2020 is begonnen en waarschijnlijk heb je een plan gemaakt voor dit gloednieuwe jaar. Een plan met al jouw doelen en dromen voor 2020. Maar hoe bepaal je nou vanuit jouw jaardoelen waar je als eerste mee begint en wat wel even kan wachten? Mijn beste tip: zie je doelen als een spelletje mikado.

 

Je ziet op de foto bovenaan dit artikel alle stokjes van het mikadospel in beeld. Maar er zijn stokjes die je meteen al kunt pakken en stokjes die je pas kunt pakken als je eerst andere stokjes eraf hebt gepakt. Zo werkt dat ook als je jouw jaar- of kwartaaldoelen om gaat zetten naar prioriteiten per maand, per week of per dag. Je kunt wel eerst bezig gaan met de dingen die onderaan liggen, maar dat heeft niet zo veel zin en levert niet zo veel op als de dingen die bovenop liggen er nog niet zijn of nog niet sterk genoeg zijn.

 

Stel jezelf daarom altijd de vraag: Wat is mijn eerstvolgende logische stap?

Voorbeeld 1: je wilt in 2020 een nieuw aanbod lanceren. Dan is het allereerst nodig dat mensen weten dat ze voor dit soort aanbod bij jou terechtkunnen, dat jij hier een expert in bent en ze hiervoor dus bij jou moeten zijn. Dat bereik je door over onderwerpen die aansluiten bij jouw nieuwe aanbod te schrijven of te praten op social media, in je blogs, in je video’s en/of in je nieuwsbrief.

Ook is het, als je nog niet voldoende mensen in je netwerk hebt die hier jouw ideale klant voor zijn, belangrijk dat je hier meer naamsbekendheid voor opbouwt, dat je onder de aandacht komt bij mogelijke nieuwe klanten.

Vervolgens is het belangrijk dat je een goed aanbodpagina voor je website schrijft, zodat klanten je nieuwe aanbod alvast kunnen bekijken. En pas daarna, op het moment dat er interesse is in je nieuwe aanbod, is het belangrijk om je nieuwe aanbod inhoudelijk tot in detail uit te werken.

Doe je dit andersom, dan stop je al heel veel tijd in de stokjes die onderaan liggen, zonder dat mensen al weten dat ze voor dit aanbod juist bij jou moeten zijn. Grote kans dat je, als je blij en trots je nieuwe aanbod gaat delen, veel moeite moet doen om er klanten voor te krijgen. Terwijl het, als je het op de hierboven beschreven manier doet en dus eerst het opbouwen van bekendheid en ‘expertstatus’ prioriteit geeft, bijna vanzelf gaat.

 

Nog een voorbeeld om je doelen te bereiken

Voorbeeld 2: je wilt in 2020 meer klanten krijgen via je nieuwsbrief. Je kunt dan heel veel tijd steken in het maken van een uitgebreide e-mailfunnel, of het nog verder uitbreiden van je funnel (als je niet weet wat een funnel is: dat is een serie mails die automatisch worden verstuurd nadat iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief en die bedoeld zijn om een band op te bouwen met je nieuwe lezer). Je bent dan aan de achterkant bezig. Op het moment dat je al behoorlijk wat inschrijvers voor je nieuwsbrief hebt, en je aantal abonnees ook wekelijks groeit, is dat een hele slimme zet. Een heel goed stokje om als eerste te pakken.

Maar op het moment dat je nog weinig inschrijvers hebt, en je e-maillijst nog niet als vanzelf groeit, gaat zo’n uitgebreide e-mailfunnel niet zo veel voor je doen. in dat geval moeten je prioriteiten juist ‘aan de voorkant’ liggen. Wat kun je doen om te zorgen dat meer mensen zich inschrijven? Een weggever maken bijvoorbeeld, of een nieuwe of extra weggever als je oude je e-maillijst niet laat groeien. Dan is dat dus het stokje dat je als eerste moet pakken.

Zo zul je dus steeds moeten kijken wat jouw volgende stokje en daarmee jouw eerstvolgende logische stap is om je doelen te bereiken. Succes met mikado spelen in 2020!

 

Wil jij jouw succes verdubbelen in 2020?

En wil je dat doen volgens jouw eigen definitie van succes? Meld je dan nu aan voor de gratis online workshop Verdubbel je succes in 2020 die ik in januari meerdere keren geef. Ik laat je in deze workshop zien welke vijf zaken belangrijk zijn als jij 2020 dubbel zo succesvol wilt maken, en je krijgt zelfs de kans om tijdens de workshop live door mij gecoacht te worden. Schrijf je hier gratis in.

× .