Het laatste kwartaal van 2019 is alweer aangebroken. Wil je een succes maken van de laatste drie maanden van het jaar, dan begint dat bij een goed plan met heldere doelen. Nu ik terug mag kijken op mijn meest succesvolle kwartaal sinds de start van mijn Ik help jou online Academie neem ik je in dit artikel graag mee in hoe ik een planning maak voor een succesvol kwartaal. Doe er je voordeel mee! 

 

Stap 1: een glashelder omzetdoel

Het succes van je bedrijf (en dus ook van je kwartaal) staat of valt met de omzet (en winst) die je maakt. Zolang je geen of weinig omzet maakt is je bedrijf niet succesvol. En als je aan het einde van de maand maar ziet wat er aan omzet binnen is gekomen, dan ben je niet heel slim aan het ondernemen. Bepaal dus heel duidelijk voor jezelf welke omzet jij in dit kwartaal nog wilt realiseren. Je hebt nu een meetbaar doel om naartoe te werken. En je ziet vervolgens meteen hoe uitdagend jouw volgende stappen wel of niet moeten worden.

 

Stap 2: Welk aanbod ga je verkopen?

Als je een bedrijf hebt, dan heb je ook al producten of diensten die je aanbiedt. Welke daarvan wil je dit kwartaal verkopen? Is dat gewoon hetzelfde aanbod als altijd, of heb je bepaalde producten of diensten die je juist in deze periode extra onder de aandacht wilt brengen? Zo focus ik de komende maanden vooral op het jaarlidmaatschap van mijn Ik help jou online Academie.

Als je weet welke producten of diensten je de komende tijd graag wilt verkopen, kun je aan de hand van je omzetdoel een heel simpel rekensommetje maken. Je kunt precies uitrekenen hoeveel verkopen of nieuwe klanten je nodig hebt om je omzetdoel te bereiken. Wil je meerdere producten of diensten in verschillende prijsklassen verkopen, dan wordt de rekensom iets ingewikkelder. Maar reken ook dan uit wat je van elk product of elke dienst moet verkopen.

 

Stap 3: Hoe ga je jouw aanbod verkopen?

Er zijn natuurlijk allerlei verschillende manieren om je aanbod te verkopen. Je kunt een aanbod doen in je nieuwsbrief, je kunt mensen van wie je denkt dat ze geïnteresseerd zijn persoonlijk benaderen, je kunt een webinar geven, een video op social media plaatsen waarin je jouw aanbod doet, enzovoort. En natuurlijk kun je ook gewoon afwachten welke klanten er naar jou toe komen, alleen is de kans dan veel minder groot dat je jouw omzetdoel uit stap 1 ook echt gaat halen.

Bedenk welke acties om je aanbod te verkopen goed bij jou passen. En bedenk dat hoe spannender de actie voor jou is, hoe groter de kans is op positief resultaat. In mijn online training 30 Omzetgroeiers in 30 Dagen die ik in september live gaf merkte ik bijvoorbeeld dat veel van mijn klanten succes hadden met de actie om mensen die eerder interesse hadden getoond in hun aanbod nog eens te mailen of te bellen. Bij meerdere deelnemers aan mijn training kwamen daar nieuwe klanten uit voort.

 

Stap 4: Wat ga je aan marketing doen?

Nieuwe klanten staan meestal niet meteen in grote aantallen bij je op de (virtuele) stoep. Voordat ze daadwerkelijk bij je willen kopen moeten ze je eerst kennen, een klik met je hebben en vertrouwen in je hebben. En die dingen ontstaan allemaal als jij op een goede manier aan marketing doet. Dat betekent van waarde zijn door bijvoorbeeld tips en inspiratie te delen op je social mediakanalen, in je blogs, in je nieuwsbrief, in video’s, enzovoort.

Het betekent niet dat je dit nu allemaal moet doen. Het is niet de bedoeling dat jij een dagtaak krijgt aan het doen van marketing en daardoor niet meer aan je eigenlijke werk toe komt. Kies dus een paar vormen van marketing uit waarvan jij er op vertrouwt dat die voor je gaan werken, en neem die serieus. Dat betekent dat je deze acties elke week of elke maand doet, of je er wel of niet zin in hebt, een rothumeur hebt of niet, een writersblock hebt of niet, het goed of slecht weer is, enzovoort. Zoals ik ook elke week een nieuwsbrief en een podcast maak. Waar ik meestal overigens veel zin in heb!

 

Stap 5: evalueer regelmatig

Kijk gedurende het kwartaal regelmatig of je op schema ligt om je doel uit stap 1 te behalen. Lig je goed op schema, of loop je zelfs voor? Prima. Loop je achter op je schema? Kijk dan eens eerlijk waar dat door komt. Ben je wellicht niet zo goed in het jezelf houden aan afspraken die je met jezelf gemaakt hebt? Waren je doelen te ambitieus? Heb je je uit het veld laten slaan zodra er iets tegenzat? Was het gewoon pech?

Kijk kritisch naar jezelf en je acties, ook al is dat niet altijd makkelijk. Uiteindelijk word je ervoor beloond omdat je met behulp van zelfreflectie veel sneller gaat groeien. Zie je punten waarop het beter kan? Onderneem daar dan meteen actie op, zodat je aan het eind van het kwartaal trots kunt terugkijken.

 

Stap 6: beloon jezelf voor successen

Dit is een heel belangrijk aspect dat ik ook altijd opneem in mijn kwartaalplan. Van tevoren schrijf ik op bij welke bereikte successen en omzetmijlpalen ik mezelf mag belonen, en waarmee. Dit maakt het extra leuk om aan de groei van mijn bedrijf te blijven werken. Het motiveert heel erg, ook op de momenten waarop je voor obstakels komt te staan.

Het is ook een aanrader om de successen die je bereikt, groot en klein, op te schrijven, bijvoorbeeld in een notitieboekje. Op het moment dat je je dan even minder goed voelt is het heel fijn om die succesmomenten erbij te pakken om je meteen weer blij en gemotiveerd te voelen.

 

Nog meer handvatten voor een succesvol kwartaal?

Kom op dinsdag 8 oktober naar het online feestje Ik help jou online Live, waar je mij live vragen kunt stellen en coaching van mij kunt krijgen en ik je twee inspirerende workshops geef, met als thema’s Waarom lukt het niet? en Winstgevende gewoontes voor meer succes. Meld je hier gratis aan voor het feestje.