Een van de grootste valkuilen voor ondernemers in deze online tijd is denken dat je niet hard genoeg gaat. Dat de stappen die jij zet niet goed genoeg zijn, omdat je bij anderen ziet dat het veel sneller kan en ook zou moeten. En niet het tempo waarop jij groeit, maar juist die onrust en ontevredenheid daarover gaat je vervolgens in de weg zitten om verder te groeien met je bedrijf. Herkenbaar? Dan is dit artikel speciaal voor jou.

 

Onlangs sprak ik een klant. Ze had net haar eerste online training gelanceerd. Ze had de promotie bescheiden aangepakt, maar ze had wél twee deelnemers gekregen. ‘Mooi zeg, nu al twee klanten’, was wat ik dacht. ‘Toen ik mijn eerste online training lanceerde begon ik met één klant.’

Maar zij keek er iets anders naar. Zij vond het vooral ‘maar twee’. En ze is niet de enige. Want er zijn genoeg ondernemers die iets doen of organiseren en dan vinden dat ze het slecht gedaan hebben omdat ze ‘maar drie aanmeldingen hebben’ of ‘er maar zes mensen meedoen’.

Het is ook niet zo gek dat je zo denkt. Op social media komt het ene na het andere bericht voorbij over de prachtige successen die er voor jou binnen handbereik liggen. Hoe je binnen een week tien nieuwe klanten krijgt, hoe je iets dat je organiseert binnen no time uitverkoopt, of hoe je binnen een jaar je bedrijf van 0 naar 100.000 euro omzet tilt. Zoiets klinkt ook altijd sexy in een Facebook-advertentie.

Laat ik voorop stellen dat ik er niet op tegen ben dat dit soort berichten online gedeeld worden. Want voor sommige ondernemers is dit gewoon haalbaar. Zij denken van nature groot, zetten grote stappen en bereiken dus ook grote resultaten. Maar zoals niet iedereen geboren is als marathonloper die de 42,195 kilometer makkelijk binnen de 2 uur en 10 minuten aflegt, zo is ook niet iedereen in staat om als ondernemer in zo’n korte tijd zulke grote stappen te zetten en dus ook grote resultaten te bereiken.

 

Kom niet in de piekermolen

Jouw valkuil als ondernemer zit niet in het feit dat je wat kleinere stappen zet dan anderen – of eigenlijk ogenschijnlijk kleiner, want het merendeel van de ondernemers gaat ongeveer even snel als jij, maar dat klinkt online nu eenmaal minder goed. Jouw valkuil zit in het feit dat je denkt dat jouw tempo niet goed genoeg is, dat jij niet snel genoeg stappen zet of niet hard genoeg groeit.

Want wat gebeurt er als je dat denkt? Dan kom je in een piekermolen terecht. De piekermolen van ‘Wat doe ik toch verkeerd?’ ‘Waarom lukt het bij haar/hem wel en bij mij niet?’ En daarmee ligt je focus dus niet bij iets positiefs, ‘Hoe kan ik verder groeien?’, maar bij iets negatiefs: ‘Waarom lukt het niet?’ En juist die negatieve gedachten zorgen dat je niet verder groeit en geen nieuwe stappen zet. Dat heeft dus niets te maken met jouw tempo.

 

Kun jij oké zijn met je eigen tempo?

Hoe verander je dit dan? Allereerst door voor honderd procent oké te zijn met het tempo waarop jij gaat. Door bewust te besluiten dat alles mag op de snelheid die past bij jou en te voelen dat je ook zo je doelen kunt bereiken. Zoals je wanneer je gaat hardlopen wel gedwongen wordt om alles op jóuw tempo te doen, omdat je anders fysieke klachten krijgt, zo moet je dat als ondernemer ook doen. Een goed boek dat ik je daarbij kan aanraden is The Slight Edge van Jeff Olson, over de kracht van het zetten van dagelijkse kleine stappen en hoe die je samen heel ver brengen.

Zorg daarna dat je meer oog krijgt voor de stappen die je wél zet en de successen die je wel boekt, zonder alles weg te wuiven als ‘dat is toch niet bijzonder?’ Voor ondernemers die zelf hun grootste criticaster zijn, en daar ken ik er nogal wat van, is dit in het begin waarschijnlijk best lastig. Toch wil ik je vragen om het wel te doen en om stil te staan bij elke stap en elk succes. Je mag niet pas blij zijn als je vijf of tien nieuwe klanten hebt, ook als je één nieuwe klant hebt mag je dat vieren. Bijvoorbeeld door jezelf op een taartje of op je favoriete tijdschrift te trakteren.

Merk het vervolgens bewust op als je gaat piekeren. Als je weer eens onrustig bent als dingen je niet snel genoeg gaan. Zet die piekermolen dan eens bewust stop en stel jezelf een open vraag: ‘Wat kan ik nu doen om…?’ Stel bijvoorbeeld dat je aan het einde van de maand nog onrustig of ontevreden bent over je maandomzet: maak dan niet de keus om daarover te gaan piekeren, maar de keus om jezelf de vraag te stellen: ‘Wat kan ik nu doen om mijn maandomzet toch nog te verhogen?’ Of: ‘Wat kan ik volgende maand anders doen zodat mijn omzet dan hoger is?’ Als het je helpt om hierbij te kijken naar wat anderen doen, laat je dan zeker door hen inspireren of vraag ze om hulp. Maakt dat kijken naar anderen je alleen maar onzeker? Houd de vraag dan bij jezelf.

 

Kleine stappen, groot succes

Alleen al door deze drie kleine stappen toe te passen ga je écht sneller groeien als ondernemer. Wil jij nog meer leren over hoe je op jouw eigen tempo meer klanten trekt en een grotere groei van je bedrijf realiseert? Meld je dan gratis aan voor de 5-daagse training Krijg klanten door jezelf te zijn die op maandag 11 november begint.

Op de eerste dag van deze training ga ik je vragen om heel eerlijk te zijn over jouw ambities als ondernemer en het tempo en de keuzes die daarbij horen. Ook hoor je dan mijn openhartige verhaal over hoe ik mijn eigen groei blokkeerde door het verkeerde tempo te kiezen en wat ik daarna deed zodat mijn bedrijf nu op een heel mooi tempo groeit en ik elke dag met plezier in of aan mijn bedrijf werk. Ik weet zeker dat je daar inzichten en tips voor jezelf uit gaat halen.

Meld je hier aan voor de gratis training Krijg klanten door jezelf te zijn die maandag 11 november van start gaat.

× .