fbpx

Bloggen kan behoorlijk veel extra bezoekers naar je website brengen, ook in de vorm van mogelijke nieuwe klanten. Dat bespaart jou veel tijd bij het zelf op zoek gaan naar mensen die mogelijk interesse hebben in jouw aanbod. Maar niet elk blog(onderwerp) leent zich even goed om jou naar de top van Google te brengen. Ik deel in dit artikel met je welk soort blogs wél en niet goed werkt als je graag meer nieuwe klanten wilt bereiken.

 

Misschien ken je het wel: heb je iets heel waardevols geschreven en dan krijg je vervolgens alleen maar reacties van familie, vrienden, bekenden en collega’s. Niet echt wat je wilt, want als je zelfstandig ondernemer bent, ga ik ervan uit dat je aan marketing doet met als doel om daarmee nieuwe klanten te bereiken.

Als we het specifiek over bloggen hebben, dan mag jij goed nadenken over de onderwerpen waar je over schrijft. Tenminste: als het je doel is om met je blogs nieuwe klanten te bereiken. In dat geval deel ik graag eerst drie soorten blogs met je die daar niet aan bijdragen en daarna drie soorten blogs die daar wél voor zorgen.

 

Afrader 1: bovenop de actualiteit

Er gebeurt dagelijks nogal wat in de wereld: op kleine en op grote schaal. Ik kan me voorstellen dat je daar als ondernemer ook wel eens jouw visie over wilt delen, zeker als het iets is dat direct te maken heeft met jouw vakgebied.

Als bloggende ondernemer is het handig als je goed onderscheid kunt maken tussen een tijdelijke hype en een langdurige trend. Bloggen over iets dat langere tijd een trend gaat zijn is superslim (hallo, tips om energie te besparen), maar voor je eigen website schrijven over iets dat maar korte tijd in de actualiteit zal zijn is minder handig. Voordat Google jouw blog hoog in de zoekresultaten heeft kunnen brengen, googlet waarschijnlijk al niemand meer naar dat actuele onderwerp waar jij zo’n goed blog over schreef.

Wil je toch al bloggend inspelen op de actualiteit? Kijk dan of je een gastblog mag schrijven voor een website die dagelijks veel bezoekers trekt en veel actuele content produceert. Zo kun je al op korte termijn op een opvallende manier onder de aandacht komen in een nieuw netwerk, met de actualiteit als haakje.

 

Afrader 2: behind the scenes

Natuurlijk is het superleuk om als ondernemer een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf te geven. Veel mensen – ook jouw mogelijke klanten – vinden dat interessant. Maar ik raad je aan om daar vooral je Stories of andere plekken op social media voor te gebruiken.

Naar een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf gaat namelijk niemand googelen. Hetzelfde geldt overigens voor jouw ‘Hoe ben je ooit begonnen?’-verhaal. Dit is iets dat mensen die jou nieuw leren kennen vaak erg boeiend vinden om te horen, maar waar niemand naar gaat zoeken in Google.

Natuurlijk kun je best een ‘behind the scenes’-blog schrijven, maar doe het dan met als doel dit met de mensen in jouw warme netwerk te delen. Zo kun je met hen een sterkere connectie maken.

 

Afrader 3: een miniblog

Google houdt ervan als er op een websitepagina minimaal 300 woorden staan. Voor een blog kun je beter een ondergrens van 500 woorden aanhouden. Je bent namelijk by far niet de enige ondernemer die blogs schrijft.

Als je niet net zo gek bent op schrijven als ik, dan snap ik je best als je jouw blogs lekker kort houdt. Maar je hebt er net niets aan. Want met een miniblog ga je waarschijnlijk zelden of nooit gevonden worden in Google.

Ben je niet zo’n schrijver, kijk dan of je een blog in stapjes kan schrijven: deze week 300 woorden, volgende week weer 300 woorden en die week erna weer. Dan zit je alsnog op een blog van bijna duizend woorden en kun je waarschijnlijk wel gaan scoren in Google.

 

Aanrader 1: beantwoord de vragen van jouw mogelijke klanten

Hoog tijd om door te gaan naar de onderwerpen waarmee je wél goed scoort in Google. De eerste gouden tip die ik voor je heb is: beantwoord de vragen van jouw mogelijke klanten.

Voordat mensen interesse tonen in jouw aanbod gaan ze namelijk vaak eerst door een fase van informatie en/of inspiratie verzamelen. Als ze jou dan alvast tegenkomen en een beetje leren kennen dankzij jouw goede blogs, is de kans groot dat jij ook op hun netvlies bent als ze daadwerkelijk toe zijn aan het kopen van een aanbod.

Op mijn website worden bijvoorbeeld mijn blogs over het krijgen van goede testimonials op je website, het schrijven van een goede Over mij-pagina en het maken van een contactpagina op je website goed gevonden. Allemaal onderwerpen waarover je via Google informatie gaat opzoeken als je aan je website werkt.

Wat zijn vragen die jouw mogelijke klanten kunnen hebben als ze nu nog in het stadium zijn van informatie en/of inspiratie opzoeken? Hoe kun jij die vragen voor hen beantwoorden? Als je er vanaf 21 november bij bent tijdens mijn gratis Blog Boost Bootcamp, dan ga ik je een handig hulpmiddel geven om dit soort goede blogonderwerpen te vinden.

 

Aanrader 2: beantwoord een ‘hoe-vraag’

‘Hoe doe je dat?’ ‘Hoe werkt dat?’ ‘Hoe kom je daar?’ ‘Hoe gaat dat dan precies?’ Stuk voor stuk vragen die door het hoofd spoken van jouw mogelijke klanten. En waar sommige coaches je leren dat je in je gratis content nóóit antwoord mag geven op een hoe-vraag (maar alleen op wat-vragen), kijk ik daar anders tegenaan. Juist door iemand te helpen met een stukje ‘hoe doe je dat’ krijgt diegene het vertrouwen dat nodig is om de stap naar jouw aanbod te zetten.

Op mijn website heb ik bijvoorbeeld goed gelezen blogs over hoe je bezoekers langer op je website laat blijven en hoe je meer bezoekers op je website krijgt. En ook over hoe je met Mollie betalingen op je website kunt ontvangen en over hoe mijn favoriete hulpmiddel Ubersuggest werkt.

Heb jij een bedrijf waarin klanten jou inhuren om hen dingen uit handen te nemen? Schrijf dan eens een blog waarin je uitlegt hoe dat dan precies in zijn werk gaat, waardoor een ander dat werk sneller aan jou uit handen durft te geven. Verkoop je producten? Bedenk dan eens wat jouw klanten met jouw producten gaan doen en hoe je hen daar in een blog bij kunt helpen. En begeleid je jouw klanten ergens in? Bedenk dan wat een kleine stap is waar jij hen alvast een hoe-uitleg over kunt geven.

 

Aanrader 3: een blog met een triggerende titel

Over vrijwel elk onderwerp is al eens een blog geschreven. Als iemand googlet naar het onderwerp waar jij over geblogd hebt, dan is de kans groot dat er op de zoekresultatenpagina van Google veel waardevolle blogs verschijnen. Jouw googelaar heeft dus nogal wat keuze-opties.

Nou zijn wij mensen (let er maar eens op bij jezelf) van nature geneigd om eerst een rondje ‘koppensnellen’ te doen. Bijvoorbeeld als je de krant leest of Nu.nl opent: je kijkt eerst naar de koppen boven de artikelen en begint eerder verder te lezen als zo’n kop jou nieuwsgierig maakt. Toen ik nog als journaliste werkte, deed ik dan ook altijd extra mijn best op het maken van een pakkende titel boven mijn artikel.

Jij mag dat ook doen als je gaat bloggen over onderwerpen waar al (vele) anderen over geschreven hebben. Als iemand namelijk op de zoekresultatenpagina van Google gaat koppensnellen, en er staan zes blogs met oersaaie titels, plus die van jou met een echt originele en pakkende titel, dan is de kans groot dat er steeds vaker op jouw blog geklikt gaat worden – en dat je als gevolg daarvan steeds verder omhoog gaat in Google. Probeer het maar eens uit, ook bij blogs die je al eerder geschreven hebt en die je graag beter wilt laten scoren in Google.

 

Ben jij klaar om met je blogs meer klanten te bereiken?

Wil je niet langer alleen reacties op je blogs krijgen van familie, vrienden, collega’s en misschien een handjevol volgers op social media? Wil je veel meer nieuwe klanten bereiken met je blogs? Zorg dan dat je mijn gratis Blog Boost Bootcamp vanaf 21 november niet mist. Ik ga jou helpen een blog te schrijven dat alles in zich heeft om hoog in Google te komen, zodat jij meer mogelijke klanten op je website mag verwelkomen.

Meld je hier gratis aan voor de Blog Boost Bootcamp.