Van grijze muis naar kleurrijke expert: zo krijg je klanten dankzij je content - Ik help jou online

Telkens klanten krijgen zonder dat je voortdurend over je aanbod hoeft te praten. Klinkt dat niet heerlijk? Als jij zorgt dat je in de juiste mix online content deelt waardoor de mensen die jou volgen een klik met je krijgen, jou als een expert gaan zien en hun obstakels om ja tegen jouw aanbod te zeggen zien verdwijnen, dan is dat heel goed mogelijk, voor iedereen. In dit artikel vertel ik je met welke drie vormen van content je dat doet.

 

Eerst maar even over dat woordje ‘expert’. Want bij veel ondernemers die ik spreek komt er heel wat los als ik tegen ze zeg dat ze zich online veel meer als een expert mogen presenteren. ‘Wie ben ik nou om mezelf een expert te noemen? Oké, ik weet er wel wat van en ik heb ervaring op dit gebied, maar ik heb hier geen vierjarige opleiding aan het hbo of de universiteit gevolgd. En ik weet zeker dat er mensen zijn die veel meer weten van dit onderwerp dan ik.’

En hoppa, ze kruipen heerlijk in hun schulp en delen online zo weinig mogelijk inhoudelijks waarmee ze anderen iets zouden kunnen leren of hadden kunnen inspireren. Of alleen maar tips die je ook bij tien anderen kunt vinden. Want stel dat het gelezen wordt door iemand die er meer van weet, en dat je dat te horen krijgt. Daar moet je toch niet aan denken?

Misschien is alles wat je denkt waar, maar jij mag jezelf ook als expert zien als je ergens geen diploma als aandenken aan een vierjarige studie voor hebt. Voor jouw informatie: ik heb vier jaar Nederlandse taal en cultuur en journalistiek gestudeerd, geen marketing. Als je ondanks dat toch wel eens iets waardevols hebt gehaald uit wat ik met je deel, of zelfs klant bij mij bent geworden, dan mag je het argument dat jij geen expert bent omdat je geen universitair diploma hebt in dat wat je doet bij deze direct laten varen.

Het gaat namelijk om de praktijkervaring die je hebt, niet om het diploma dat je in een bureaula hebt liggen (of ergens anders: volgens mij ligt die van mij op zolder). En hoeveel van die praktijkervaring je hebt, dat maakt niet uit, want er zijn altijd mensen die juist behoefte hebben aan het niveau waarop jij jouw tips met hen kunt delen.

Mensen die op punt A staan en dus niet of nauwelijks iets weten over het onderwerp waar jij je binnen jouw bedrijf dagelijks mee bezig houdt, leren veel liever van iemand die zelf op punt B of C staat, dan van iemand die al op punt Y of Z staat. Die persoon op punt B of C kan zich namelijk veel makkelijker in hen verplaatsen. Je bent daarom al een expert als je één of twee stappen verder bent dan jouw potentiële klanten.

 

Hoe laat je jezelf als een expert zien?

Dat doe je bijvoorbeeld door online handige tips of nuttige stappenplannen te geven. Kies tips die aansluiten bij het aanbod dat je in deze periode van het jaar graag wilt verkopen. Wees daarbij vooral niet bang om gratis hele waardevolle en nuttige dingen te delen. Je denkt misschien dat mensen je aanbod niet meer willen kopen als je hen online gratis ook al uitstekend helpt, maar het tegendeel is waar.

Juist als mensen zien dat jij echte waarde deelt en als ze merken dat ze zelf iets hebben aan die handige tip of dat nuttige stappenplan van jou kom je boven het maaiveld uit. Middelmatige content is er online al genoeg, net als grijze muizen. Iemand die je echt helpt, die valt op en wekt sneller de interesse.

Goede tips dragen bij aan alle drie doelen die ik in de intro van mijn artikel noemde waardoor klanten naar jou toe komen in plaats van andersom: je bouwt een gunfactor bij mensen op, mensen zien je sneller als iemand met verstand van zaken (ja, ja, een expert dus) en je neemt hun bezwaren of onwetendheden die hen anders hadden tegengehouden om je aanbod te kopen weg.

 

Content die een connectie maakt

Oké, waarde delen dus, maar niet alleen maar dat. Want dan wordt het net zo saai als die man van het RIVM die blijkbaar heel goed de nieuwste kennis en inzichten rond de coronabestrijding kan delen, maar met wie je nou niet direct een klik voelt.

Voor de meeste van jouw potentiële klanten is die meer persoonlijke connectie met jou juist heel belangrijk. Plaats je online uitsluitend persoonlijke berichtjes, dan wordt het meer ‘keuvelmarketing’, maar mix je persoonlijke elementen met waarde, dan wordt het juist heel krachtig. Want zoals we hiervoor al zagen ben jij meestal niet de enige die veel weet van het onderwerp waar jij tips over deelt, en ook niet de enige die een hierbij passend aanbod heeft. Daarom moet je jouw potentiële klanten een reden geven om juist voor jou en jouw aanbod te kiezen, en dat doe je door een echte connectie met hen te maken.

Deels kun je dat al doen door te kiezen voor kanalen waarop je sneller een connectie maakt, zoals videokanalen als Facebook Live, Instagram Stories of IGTV, YouTube, enzovoort. Maar niet iedere ondernemer is het ‘Hop, ik druk even op de videoknop’-type. En dat is niet erg, want die connectie kun je ook maken door het soort content dat je deelt.

Het stellen van vragen werkt bijvoorbeeld altijd goed. Marketing is immers het leukst en krachtigst als het tweerichtingsverkeer is: als jij niet alleen maar zendt, maar ook iets terugkrijgt, in de vorm van reacties. Zelf stel ik in mijn content graag twee soorten vragen. Ten eerste vragen die gewoon leuk en bovenal simpel te beantwoorden zijn. Daarbij is het maken van een klik, een connectie, het belangrijkste doel. Daarnaast vragen waarvan de antwoorden mij inzage geven in het kennisniveau van de menen die mij volgen. Zo kan ik vervolgens in de tips die ik deel zo nauw mogelijk aansluiten bij dat niveau, zonder er te ver onder (supersaai) of boven (te ingewikkeld) te gaan zitten.

 

Vertel kleurrijke en levendige verhalen

Weet je wat nog veel meer doet dan tien handige tips? Eén goed verteld verhaal. En dan het liefst een verhaal over jezelf of over een van je klanten, waar de lezers of luisteraars van je verhaal zich mee kunnen identificeren. Als jij als derde onderdeel in je content ook verhalen vertelt, dan ben je aan zogenaamde storytelling aan het doen, zoals dat dan in marketingtaal heet. Staat het in functie van het verkopen van jouw aanbod, dan heet het ook wel storyselling.

Wil je online jouw aanbod verkopen, vertel dan inspirerende verhalen over wat jijzelf en/of je klanten al bereikt hebben of waar ze van genoten hebben doordat ze jouw mooie aanbod kochten. Zorg dat je goed wordt in het kleurrijk en gedetailleerd vertellen van die verhalen, zodat ze echt gaan leven voor de mensen die de verhalen lezen of ernaar luisteren en je bij hen het ‘Als zij het kunnen, dan kan ik het vast ook’-gevoel aanwakkert. Doe je mee aan mijn Lanceer je Succes Bootcamp vanaf 31 augustus, dan ga ik je daar overigens persoonlijk bij helpen.

Verhalen wekken vertrouwen en zorgen ook weer voor een connectie. Bovendien hebben ze de kracht om bezwaren en obstakels die potentiële klanten nog bij je aanbod hadden weg te nemen. Combineer het vertellen van verhalen met het geven van waardevolle tips vanuit jouw expertise en met andere elementen waardoor je een connectie maakt met de mensen die jou volgen, en je zult zien dat klanten veel makkelijker ja gaan zeggen tegen jouw mooie aanbod.

 

Laat je hieronder even weten of je uit dit artikel een waardevol inzicht of een nuttige tip hebt gehaald?