Dit zijn de 5 manieren om continu klanten uit je website te krijgen - Ik help jou online

Als je graag meer klanten uit je website wilt krijgen, dan zijn er vijf verschillende wegen die je kunt bewandelen. Het is belangrijk om de weg die het beste bij jou en jouw type aanbod past eruit te pikken zodat succes zo snel mogelijk naar jou toe komt. In dit artikel help ik je daar graag een handje bij.

 

Welke manier van klanten krijgen uit je website het beste en snelste voor jou werkt hangt onder andere af van het type bedrijf dat je hebt en de gemiddelde prijs van je aanbod. Maar ook jouw persoonlijkheid als ondernemer speelt een rol. Verder is het altijd mogelijk om twee of meer manieren met elkaar te combineren, om van jouw website echt een klantenmagneet te maken. Ik neem je gauw mee in de vijf verschillende manieren om continu klanten uit je website te krijgen.

 

Manier 1: rechtstreeks vanuit Google

Iemand die al een koopbehoefte heeft typt een paar woorden in Google in, komt op jouw website terecht, leest daar een paar teksten en/of bekijkt wat foto’s en koopt vervolgens direct jouw aanbod. Is dat niet de ideale situatie voor elke ondernemer? Ik heb vooral in het laatste kwartaal van 2020 ervaren hoe heerlijk het is als het zo gaat, toen mijn ‘hobby-business’ met de verkoop van online pubquizzen ineens als een tierelier ging lopen.

Deze manier om een regelmatige stroom klanten en omzet uit je website te halen is vooral geschikt voor typen bedrijven die producten verkopen met een prijs van onder de 50 euro. Dan is het maken van een connectie voor jouw klanten immers veel minder belangrijk voor het doen van een aankoop dan bij de aanschaf van een hoger geprijsd product of bij het afnemen van een dienst.

Vooral voor webshopeigenaren is het heel goed haalbaar om op deze manier een regelmatige stroom klanten uit hun website te krijgen, mits je weet hoe je slim en onderscheidend omgaat met zoektermen waarop jouw ideale klanten zoeken in Google. Zelf heb ik de websitepagina waarop ik mijn pubquizzen verkoop ook met slimme zoekwoorden en andere onderdelen die potentiële klanten belangrijk vinden ingericht – om zo via Google in het vierde kwartaal van 2020 ongeveer 750 nieuwe klanten te krijgen voor mijn quizzen.

 

Manier 2: mensen aan je binden door iets gratis aan te bieden

Laten we realistisch zijn: zodra jouw producten een wat hogere prijs hebben of als je diensten verkoopt, dan gaan jouw toekomstige klanten meestal niet over één nacht ijs voordat ze ja tegen jouw aanbod zeggen. Ze willen dan eerst het vertrouwen opbouwen dat ze bij jou waar voor hun geld krijgen.

Zo’n vertrouwensband bouw je op door jouw potentiële toekomstige klanten de kans te geven eerst op een laagdrempelige manier kennis met jou te maken. Dat kan onder andere door ze op jouw website iets gratis aan te laten vragen, in ruil voor hun e-mailadres. Denk aan iets als een e-book, een handige checklist, een korte videotraining of een quiz die ze kunnen invullen om meer over zichzelf te weten te komen. Je websitebezoekers krijgen dit van jou cadeau en jij krijgt in ruil daarvoor hun e-mailadres.

Als je op deze manier een regelmatige stroom klanten uit je website wilt krijgen, dan is het belangrijk dat jij precies weet wat jouw potentiële klanten aantrekkelijk vinden om gratis van jou te krijgen. Dat je je dus goed in hen verdiept, zodat zo veel mogelijk bezoekers van je website zich inschrijven voor jouw cadeautje en jouw e-maillijst dus telkens groeit. Vervolgens is het ook slim om goed te worden in sterke e-mailmarketing, want dat is dé manier om je inschrijvers terug te leiden naar je website en alsnog enthousiast te maken om je aanbod te kopen, op het moment dat de timing voor hen precies goed is.

 

Manier 3: mensen aan je binden door een laagdrempelig betaald aanbod te doen

Zelf pas ik manier 2 al toe sinds ik in 2016 begon met Ik help jou online. Ik heb gemerkt dat het een heel effectieve manier is om nieuwe klanten te krijgen uit je website, maar ook een manier waar een portie geduld voor nodig is. De ene potentiële klant heeft immers (veel) meer tijd nodig om een vertrouwensband met jou op te bouwen dan de ander. Dat merk ik nu ik in 2020 behoorlijk wat nieuwe klanten heb gekregen die al sinds 2017 of 2018 op mijn e-maillijst stonden en voor dit jaar nog nooit iets bij mij gekocht hadden.

Ben jij niet het prototype van de geduldige ondernemer, dan is manier 3 de moeite waard. Hierbij ga je kijken hoe je een logisch op jouw hoger geprijsd aanbod aansluitend laagdrempelig aanbod kunt creëren, zodat je de drempel voor jouw websitebezoekers om meteen al bij je te kopen flink verlaagt. Denk hierbij aan een aanbod van onder de 50 euro, bijvoorbeeld een minicursus, een betaald e-book, een fysiek product dat je kunt opsturen of nog iets anders.

Wat ik in de afgelopen jaren ontdekt heb is dat klanten die eerst iets laagdrempelig betaalds bij je gekocht hebben er veel sneller aan toe zijn om ook een vervolgstap naar je hoger geprijsde aanbod te zetten als dat aansluit bij hun behoefte. Veel sneller dus, zonder iedereen over één kam te scheren, dan mensen die eerst voor een gratis kennismaking met jou kiezen. Ik daag je bij deze dus graag uit om te kijken hoe jij manier 3 in kunt zetten om meer klanten uit je website te krijgen.

 

Manier 4: mensen uitnodigen om contact op te nemen

Veel van je toekomstige klanten vinden het prettig om eerst even contact met je te hebben. Je kunt het ze nog zo makkelijk maken om rechtstreeks op je website bij te kopen, dat persoonlijke element van even een mailtje, telefoontje of een zoom- of chatgesprek blijft toch een sterke behoefte van veel mensen.

Zorg daarom dat het voor de bezoekers van jouw website, als ze daar eenmaal zijn, zo duidelijk en makkelijk mogelijk is om met je in contact te komen. Laat ze niet eerst een heel formulier met twintig vragen invullen, geef niet een vage omschrijving als ‘Neem gerust contact op als je meer wilt weten over de mogelijkheden’, maar geef heel concrete aanwijzingen over hoe de bezoekers van je website jou kunnen bereiken.

Deze manier van klanten krijgen uit je website werkt vooral goed voor sociaal ingestelde ondernemers. Ondernemers ook die goed kunnen luisteren en lezen. Je klanten zullen in dit geval immers vooral voortkomen uit hoe goed je de gesprekken met de potentiële klanten die contact met jou opnemen aangaat, of je dat nou in schriftelijke vorm doet of door iemand persoonlijk te spreken. Wat mij betreft zonder iedereen die contact met je opneemt te pushen om ja te zeggen tegen je aanbod, maar vooral juist door iedereen een eerlijk advies te geven.

 

Manier 5: mensen uitnodigen om aan iets mee te doen

Dit werkt vooral goed voor ondernemers die het type bedrijf hebben waarin je bijvoorbeeld een webinar, een challenge of een bootcamp kunt organiseren. Maar ook een vragenuurtje waarin jij antwoord geeft op vragen van je deelnemers is iets dat je voor jouw websitebezoekers kunt organiseren.

Onderschat niet de kracht van een interactieve ervaring met jou. Hoe levendig jij je website ook houdt en hoe goed je daar ook een connectie kunt maken met je bezoekers, het is toch anders dan een ervaring waar bewegend beeld aan te pas komt. Als mensen een uurtje een webinar bij je kunnen volgen of aan een vragenuurtje deel kunnen nemen, en al helemaal als ze een challenge van meerdere dagen bij je kunnen volgen, krijgen ze een uitstekend beeld van wie jij bent en hoe jij dingen doet. Ze kunnen binnen een kort tijdsbestek echt een connectie met je maken – en soms concluderen dat die connectie er niet is, wat natuurlijk ook oké is – en daardoor veel sneller besluiten om jouw mooie aanbod te kopen.

Is het organiseren van dingen iets dat bij jou past? Maak dat dan zeker een onderdeel dat je op je website aanbiedt en op een aantrekkelijke manier onder de aandacht brengt, zodat nieuwe websitebezoekers zich ervoor kunnen inschrijven, vervolgens een sterke connectie met jou kunnen maken en daarna klant bij je kunnen worden.

 

Ik hoop dat je in dit artikel een goed beeld hebt gekregen van de manieren die er zijn om veel meer klanten uit je website te krijgen, en ik ben benieuwd naar de manier die het beste bij jou past. Laat je het hieronder even weten?