fbpx

Het maken van een e-book is een superfijne manier om jouw waardevolle kennis te delen met je mogelijke klanten. Bovendien geeft het je de mogelijkheid om e-mailadressen van je websitebezoekers te verzamelen, zodat je met hen in contact kunt blijven. Zorg er wel voor dat je niet in één van de drie meest voorkomende valkuilen bij het maken van een e-book terechtkomt.

 

Als jij een beetje lijkt op mij, dan vind je het fijn om veel waarde te delen met jouw mogelijke klanten. En dus maak je jouw e-book het liefst zo uitgebreid mogelijk. Dat deed ik ook toen ik mijn allereerste e-book schreef. Maar liefst 52 toptips bevatte het e-book over online marketing, en omdat ik er zo blij van werd schreef ik er meteen nog maar een ander e-book met 52 toptips over bloggen achteraan.

Mij gaf het een goed gevoel om zo veel waarde te delen – maar achteraf realiseerde ik me dat zo veel tips bij elkaar voor de lezers van mijn e-book juist heel overweldigend waren. Want waar begin je mee als je maar liefst 52 verschillende tips op je af krijgt? Als je ze al allemaal gaat lezen, want daar zit al de eerste valkuil van een uitgebreid e-book dat je gratis aanbiedt.

 

Wat doet jouw aanvrager met je e-book?

Kruip even in het hoofd van de aanvrager van jouw e-book. Grote kans dat hij of zij jouw e-book even snel tussendoor heeft aangevraagd. Als het e-book dan een paar pagina’s blijkt te tellen, gaat jouw lezer er gemakkelijk voor zitten om het ook meteen te lezen.

Maar als jouw lezer meteen al ziet dat jouw e-book meer dan twintig pagina’s telt, legt hij het al snel weg voor een rustiger moment, als er meer tijd is om er echt goed voor te gaan zitten. En dat rustigere moment komt in negen van de tien gevallen nooit. Zeker niet bij iets dat je gratis hebt gekregen.

Dat is natuurlijk zonde. Zonde van alle waarde die jij met je lezer wilt delen. Zonde voor jouw lezer die deze waarde nu niet ontvangt. En waarschijnlijk ook zonde voor de band die jullie samen hadden kunnen opbouwen. Want als iemand je e-book niet leest – en er dus ook niets mee doet – dan heeft het e-book niet geholpen om die band ook echt op te bouwen.

Sterker nog, misschien voelt de aanvrager van je e-book zich nu wel schuldig richting jou. Schuldig dat hij of zij niets gedaan heeft met jouw mooie e-book. Niet echt een goede start voor het opbouwen van een connectie met je e-bookaanvrager.

 

Houd je e-book compact en eenvoudig

Kortom: ga je een (nieuw) gratis e-book maken? Houd het dan compact en eenvoudig. Maak iets dat jouw lezer in vijf tot tien minuten kan lezen. Deel liever drie of vijf echt goede tips die jouw lezer niet zomaar had kunnen googelen dan een hele verzameling van tien, twintig of misschien wel vijftig tips waar je lezer toch niets mee doet – simpelweg omdat het te veel en te overweldigend is. Makkelijker voor jezelf en ook een stuk waardevoller voor de ander, die jij ongetwijfeld graag wilt helpen.

In aflevering 165 van de Ik help jou online Podcast neem ik je mee in deze en nog twee andere valkuilen bij het maken van een e-book. Beluister ‘m via je favoriete podcast-app of hieronder op Soundcloud.

 

En ben je benieuwd naar mijn gratis e-book De 5 simpele stappen om als coach of therapeut hoog in Google te komen? Vraag het dan hier gratis aan.