Beginnen met bloggen is voor veel ondernemers best een hele stap. Want waar ga je over schrijven, zitten mensen wel op jouw blogs te wachten, wanneer is een blog eigenlijk goed genoeg om te publiceren, enzovoort. Het zijn allemaal vragen en twijfels die door je hoofd kunnen spoken voordat je besluit dat je nu toch echt blogs gaat schrijven. In dit artikel hoop ik je over de drempel te helpen of enthousiast te maken om het bloggen weer serieus op te pakken.

 

Wat is bloggen?

De betekenis van bloggen is simpelweg dat jij af en toe of op regelmatige basis artikelen schrijft voor je website. Het artikel dat je nu leest is dus ook een blog. Bloggen zorgt ervoor dat je website levendig blijft, en Google wordt blij van levendige websites. Een website waarop geblogd wordt is dus over het algemeen beter vindbaar in Google dan een website waarop niet geblogd wordt.

Zakelijk bloggen betekent niet dat je jouw blogs heel zakelijk en dus saai moet schrijven. Nee, met zakelijk bloggen bedoel ik heel simpel dat je jouw blogs schrijft vanuit je rol als ondernemer. Dat je ze gebruikt om je kennis te delen, om mensen te inspireren en slimmer te maken, of voor andere doeleinden waar jouw lezer – die een toekomstige klant kan zijn – blij van wordt. En daar mogen best ook persoonlijke elementen in zitten.

 

Waarom beginnen met bloggen?

Er zijn minimaal vijf uitstekende redenen om zakelijk te bloggen.

 

Reden 1: beginnen met bloggen is goed voor de vindbaarheid van je website

Google laat websites waarop nooit nieuwe tekst wordt geplaatst liever links liggen. Publiceer jij regelmatig een nieuw blog op je website, dan komt Google vaker op jouw website op bezoek en komt je website hoger in de zoekresultaten. Plaats je geen nieuwe blogartikelen op je website, dan zakt je site steeds een stukje verder weg in Google.

Elk blog dat je schrijft is niet alleen een nieuwe tekst op je website, maar bovendien een nieuwe kans om nieuwe bezoekers naar je website te trekken. Zeker als je goed nadenkt over de zoekwoorden die je in jouw blog verwerkt. Zelf maak ik dankzij mijn blogs inmiddels maandelijks ongeveer 10.000 nieuwe mensen bekend met mijn bedrijf. En een deel van die bezoekers zal na het lezen van het blog waarop ze jouw website binnen zijn gekomen zeker verder gaan kijken op je site en zo ook jouw aanbod zien.

 

Reden 2: het is goed voor je zichtbaarheid

Met een blog val je op. Je blogartikelen zijn leuk en waardevol om te delen op plekken waar mensen jou volgen, bijvoorbeeld op Facebook, Instagram en LinkedIn. Waar mensen andere berichtjes op social media vaak even vluchtig bekijken, trekt een blogartikel echt de aandacht: mensen nemen de tijd om het rustig te lezen. Omdat een blogartikel vaak langer is dan een bericht op social media, kun je in een blog meer vertellen. En zo leren je lezers jou en je bedrijf steeds een beetje beter kennen.

Als je regelmatig blogs schrijft heb je bovendien altijd een goede reden om een nieuwsbrief te versturen naar je e-maillijst (als je die inmiddels opgebouwd hebt natuurlijk). Daarin kun je immers vertellen over je nieuwste blogartikel. Door telkens weer te bloggen blijf je bovendien op het netvlies van je lezers, ook op het moment dat ze jouw aanbod goed kunnen gebruiken.

 

Reden 3: bloggen is goed voor je expertstatus

Ja, ik weet dat expertstatus een beetje als een duur woord klinkt. Maar het betekent simpelweg dat jij laat zien dat je weet waar je over praat, dat je verstand van zaken hebt. In een blog kun je dat prima doen. Je geeft hier bijvoorbeeld invulling aan door tips te delen, de lezers van je blog een stappenplan te geven, op nieuwe ideeën te brengen of nieuwe inspiratie te geven, enzovoort.

Door blogs te schrijven bouw je vertrouwen op bij de lezers ervan. En op het moment dat mensen behoefte hebben aan een bepaald product of een dienst, dan zullen ze dat altijd kopen bij iemand in wie ze vertrouwen hebben. Kennen ze jou en blog je regelmatig, dan is de kans groot dat ze op dat moment naar jou toe komen.

 

Reden 4: goede blogs hebben eeuwigheidswaarde

Berichten die je op social media plaatst kunnen vandaag veel bereik genereren, en als je geluk hebt ook nog in de paar dagen daarna, maar daarna is het meestal wel over en moet je weer een nieuw bericht plaatsen. Bij blogs is dat anders. Met een blog dat jij vandaag schrijft kun je ook over een jaar, twee jaar of zelfs nog langer iemand bereiken die waarde en inspiratie haalt uit jouw artikel.

Eén van de eerste blogs die ik voor mijn huidige website schreef, in het begin van 2018, wordt nu nog dagelijks door tientallen mensen gevonden via Google en brengt mij dus elke dag met nieuwe mensen in contact. Ook in 2019 en 2020 heb ik blogs geschreven die nu nieuwe mensen met mij in contact brengen. In maart 2020 schreef ik zelfs een blog dat nu in zijn eentje zorgt voor 4.000 tot 5.000 nieuwe websitebezoekers per maand. Die bezoekers blijven ook gewoon komen als je een paar weken vakantie neemt. Wil je in jouw vakantie mensen via social media bereiken, dan zul je toch echt door moeten gaan met het plaatsen van je berichten of alles van tevoren in moeten plannen. Het schrijven van een blog kost wat meer tijd dan het maken van een post voor social media, maar op de lange termijn levert het je vele malen meer op en bespaart het je tijd.

 

Reden 5: het levert je klanten en omzet op

En dat kan zowel direct als op de wat langere termijn gebeuren. Met direct bedoel ik dat iemand via Google een blog van jou weet te vinden en dus voor het eerst op je website komt, van daaruit verder gaat kijken op je site en direct besluit om gebruik te maken van je aanbod. Mij overkomt dat bijvoorbeeld wel eens bij mensen die mijn blog over werken met Zoom lezen en dan meteen ook mijn training over snel en simpel werken met Zoom aanschaffen.

In de meeste gevallen gaat het net iets anders. Iemand komt dankzij een blog van jou voor het eerst met je bedrijf in contact, besluit vervolgens om je bedrijf te blijven volgen via bijvoorbeeld je nieuwsbrief, ontvangt als vervolg daar weer op regelmatig nieuwe waarde van jou in de vorm van nieuwe blogs en maakt dan op een gegeven moment gebruik van je aanbod. Dat gegeven moment kan – zo is mijn eigen ervaring na ruim vijf jaar bloggen – soms een jaar later zijn, maar ook vaak genoeg een paar maanden of zelfs maar een paar weken later.

Hoe meer lezers je met jouw blogs bereikt, hoe meer mensen daar ook tussen zullen zitten die snel een beslissing tot kopen nemen. Kun je in de tussentijd lekker verder blijven bouwen aan de band met mensen die wat meer tijd nodig hebben om voor jouw aanbod te kiezen.

 

Wil jij klanten bereiken met je blogs?

Kijk dan even of mijn training Schrijf blogs die klanten bereiken iets voor jou is.

 

Hoe bedenk je goede onderwerpen om over te bloggen?

Bloggen kun je natuurlijk gewoon doen op momenten dat je inspiratie hebt, maar wanneer je als ondernemer blogt is het wel handig als je het wat meer gestructureerd aanpakt. Dat betekent dat je vaste blogmomenten hebt waarop je het liefst al een onderwerp klaar hebt liggen om over te schrijven. Ik deel graag verschillende manieren met je om goede onderwerpen voor je blogs te bedenken.

 

Leg een lijstje met goede ideeën voor een blog aan

Goede ideeën voor een blog komen vaak op de gekste momenten bovendrijven. Als je net onder de douche staat, tijdens een wandeling, midden in de supermarkt, enzovoort. Het is handig als je al die goede ideeën op een vaste plek bewaart. Dat kan in een notitie-appje op je telefoon zijn, in een bestandje op je computer of in een notitieboekje bijvoorbeeld. Op het moment dat het dan weer tijd is om te bloggen pak je gewoon dit lijstje erbij en kies je een onderwerp uit.

 

Schrijf blogs die aansluiten bij je doel voor de komende tijd

Dit is hoe ik ook een deel van mijn blogonderwerpen uitkies. Gedurende een bepaalde periode van het jaar heb ik een bepaald doel en een bepaald aanbod dat daarin centraal staat. Op basis daarvan kies ik waar ik in mijn marketing tips en inspiratie over geef, en dus ook over welke onderwerpen ik mijn blogs schrijf.

 

Blog over onderwerpen waar mensen op googelen

Ook deze manier om blogonderwerpen te bedenken gebruik ik regelmatig. Schrijf ik zo’n blog, dan zoek ik eerst een onderwerp waar veel naar gezocht wordt in Google. Zo weet ik zeker dat ik potentieel veel nieuwe mensen kan bereiken met dit blog. Op deze manier blogonderwerpen bedenken geeft je de kans om SEO voor je te laten werken en om met veel nieuwe potentiële klanten in contact te komen.

 

Hoe bereik je (meer) lezers met je blogs?

Met blogs over onderwerpen waar mensen naar googelen bereik je het makkelijkst telkens meer lezers en dus meer bezoekers aan je website. Ik noem ze ook wel Google-proof blogs: doordat je er zoekwoorden in verwerkt kunnen andere mensen ze goed vinden in Google en zo op jouw website terechtkomen. Voor het schrijven van dit type blogs ga ik eerst naar mijn favoriete website Ubersuggest.com om daar te kijken hoe vaak per maand mensen zoeken op bepaalde zoektermen. Zodat ik in mijn blog die zoektermen kan verwerken die mijn artikel de potentie geven om een flinke stroom bezoekers via Google op gang te brengen.

Aan de hand daarvan schrijf ik dus het artikel. Waarbij het nog steeds niet puur om de zoektermen gaat, want ik houd ervan om veel waarde te delen. Maar ik zorg wel dat ik ze op slimme plekken in mijn artikel gebruik. Mijn artikel over het schrijven van een goede Over mij-pagina is een voorbeeld van een blog waarbij ik dit plan van aanpak heb gebruikt.

Meestal maak ik mijn artikelen die ik vooral voor Google schrijf eerst niet te lang. Ook niet te kort, want dan worden ze helemaal niet opgepikt door Google, maar ergens rond de 500 tot 800 woorden. Daarna publiceer ik ze en laat ik ze even los. Google heeft je artikelen namelijk niet binnen één dag opgepikt, het duurt even voordat ze iets voor je gaan doen. In de tussentijd werk ik lekker aan artikelen over andere onderwerpen.

 

Blogs die scoren in Google sterker maken

Gemiddeld zie ik na zo’n drie weken tot twee maanden of een artikel dat ik geschreven heb doet wat het moet doen: Google-verkeer oppikken. Ik check dat in Google Analytics en wederom ook op Ubersuggest. Pikt het artikel geen Google-verkeer op, dan laat ik het voor wat het is. Het heeft me dan niet al te veel tijd gekost om het te schrijven en wie weet gaat het later alsnog omhoog in de zoekresultaten (wat ook al meermalen gebeurd is).

Merk ik dat er wel een stroom bezoekers vanuit Google op gang komt dankzij het artikel, dan treedt het tweede deel van mijn stappenplan in werking: het artikel verder uitbreiden. Dat betekent dat ik het artikel langer maak en er eventueel ook één of meer video’s aan toevoeg. Dit zorgt er immers voor dat bezoekers langer op de pagina met je artikel blijven en dat is voor Google weer een extra signaal om je nog verder omhoog te helpen in de zoekresultaten. Bij deze stap kijk ik ook of er extra zoektermen zijn die ik nog niet gebruikt heb en die de vindbaarheid van het artikel kunnen versterken.

 

Je e-maillijst opbouwen vanuit je goed scorende blogs

Tot slot maak ik, als ik merk dat een artikel het echt goed doet in Google, ook nog een online cadeautje dat past bij het onderwerp van het betreffende blog. Zo heb ik bij mijn artikel over het krijgen van goede testimonials voor je website een handige checklist gemaakt met vragen die je kunt stellen aan iemand van wie je graag een testimonial/review wilt.

Heb ik al een ‘weggever’ die past bij het onderwerp van het artikel, dan voeg ik die meteen al toe zodra ik het blog uitbreid. Dat deed ik bijvoorbeeld bij het artikel over acquisitie dat ik een tijdje geleden schreef en nu steeds meer Google-bezoek oppikt. Heb ik nog niet iets bijpassend, dan maak ik het op een manier die voor mij zo eenvoudig mogelijk en voor mijn lezers zo waardevol mogelijk is.

Met dit plan van aanpak voorkom je dat je tijd verspilt aan zaken die uiteindelijk helemaal niet blijken te werken. Ik steek alleen extra tijd in de blogs waar ik potentie in zie, omdat ik merk dat ze langzaam maar zeker steeds meer bezoekers via Google naar mijn website brengen. Die artikelen maak ik sterker, zodat er op een makkelijke manier nog meer bezoekers op mijn website komen en ook mijn e-maillijst als gevolg daarvan meegroeit. Waardoor ik weer over een langere periode met een deel van mijn Google-bezoekers in contact kan blijven.

 

Dit artikel over bloggen zal ik binnenkort uitbreiden met meer informatie. Laat hieronder even weten wat jij graag over bloggen wilt weten.

 

Wil jij ook blogs die jou in contact brengen met nieuwe klanten? Check dan hier even of mijn training Schrijf blogs die klanten bereiken iets voor jou is