Als je eenmaal de smaak van het geven van gratis webinars te pakken hebt, is het een mooie vervolgstap om ook betaalde webinars te gaan geven. Zelf heb ik inmiddels over twee verschillende onderwerpen betaalde online workshops gegeven. In dit artikel deel ik mijn ervaringen met je over het kiezen van een onderwerp en vorm, het bepalen van de juiste prijs, het krijgen van deelnemers én meer.

 

Omdat ik wel van een uitdaging houd, begon ik al vrij snel na het geven van mijn eerste gratis webinar in februari 2017 ook met het geven van een betaald webinar, of eigenlijk meer een betaalde online workshop. Het thema daarvan was Succesvol adverteren op Facebook.

In die tijd bood ik nog regelmatig verschillende dingen door elkaar aan. Het grappige was dat veel van de ondernemers die vlak daarvoor aan mijn gratis webinar hadden meegedaan, over een heel ander onderwerp, zich nu ook aanmeldden voor mijn betaalde webinar. Zo verkocht ik mijn eerste betaalde online workshop, waarvoor ik twaalf plekken beschikbaar had, meteen uit.

In het vervolg van dit artikel beantwoord ik verschillende vragen over het geven van een betaald webinar.

 

Wanneer ben je klaar voor het geven van betaalde webinars?

Ik geloof erin dat het slim is om eerst te oefenen met gratis webinars. Als je daar handigheid in hebt, dus weet hoe het technisch allemaal werkt en hoe je op een boeiende manier iets over kunt brengen, ben je klaar om ook voor betaalde webinars te gaan. Wel is het bij betaalde online workshops nóg belangrijker dat je al een warme doelgroep hebt, want waarschijnlijk zullen je deelnemers vooral daaruit voortkomen.

 

Over welk onderwerp geef je een betaald webinar?

In principe zijn heel veel onderwerpen geschikt voor het geven van een betaalde online workshop. Zelf kies ik het liefste thema’s uit waarvan ik weet dat de interactie daar van grote toegevoegde waarde is. Zo is Facebook adverteren, waar mijn eerste betaalde webinar over ging, voor veel ondernemers best ingewikkeld. Doordat ze tijdens de workshop helemaal met mij mee konden kijken hoe je dat doet en op elk moment vragen konden stellen, haalden ze veel waarde uit de workshop.

Hetzelfde geldt bij de betaalde online workshop die ik sinds maart 2020 geef: Moeiteloos klanten aantrekken met magnetische zoektermen. Hierbij laat ik elke deelnemer zien wat voor hem of haar perfecte zoektermen zijn om via je website veel bezoekers en klanten aan te trekken. Elke deelnemer komt om de beurt bij mij in de uitzending en kan dan direct vragen stellen. Hierbij leren ze ook veel van elkaar, omdat veel aandachtspunten voor eigenlijk elke deelnemer belangrijk zijn.

Bij dit type workshops werkt het ook heel fijn als de deelnemersgroep niet te groot is, zodat iedere aanwezige voldoende aandacht kan krijgen. In een grote groep van vijftig of honderd deelnemers zou ik zo’n workshop niet op deze manier kunnen geven, anders zou het een marathonuitzending worden. Vandaar dat ik er een betaalde workshop van maak, zodat het aantal aanmeldingen vanzelf al beperkter blijft.

 

Welke vorm kies je voor je betaalde webinar?

Bij het geven van een webinar kun je ervoor kiezen om je deelnemers in een chatruimte aanwezig te laten zijn of om ze net als jij op video aanwezig te laten zijn. Je kunt een presentatie geven, er juist een interactieve workshop van maken of kiezen voor allebei. Je kunt alleen inspiratie en informatie overbrengen of de deelnemers ook opdrachten geven. Er is hierin geen goed of fout: kijk vooral goed wat past bij jou en bij je onderwerp.

Zo volgde ik onlangs een interessante betaalde workshop waarbij alle deelnemers de hele tijd in beeld waren en telkens een kleine opdracht kregen. Dat vond ik heel leuk om te ervaren. Bij mijn eigen betaalde workshop over magnetische zoektermen haal ik – zoals ik net al schreef – de deelnemers om beurten in beeld, waardoor ze elk hun eigen moment van interactie met mij hebben. En bij de workshop die ik eerder gaf over adverteren op Facebook waren de deelnemers de volledige twee uren in de chatruimte aanwezig, keken ze mee op mijn beeldscherm naar alle instellingen die ze moesten doen en stelden ze mij van daaruit vragen.

 

Hoe krijg je deelnemers voor een betaald webinar?

Mijn ervaring is dat deelnemers met name via je warme netwerk komen, dus uit de groep mensen die al op je e-maillijst staat of je volgt op social media of andere plekken. Vandaar ook dat het belangrijk is dat je al een warm netwerk van een zekere omvang hebt, anders zal je betaalde webinar waarschijnlijk op een teleurstelling uitdraaien.

Zorg ook voor een aantrekkelijke aanmeldpagina voor je betaalde webinar, zodat geïnteresseerden goed kunnen zien wat het hen oplevert als ze meedoen en dus tijd en geld investeren. Vertel duidelijk wat het resultaat is als ze zich aanmelden.

 

Welk bedrag vraag je aan deelnemers aan je betaalde webinar?

Vaak werkt het goed om de prijs laagdrempelig te houden. Bij mij is de investering om mee te doen aan een betaald webinar 47 euro, net onder de 50 euro dus. Daarmee is het voor een grote groep mensen haalbaar.

Bovendien kun je altijd als vervolg op je betaalde webinar een nieuw aanbod aan je deelnemers doen, om gebruik te maken van een hoger geprijsd aanbod dat jij ook hebt. Mensen die eerst al een waardevolle betaalde workshop bij je gevolgd hebben zullen namelijk sneller geneigd zijn om ook een (hoger geprijsd) vervolgaanbod bij je te kopen. Zie het geven van een betaald webinar voor een relatief lage prijs dus ook als een investering om een (vertrouwens)band op te bouwen met iemand die later wellicht nog honderden of zelfs duizenden euro’s extra in jouw aanbod investeert.

 

Hoe lang duurt een betaald webinar?

Net als bij het geven van gratis webinars is daar geen vaste regel voor. Wel vind ik zelf (maar ook dat is geen regel) dat een betaald webinar uitgebreider moet zijn dan een gratis workshop. Mijn betaalde webinar over adverteren op Facebook duurde altijd rond de twee uren. De betaalde online workshop over magnetische zoektermen duurde de eerste keer zelfs ruim drie uren, omdat ik de tijdsduur wat verkeerd had ingeschat. Inmiddels is het maximale aantal deelnemers wat beperkter en duurt de workshop ook maximaal twee uren. Maar ik heb me zelf ook aangemeld voor een betaald webinar dat ik deze week mag volgen en dat naar verwachting drie uren duurt. Zolang het waardevol is, kan dat gerust. Zoals het in sommige gevallen ook best in één uur kan.

 

Wat zijn andere aandachtspunten bij het geven van een betaald webinar?

Allereerst: noem het in je communicatie geen ‘webinar’. Mensen hebben daar toch vaak de associatie van gratis bij, en als vervolg daarop meestal ook dat ze er wel wat waarde uit gaan halen, maar niet de hoeveelheid die je mag verwachten als je betaalt. Zelf communiceer ik het daarom als een ‘exclusieve online workshop’ of een ‘online masterclass’. Dat klinkt toch wat waardevoller, waardoor je er makkelijker voor betaalt.

Ten tweede: maak altijd een opname van je betaalde workshop, die je na afloop ter beschikking stelt aan je deelnemers. Het is prettig voor hen om alles waar ze voor betaald hebben nog eens rustig terug te kunnen kijken. Ik zie dat als een extra service aan mijn deelnemers.

Als derde: heb je jouw betaalde webinar eenmaal een keer gegeven, verzamel dan een aantal reviews van je deelnemers die je op de aanmeldpagina plaatst. Het lezen van deze ervaringen van deelnemers maakt het voor anderen makkelijker om ook een keer mee te doen.

Als vierde: plan niet te veel data vlak achter elkaar waarop je jouw betaalde webinar geeft. Ik had bij mijn beide betaalde webinars de eerste keer meteen een uitverkochte editie. Als vervolg daarop plande ik enthousiast zo snel mogelijk een paar nieuwe data. Maar daar waren de groepen meteen een stuk kleiner. Dat hoeft bij jou natuurlijk niet zo te gaan, maar vanuit mijn eigen ervaring plan ik mijn betaalde online workshop nu eens in de twee of drie maanden.

Tot slot: blijf je betaalde webinar – als je een paar dagen van tevoren nog niet uitverkocht bent – tot het laatste moment onder de aandacht brengen. Veel mensen beslissen pas op het laatste moment, zeker als het om een online workshop gaat waarbij je op een specifiek tijdstip aanschuift en een relatief lage investering doet. In de laatste twee dagen kun je het aantal deelnemers met gemak nog verdubbelen of verdrievoudigen. Stuur dus één dag van tevoren nog een mail over je betaalde webinar naar je e-maillijst of doe nog een laatste promotie op Instagram of Facebook. Grote kans dat dit je omzet uit je betaalde webinar nog (flink) verhoogt.

 

Heb jij andere vragen over het geven van betaalde webinars? Mail me even op rimke@ikhelpjouonline.nl zodat ik ze kan beantwoorden en kan opnemen in dit artikel.

 

 

 

 

 

× .