In Google zie je tegenwoordig steeds meer AI Overviews verschijnen: een uitgelicht zoekresultaat waarin je als googelaar meteen antwoord vindt op je vraag, zonder door te hoeven klikken naar een website. Wat moet jij als ondernemer die bezig is met SEO weten over deze AI Overviews en hoe zorg je dat jij en jouw website er worden genoemd? 

 

AI Overviews samengevat: 

  • AI Overviews geven (meestal in 170 woorden of minder) een compact antwoord op een vraag die door een googelaar gesteld is
  • Op langere zoektermen heb je een grotere kans om als zelfstandig ondernemer zelf in de AI Overviews te verschijnen
  • Tevoorschijn komen in de AI Overviews is goed voor je branding. Het wekt vertrouwen bij mogelijke klanten, zelfs als ze niet doorklikken naar je website

 

Kans of bedreiging? Bij elke nieuwe ontwikkeling die op je pad komt heb jij weer de keuze om het op de ene of op de andere manier te bekijken. Zonder dat ik de hele dag met een roze bril op loop, kies ik er zelf sneller voor om iets als een kans te zien. Zo ook nieuwe ontwikkelingen bij Google.

Google maakt in de zoekresultatenpagina meer en meer gebruik van AI – en ook de AI Overviews zijn daar (net als de nieuwe AI Mode) een onderdeel van.

 

AI Overviews: wat zijn dat?

Al langere tijd had je de kans om in de zoekresultaten van Google een featured snippet te scoren, oftewel: een uitgelicht zoekresultaat. Met zo’n featured snippet sta je als het ware op plek 0 in Google, nog boven plek 1. Als jij zo’n featured snippet hebt, dan staat er meestal meer tekst bij jouw zoekresultaat en vaak ook een foto/plaatje. Lekker opvallend dus.

De nieuwe AI Overviews lijken veel op deze featured snippets. Het is een tekst waarin op de zoekresultatenpagina al het volledige antwoord wordt gegeven op de vraag die iemand in Google intypt. Nieuw is dat in de AI Overviews ook meer complexe vragen al direct beantwoord kunnen worden, dus ook als ze verder gaan dan: ‘Hoe oud is koning Willem-Alexander?’ of ‘Wat is de hoofdstad van Kroatië?’

Een AI Overviews zoekresultaat bevat meestal maximaal 170 woorden en geeft in compacte vorm antwoord op een vraag. Google haalt de informatie die in een AI Overviews zoekresultaat getoond wordt bijna altijd uit de pagina’s die voor de betreffende zoekvraag al hoog in Google staan. Rank jij dus voor een zoekterm al op een plaats in de top 5, dan is de kans groot dat ook informatie uit jouw blogs/website gebruikt wordt in de AI Overviews. Het helpt ook mee als jouw website al een goede domeinautoriteit heeft.

 

Krijg je met AI Overviews minder bezoekers op je website?

Als jouw googelaar het antwoord op zijn vraag al rechtstreeks vindt in de AI Overviews, dan klikt diezelfde googelaar meestal niet meer door naar jouw website, zelfs niet als er wél een link naar jouw website bij het zoekresultaat staat. Is dit iets om je zorgen over te maken?

Wat mij betreft niet, omdat er een belangrijk onderscheid is tussen mensen die googelen voor informatie en mensen die googelen voor hulp. Jij als ondernemer wil vooral mensen uit die tweede groep op je website hebben. Als de mensen uit de eerste groep niet doorklikken naar je website, is dat niet zo erg – zij hadden jouw aanbod (op dit moment) toch al niet nodig.

Twee interessante cijfers die ik onlangs hoorde in een webinar (april 2025) van de Amerikaanse SEO-specialist Neil Patel:

  1. Op dit moment klikt een lager percentage mensen vanuit de zoekresultatenpagina van Google door naar een website. Maar doordat het totale aantal gebruikers van Google nog steeds stijgt, neemt het aantal websitebezoekers alsnog toe.
  2. Mensen gebruiken Chat GPT steeds meer als een aanvulling op Google, maar gebruiken het vooral voor informatieve zoekopdrachten. Ongeveer 0% van de zoekvragen in Chat GPT is koop-/hulpgericht. Als mogelijke klanten op zoek zijn naar hulp – en dus naar jouw aanbod – dan gebruiken ze nog steeds Google – én klikken ze nog steeds door naar je website.

 

Wat moet je nog meer weten over AI Overviews?

Tevoorschijn komen in de AI Overviews is goed voor je branding. Mensen moeten jouw bedrijf/merk voorbij zien komen om vertrouwen in je te krijgen. Als jij genoemd wordt in de AI Overviews helpt dat mee om dat vertrouwen te wekken – zelfs als ze niet doorklikken naar je website.

Op langere zoektermen/zoekvragen heb je een hogere kans om tevoorschijn te komen in de AI Overviews, zeker als zelfstandig ondernemer. Zorg dus vooral dat je in jouw blogs relevante vragen van jouw mogelijke klanten beantwoordt en dat je dat op een compacte en makkelijk leesbare manier doet. En zorg er ook voor dat je jouw content up-to-date houdt. Google houdt ervan om (ook in de AI Overviws) content te tonen die actueel is.

En zorg ervoor dat je het relevant houdt. Je hebt geen tientallen of honderden vermeldingen nodig in de AI Overviews – je mag er tevoorschijn komen op zoekvragen die echt relevant zijn voor jouw mogelijke klanten.

 

Mijn advies rond de nieuwe Google-update en de AI Overviews

Dit is wat ik je aanraad als het om SEO anno 2025 en AI Overviews gaat:

 

Stop je tijd in zinvolle vermeldingen in de AI Overviews

Eén van mijn klanten stuurde mij vorige week een screenshot dat haar website bovenaan op de zoekresultatenpagina van Google staat als je zoekt op hoe osteopathie kan helpen na een stortbevalling.

Dit is een hele specifieke zoekvraag die exact relevant is voor haar mogelijke klanten. Dat zij dan op plek 0 in Google staat (dus nog boven het eerste echte zoekresultaat), met extra veel tekst, in extra grote letters én met een afbeelding erbij, is voor haar heel waardevol.

Ook voor jou geldt: je hoeft niet voor allerlei onderwerpen in de AI Overviews vermeld te worden, het gaat erom dat je er staat voor onderwerpen die voor jouw ideale klant heel relevant zijn.

 

Publiceer content van hoge kwaliteit, niet zo veel mogelijk content

Op social media moet je minstens 3 keer per week content publiceren als je er klanten en omzet uit wilt halen, in Google word je veel meer beloond voor de kwaliteit van je content. Schrijf liever één of twee keer per maand een kwalitatief écht goed blog dan dat je elke maand zo veel mogelijk blogs publiceert.

Kies per blog één onderwerp uit en behandel dat vervolgens zo compleet mogelijk. Dat betekent dat je antwoord geeft op alle vragen die jouw lezers hebben over het onderwerp en dat je daarin veel waarde levert – liefst meer dan een ander. Zo spring je eruit en heb je ook weer kans om met een stukje uit jouw blog in de AI Overviews vermeld te worden.

 

Target op laaghangend fruit zoektermen

Op de ene zoekterm heb je meer concurrentie dan op de andere. Meestal zijn het de wat langere en meer specifieke zoektermen waarop je grotere kans hebt om mogelijke klanten te bereiken, zelfs als het zoektermen zijn waar geen honderden keren per maand op gezocht wordt.

Op deze ‘laaghangend fruit zoektermen’ heb je dus ook minder concurrentie als het gaat om het veroveren van een plekje in de AI Overviews. Google gebruikt daarvoor immers het liefste content van websites die in de top 5 staan voor deze zoekterm.

 

Zorg dat je van je bedrijf echt een merk maakt

Misschien denk je bij het zien van deze tip gelijk: ‘ik ben maar een zelfstandig ondernemer, is een merk niet veel te groot voor mij…’ Maar het is exact waar je in deze tijd van AI aan mag werken. AI-gedreven zoekmachines zoals Search GPT bevelen jou makkelijker aan als je online autoriteit opbouwt en jezelf als een merk presenteert. Waarschijnlijk gaat Google je hier ook steeds meer op beoordelen.

De autoriteit van jouw website moet omhoog, jij mag meer met je branding en positionering bezig zijn. Hoe? Natuurlijk nog steeds door content van hoge kwaliteit te maken, maar ook door slim en strategisch aan linkbuilding te doen, door samenwerkingen aan te gaan met anderen die een autoriteit of een influencer zijn in jouw vakgebied en meer van dat soort dingen.

Wat je daarvoor mag doen? Content van hoge kwaliteit maken (zie één van de voorgaande tips), maar ook slim aan linkbuilding doen, samenwerkingen aangaan met anderen die een autoriteit zijn in jouw vakgebied en dat soort dingen.

Misschien geen dingen die je direct aan SEO linkt, maar wel super belangrijk als je nog steeds gevonden wilt worden in Google en andere zoekmachines. Sta ergens voor en voor je het weet sta jij hoog in Google.