lancering in het Hemelvaartweekend. In plaats van de beoogde 20 pilotdeelnemers krijg ik er 56. Wauw, dat had ik nooit verwacht. Ik stuiter het hele Hemelvaartweekend van enthousiasme! Mijn no-brainer prijs is overigens 17 euro, dus de omzet is 952 euro. Plus nog wat meer omdat ik ook twee upsells aanbied, dingen die mensen er extra bij kunnen kopen. Die worden ook nog een keer of acht gekocht.

De rest van mei besteed ik aan het geven van de live workshops en het leren kennen van mijn deelnemers. De groep bestaat ongeveer 50/50 uit nieuwe klanten en uit mensen die al klant bij mij waren en deze training er ook graag bij wilden hebben. Allemaal krijgen ze ook toegang tot mijn Website Succes Community, een nieuwe Facebookgroep die ik start. Zo heb ik naast de pop-up Facebookgroepen die bij mijn Bootcamps horen ook een plek waar mensen gewoon altijd toegang toe houden.

 

Juni: een Bootcamp met nieuwe klanten én waardevolle inzichten

In juni organiseer ik mijn Word gevonden in Google Bootcamp. Hij zit qua planning vrij dicht op de start van Schrijf blogs die klanten bereiken, dus het zijn drukke weken. Er melden zich rond de 70 deelnemers aan voor de Bootcamp, van wie 12 een VIP-ticket kopen. Dat betekent dat ze naast de vijf workshops die ik tijdens de Bootcamp-week geef ook nog vijf VIP-sessies met mij hebben waarin ze in een klein groepje geholpen worden met het vinden van goede zoekwoorden voor hun website.

Het is een hele fijne week met een erg leuke groep mensen – zoals dat altijd het geval is bij mijn Bootcamps. Maar ik merk ook dat het qua energie best pittig is om vijf dagen achter elkaar een workshop en meteen aansluitend een VIP-sessie te geven. Op sommige dagen ben ik drie uren achter elkaar aan het workshop geven en coachen.

Mijn energiepeil gaat gedurende de week naar beneden, terwijl ik juist op de vijfde dag nog veel energie wil hebben om enthousiast over mijn vervolgaanbod te kunnen vertellen. Vlak voor de vijfde workshop begint krijg ik ook nog een appje van mijn vader dat mijn moeder flink wat ribben gekneusd heeft bij een fietsongeluk. Ik heb het idee dat mijn vijfde workshop daardoor wat minder goed gaat dan gehoopt. Ik zie ook dat dit model waarin ik de Bootcamp nu geef niet makkelijk opschaalbaar is.

Ik mag drie nieuwe deelnemers in mijn training Continu klanten uit je website verwelkomen – stuk voor stuk hele leuke ondernemers die een verrijking zijn voor de groep. Twee van hen kochten een maand eerder mijn blogtraining, dus de gedachte dat dit een mooi opstapje is naar mijn grotere training was zo gek nog niet.

Maar iets anders blijkt nog niet te werken zoals ik wil. Mijn idee was namelijk om mijn Word gevonden in Google Bootcamp steeds verder op te schalen, zodat steeds meer mensen in deze Bootcamp kennis konden maken met mij en mijn waarde. En ik als gevolg daarvan ook steeds meer mensen zou kunnen helpen: niet alleen in de gratis training, maar ook in mijn betaalde training waarvan ik weet dat hij zo waardevol is voor de ondernemers die meedoen.

In plaats daarvan is er juist een dalende lijn te zien in mijn aantallen. Het aantal deelnemers aan mijn Word gevonden in Google Bootcamp is minder dan de helft van de vorige editie in november 2020. Het percentage dat klant wordt ligt ook flink lager, terwijl ik dus juist voor groei ging. Hier moet iets helemaal anders.

 

Juli: vakantie en spannende keuzes

Ik denk terug aan de vorige keer dat ik een dalende lijn zag in mijn bedrijf. Dat was in 2014, toen ik nog als journaliste werkte en achter elkaar een aantal leuke/grote klanten weg zag vallen. Toen heb ik na een tijdje in een dip zitten de keuze gemaakt om met mijn bedrijf een andere richting op te gaan, waar uiteindelijk mijn huidige bedrijf Ik help jou online uit voortgekomen is.

In die tijd heb ik behoorlijk wat spannende stappen gezet, die in het begin niet makkelijk waren, maar mij uiteindelijk wel veel gebracht hebben. Oude klanten achter me laten bijvoorbeeld, werken met een coach, een nieuw soort klanten benaderen, andere manieren om klanten te bereiken uitproberen.

Ik voel dat ik nu weer zo’n spannende keuze mag maken om bepaalde dingen anders te gaan doen. Om een frisse wind door mijn bedrijf te laten gaan, om mezelf meer uit te dagen. Stiekem ben ik door het succes van mijn pubquizzen een beetje ‘lui’ geworden: ineens was er iets dat vanzelf heel goed liep, waardoor ik minder aandacht besteedde aan dingen die ook aandacht nodig hadden. Maar die pubquizverkoop gaat allang niet meer zo hard als in de winter.

In korte tijd hak ik flink wat knopen door. Ik ga eindelijk die fotoshoot inplannen die ik al zo lang uitstel, zodat ik na ruim drie jaar weer eens frisse foto’s op mijn website en socials kan gebruiken. Ik ga samen met een paar van mijn klanten video’s opnemen die ik als advertenties voor mijn blogtraining wil gaan gebruiken (terwijl iets met video-advertenties doen eerst op mijn no go-lijstje stond).

Ik doe een investering in een Amerikaanse training van een paar duizend dollar die ik graag wil volgen omdat ik weet dat het mij en mijn bedrijf vooruit gaat helpen. En tegelijk met al die investeringen besluit ik ook nog om in de zomer niets te lanceren of aan te bieden, om echt de tijd te hebben om aan de achterkant van mijn bedrijf een aantal zaken te veranderen en toe te werken naar een geslaagde lancering in september.

Dat is nog wel het spannendste: wel veel investeringen doen terwijl er relatief weinig omzet binnenkomt. Alsof het zo moet zijn meldt zich spontaan een onderneemster die graag een tijdje 1-op-1 door mij gecoacht wil worden, waardoor mijn omzet niet té laag wordt. Ik zie het maar als een teken dat ik een goede keuze heb gemaakt.

O ja, tussen de bedrijven door vier ik ook nog vier weken vakantie en geniet ik van de Olympische Spelen.

 

Augustus: toewerken naar een mooi najaar

Begin augustus heb ik nog steeds vakantie. Daarna gebruik ik mijn werkweken om me voor te bereiden op mijn septemberlancering. In de training die ik volg heb ik een nieuwe vorm van lanceren geleerd, waarbij er meer lucht tussen de verschillende onderdelen zit en ik mijn energie dus beter kan verdelen. In plaats van vijf dagen achter elkaar workshops geven ga ik nu drie workshops geven in acht dagen. Voor de deelnemers is dit makkelijker bij te benen, maar voor mijzelf ook. De VIP-sessies laat ik vervallen, hoe leuk ik het ook vond om ze te organiseren.

In augustus ga ik ook de video-advertenties draaien voor mijn blogtraining. Dat blijkt helemaal niet zo spannend te zijn als ik dacht. Ik krijg vrijwel alleen maar leuke reacties op de video’s, die ook met een flinke dosis humor gemaakt zijn. Alleen komen er de hele maand augustus geen verkopen voort uit mijn advertentiecampagne. Wel komen er nieuwe deelnemers, maar daarvan weet ik dat ze op aanbeveling van iemand anders zijn gekomen of mij gevonden hebben in Google. Dat laatste is alleen maar mooi natuurlijk: practice what you preach.

Eind augustus start ik met de promotiecampagne voor mijn Word gevonden in Google Bootcamp nieuwe stijl. Ik besluit betere begeleiding te gaan bieden aan mijn affiliates: tevreden klanten die ambassadeur zijn voor mijn training. Ik organiseer een aantal online sessies voor hen waarin ik ze uitleg hoe alles werkt en waar ze vragen kunnen stellen. Zo kunnen zij hun ‘werk’ als affiliate veel beter doen.

Daarnaast doe ik ook een advertentiecampagne op social media. Ik realiseer me heel goed dat dit een beetje gek over kan komen als je ondernemers juist leert om minder focus te geven aan social media en meer tijd in hun website te steken. Maar ik weet ook dat de mensen die mijn boodschap moeten horen juist (te) veel tijd op social media doorbrengen. Daarom is het een goede plek om hen te bereiken – en dat doe ik dan maar door met wat humor te verwijzen naar het feit dat het wat tegenstrijdig is.

 

September: nieuwe ronde, nieuwe kansen

Ik vind september altijd een fijne maand: iedereen is weer terug van vakantie en is weer aan het werk. Mensen hebben weer tijd om aan dingen mee te doen. Ook aan mijn Word gevonden in Google Bootcamp. Er doet een hele mooie groep van ruim 150 ondernemers mee. Eigenlijk was het mijn doel om 300 deelnemers bij elkaar te brengen, maar dit aantal is ook al een heel stuk hoger dan de ongeveer zeventig van juni.

Ik merk dat de nieuwe vorm van mijn Bootcamp, met de drie workshops in acht dagen, mij goed bevalt. Omdat ik het leuk vind om ook wat meer connectie met mijn deelnemers te maken, voeg ik aan de workshops een aantal online brainstormsessies toe. Zo zie ik ook nog wat deelnemers live. Mijn energie blijft gedurende de hele Bootcamp goed op peil.

Ik doe nog iets nieuws. Waar ik eerder altijd op de vijfde dag van mijn Bootcamp meteen een aanbod deed, wacht ik nu tot vier dagen na de laatste workshop. Ook iets dat ik geleerd heb in de training die ik volg. Vooraf denk ik dat ik het lastig zal vinden om dit zo te doen, want het geeft toch wel een kick als iemand gelijk tijdens je laatste workshop ‘ja’ zegt tegen je aanbod. Maar in de praktijk vind ik het juist heel fijn: ik kan na mijn laatste workshop lekker in de rustige energie blijven in plaats van helemaal hieperdepiep te zijn. En de mensen die niet live bij de workshops kunnen zijn hebben rustig de tijd om alles terug te kijken voordat ik met mijn aanbod kom.

De week erna is lanceringsweek. Van maandag tot en met donderdag hebben nieuwe deelnemers de kans om in mijn training Continu klanten uit je website te stappen. Op de eerste dag komen er meteen vijf aanmeldingen. Dat begint goed. Maar in de rest van de week dooft het een beetje uit. Er komt nog één nieuwe deelneemster bij en dus zijn het er in totaal zes.

De nieuwe groep deelnemers leer ik gelijk goed kennen in de Website Bootcamp die zij als bonus bij hun deelname krijgen. Het blijken stuk voor stuk fantastisch leuke onderneemsters te zijn. Het valt me op dat er veel nieuwe klanten bij zijn die net als ik met de wet van de aantrekkingskracht en de spirituele kant van het ondernemen bezig zijn (op een nuchtere manier), leuk.

Tegelijk is er ook een stemmetje in mijn hoofd dat zeurt dat de lancering meer nieuwe deelnemers had moeten brengen. Dat opmerkt dat de vliegende start van de maandag zich niet heeft doorgezet. Dat vindt dat alles wat ik qua tijd, energie en geld in deze lancering geïnvesteerd heb meer had mogen opleveren. Dat het nou ook weer niet een reuzensprong is ten opzichte van juni. Ja, die stemmetjes heb ik ook allemaal. En ik voel me er opgelaten over omdat de groep mensen die wél ja heeft gezegd juist zo ongelooflijk leuk is.

 

Oktober: oké, deze lessen had ik dus nodig

Er wordt gezegd dat je in een lancering altijd ofwel het resultaat krijgt dat je wilt, ofwel de lessen die je nodig hebt om je volgende lancering succesvol(ler) te maken. In oktober wordt het mij duidelijk dat ik van allebei een beetje heb gekregen. Ik kom er al snel achter waarom het aantal van zes nieuwe klanten voor mij in september het perfecte aantal was.

In oktober heb ik namelijk een hele tijd een gevoel dat ik het beste kan omschrijven als ‘opgejaagd’ of ‘gestresst’. Ik heb mijn weken veel te vol gepland met afspraken. Op elke werkdag staat wel iets gepland, terwijl ik me juist zo goed voel bij een afwisseling van werkdagen met en werkdagen zonder afspraken.

Dat ik zo’n volle agenda heb komt voor een groot deel door het grote bonuspakket dat ik aan nieuwe deelnemers aan Continu klanten uit je website heb gegeven. Nu is er niets mis met het geven van veel bonussen, maar in mijn geval ging in een groot deel van de bonussen veel van mijn tijd zitten. Iedere nieuwe deelnemer kreeg een 1-op-1 sessie met mij, een zes weken durende Website Bootcamp én een ticket voor een online event dat ik in oktober ging organiseren, plus een jaarkaart voor mijn online samenwerkdagen. Eén nieuwe deelneemster vroeg zelfs of ze even met mij kon bellen over wat ze nou precies kreeg omdat het zo overweldigend was.

Ik heb inmiddels geleerd om niet in dit soort situaties – van me opgejaagd voelen – te blijven hangen, maar om er analytisch naar te kijken: hoe is dit ontstaan, en welk patroon zit hier achter? Dat laatste is niet heel makkelijk, maar wel heel goed. Ik realiseer me dat het een vorm van overcompensatie is: zo veel mogelijk (van mijn tijd) geven om maar duidelijk te maken hoeveel waarde je krijgt als je meedoet. Blijkbaar toch nog iets van onzekerheid over de waarde die ik bied.

Ik zet hiermee mijn tijd weg als ‘niet zo kostbaar’. Ik houd van overdeliveren, maar ik hoef niet te overdrijven. Ook als ik wat minder bonussen geef waar veel van mijn tijd in zit is mijn training nog steeds heel veel waard. Ik mag dat ‘ownen’ en de volgende keer een eenvoudiger bonuspakket bij mijn training aanbieden. Maar goed dat ik geen tien of meer 1-op-1 sessies met nieuwe klanten had.

Ook bij de Website Bootcamp die de nieuwe deelnemers als bonus krijgen zie ik iets dat in de praktijk niet zo handig is. De Website Bootcamp bestaat uit elke week een workshop en een feedbacksessie. Ik vind het leuk als deelnemers elkaar tijdens deze feedbacksessie kunnen zien en dus beter leren kennen. Daarom organiseer ik ze in de vorm van Zoom-meetings.

Door de manier waarop ik het opzet gaan de deelnemers ook elkaar tips geven. Dat gaat veel verder dan alleen de elementen die belangrijk zijn voor een klantentrekkende website. Het is super waardevol en volgens mij vinden de deelnemers het heel fijn, maar ik zie na een paar feedbacksessies ook dat ik hier niet goed mijn leidersrol pak. Het zijn meer een soort mastermindsessies geworden waarin iedereen elkaar coacht in plaats van sessies waarin de deelnemers voornamelijk mijn tips en feedback krijgen, waarvoor ze in de basis in mijn training zijn gestapt.

Ik zie ook dat dit niet makkelijk opschaalbaar is. Sessies met vijf deelnemers duren al bijna twee uren. Hoe had ik dit willen doen als er tien, vijftien of twintig deelnemers bij waren geweest? Dat waren dagvullende sessies geworden. Wederom zie ik dat het aantal nieuwe deelnemers dat ik in september heb gekregen precies was wat ik nodig had om deze inzichten te krijgen en mijn training klaar te maken voor het helpen van grotere groepen nieuwe deelnemers tegelijk.

Al met al wordt oktober een pittige maand, maar wel met heel waardevolle lessen waar ik serieuze actie op ga ondernemen. Ondertussen ontdek ik ook wat ik verder nog kan verbeteren aan mijn Word gevonden in Google Bootcamp en aansluitende lancering. De derde workshop van mijn Bootcamp ‘moet’ bijvoorbeeld heel anders en ik mag veel beter worden in het benoemen en wegnemen van de obstakels van mijn mogelijke klanten, zodat ze sneller de stap durven te zetten om mee te doen.

 

November: upgraden wat ik kan upgraden

November is de opmaat naar een nieuwe ronde van de Word gevonden in Google Bootcamp. Aan het einde van de maand wil ik een verbeterde versie van mijn Bootcamp geven, om vervolgens begin december mijn training Continu klanten uit je website nog één keer in 2021 open te zetten voor nieuwe deelnemers.

Ik verbeter alles aan mijn Bootcamp en lancering dat ik kan verbeteren. Ik gooi de derde workshop om, ik verdiep me in de koopobstakels van mijn klanten en hoe ik die weg kan nemen (toevallig komt daar net een extra workshop over beschikbaar in de training die ik volg, dat komt mooi uit), ik verbeter mijn aanbodpagina, ik maak mijn bonuspakket eenvoudiger en mijn werkboek uitgebreider, ik voeg een winactie toe aan de Bootcamp en zo verander/verbeter ik nog een aantal dingen.

Half november start de promotiecampagne van de Bootcamp. Ik gebruik weer dezelfde drie manieren om ondernemers enthousiast te maken om mee te doen: mensen uit mijn warme netwerk uitnodigen, samenwerken met affiliates en een advertentiecampagne op social media doen. Dat gaat goed: er melden zich 290 ondernemers aan voor de Bootcamp: bijna twee keer zo veel als in september en meer dan vier keer zo veel als in juni.

Ik weet niet waar het vandaan komt, maar in de loop van november voel ik ineens heel sterk dat deze nieuwe lancering heel goed gaat verlopen. Ik voel dat ik alles gedaan heb wat ik wilde doen om de lancering te upgraden en dat ik in een rustigere vibe zit dan in oktober. Dat is een hele fijne energie om de lancering te doen, want als je er vooraf al veel vertrouwen in hebt, pakt het over het algemeen automatisch beter uit.

Bij de eerste workshop gaat er toch iets mis. Terwijl ik enthousiast door mijn presentatie heen ga, blijft bij de live deelnemers continu de eerste sheet van de Powerpoint in beeld staan. Ik hoor het pas als ik al klaar ben met het geven van de workshop, doordat ik tijdens de workshop alles (telefoon, mail, chat, enzovoort) uit heb staan. Gelukkig reageert bijna iedereen er goed op: het was alsnog een boeiende workshop vol waarde.

De rest van de Bootcamp verloopt in een fijne flow. De workshops gaan goed en de brainstormsessies zijn leuk en waardevol. Veel deelnemers doen actief mee. Aan het einde van de Bootcamp, op 1 december, nodig ik de deelnemers uit om zich in te schrijven voor de wachtlijst als ze serieuze interesse hebben om mee te doen aan Continu klanten uit je website. Net als de vorige keer wacht ik vier dagen met het doen van het daadwerkelijke aanbod.

 

December: de beste afsluiting van het jaar

Eerder heb ik altijd een haat-liefdeverhouding gehad met wachtlijsten. Sommige ondernemers schreven zich er wel voor in, maar uiteindelijk pakte vaak hooguit 25 procent ook echt door met het kopen van het aanbod. Deze keer krijg ik gedurende de dagen tussen de laatste workshop en het doen van het aanbod meer dan 20 inschrijvingen op de wachtlijst.

Op maandag gaat mijn training open voor nieuwe deelnemers. ’s Ochtends geef ik een extra presentatie om meer te vertellen over mijn aanbod. Daarna gaat het snel. Tijdens en na de presentatie komen er al vijf aanmeldingen binnen en gedurende de rest van de dag nog zeven. Twaalf nieuwe deelnemers op één dag, dat is een vliegende start in het kwadraat.

Ik weet inmiddels dat veel mensen of op de eerste, of op de laatste dag van een lancering over je aanbod beslissen. Op dinsdag stuur ik een mail waarin ik mijn best doe om obstakels weg te nemen bij mensen die twijfelen over mijn aanbod, op woensdag bied ik een extra betalingsmogelijkheid en interview ik ter inspiratie een aantal van mijn klanten. Op donderdag is de laatste dag waarop nieuwe deelnemers kunnen beslissen of ze mee willen doen.

Er komen gedurende deze dagen nog vijf nieuwe deelnemers bij. En, ook heel leuk: op de dag na de officiële sluiting van het aanbod ook nog twee die super gemotiveerd zijn om alsnog mee te doen. Dat leek me nou altijd al eens leuk: dat iemand je op de dag na je lancering benaderde of zij/hij alsnog mee kon doen. Nu gebeurt het dus echt en mag het natuurlijk. Zo heb ik negentien nieuwe deelnemers, terwijl ik maximaal plek had voor twintig.

Ook de wachtlijst blijkt deze keer heel goed te werken. Meer dan vijftig procent van de mensen die zich ervoor inschrijft pakt ook echt door en schrijft zich in voor Continu klanten uit je website. Ik ben alleen maar heel erg trots en dankbaar dat ik met deze mooie groep mensen aan de slag mag – die wederom uit hele leuke ondernemers blijkt te bestaan.

De Website Bootcamp die ze als bonus krijgen heb ik inmiddels ietsje anders ingericht, zodat ik in ongeveer dezelfde hoeveelheid tijd veel meer deelnemers kan helpen. Een aantal van de bonussen waarin mijn 1-op-1 tijd ging zitten heb ik vervangen door andere bonussen die minstens net zo waardevol zijn, maar mij dus minder tijd kosten.

Ik realiseer me ook dat deze lancering mijn eerste ‘5 figure launch’ (oftewel: een lancering met een omzet die uit vijf cijfers bestaat) is, toch een soort mijlpaal onder ondernemers die aan lanceringen doen. Het is geen omzet die in één keer allemaal binnenkomt, want sommige nieuwe deelnemers betalen ook in termijnen, maar het is wel leuk. Ook omdat ik het fijn vind om aan anderen te laten zien dat zij dit ook kunnen, want als iemand als ik dit kan, kun jij het (als je het wilt) ook.

Toen ik vorig jaar mijn decemberomzet zag dacht ik meteen: het zal wel een flinke tijd duren voordat ik daar overheen ga (hoezo belemmerende overtuiging 😉), maar nu blijkt mijn decembermaand van 2021 nog beter te zijn. Eigenlijk wilde ik nog een kleine eindejaars-lancering doen, maar ik besluit die te verplaatsen naar begin 2022. Ik heb zin om de rest van de maand mijn focus te geven aan mijn nieuwe en bestande klanten en aan lekker rustig genieten van de feestdagen en een vrije week.

 

2021 was mooi, uitdagend, leerzaam en soms pittig. Al met al kijk ik er met veel plezier op terug. Niet alleen omdat het einde zo positief is, maar ook omdat ik inmiddels heb geleerd ook dankbaar te zijn voor uitdagingen en lessen die op je pad komen, omdat er – ook al zijn ze op het moment zelf niet leuk – op de korte of langere termijn altijd iets goeds uit voortkomt.

Als ik je één tip mag meegeven voor 2022: neem de tijd om stil te staan bij de dingen die op je pad komen, de goede en de slechte,  maar blijf er niet te lang in hangen. Probeer bij de minder leuke dingen zo snel mogelijk je analytische bril op te zetten om te kijken wat je zelf kunt veranderen of wat je ervan kunt leren, want dan kan het nog veel waardevoller zijn dan wanneer iets wél meteen goed gaat. En geniet van je mooiste successen, maar ga er niet van naast je schoenen lopen. Kijk ook weer snel naar wat je volgende stap mag zijn, zoals ik nu ook aan het doen ben. Daarover misschien nog meer in een vervolgblog over mijn doelen en dromen voor 2022.

 

Dankjewel als je helemaal tot het einde gelezen hebt en laat me in dat geval even in de reacties weten hoe jij in een notendop terugkijkt op 2021.