Ben jij een aanrommelondernemer? Check deze 7 punten - Ik help jou online

Veel ondernemers hebben prachtige ambities. Alleen lopen ook veel ondernemers vast in het realiseren van die ambities. Hoe dat komt? Meestal omdat ze de ambities hebben van een serieuze ondernemer, maar zich tegelijk gedragen als een aanrommelondernemer. Wanneer je dat bent? Dat laat ik je zien in dit artikel.

 

Even vooraf: als je je in veel van onderstaande punten herkent wil dat nog niet beslist zeggen dat je een aanrommelondernemer bent. Sowieso ben je dat niet als jij op dit moment helemaal tevreden bent met hoe het loopt in jouw bedrijf, ook als jouw bedrijf niet zo groot is als dat van anderen die je om je heen ziet. Dan ben je gewoon een gelukkige hobbyondernemer. En raad ik je aan om daar volop van te genieten.

Ook als je nog maar pas begonnen bent met ondernemen ben je misschien geen aanrommelondernemer als je je wel in veel punten herkent. Je bent dan gewoon jouw stappen nog aan het zetten, en dat hoeft heus niet allemaal tegelijk.

Ben je wel al een tijdje aan het ondernemen, herken je veel van onderstaande punten en heb je tegelijk een gevoel van onvrede over waar je nu staat en hoe het nu in je bedrijf gaat? Dan is de kans wel groot dat jij een aanrommelondernemer bent. In dat geval is het hoog tijd om een of meer van onderstaande punten aan te pakken, zodat je van daaruit wél gaat groeien met je bedrijf.

 

Punt 1: Je ziet en profileert jezelf niet als een expert

Hoe jij jezelf ziet, dat is ook hoe anderen jou (gaan) zien. Heel vaak spreek ik ondernemers die zeggen: ‘Ja, maar wat ik doe is toch helemaal niet zo bijzonder? Een expert, ik, echt niet. Wat ik doe of weet, dat kunnen of weten toch heel veel mensen?’

Logisch dat je dat zo ziet, want wat jij doet, dat kun je waarschijnlijk al jaren heel goed. Maar lang niet iedereen kan dat zo goed als jij of weet zo veel als jij. Zolang je dit zelf niet zo ziet, is de kans groot dat je je niet durft te profileren als een expert. En dat je je dus altijd inhoudt wanneer je iets deelt op social media, in een blog, in een nieuwsbrief, in een video of waar je maar actief bent. Dat je niet het beste van jezelf geeft, anderen daardoor ook niet het beste van jou zien en dus geen expert in jou gaan zien bij wie ze in de rij staan om hun geld uit te geven aan jouw aanbod.

 

Punt 2: Jij bent niet de baas over je tijd

Wanneer je voor een baas werkt, heb je meestal vaste werktijden. Bijvoorbeeld het bekende van 9 tot 5. Zodra je zelf de baas bent in je bedrijf, bepaal je ook je eigen werktijden. Toch vinden veel ondernemers het lastig om zich daar dan ook echt aan te houden. Om in die werktijd toch niet bezig te gaan met het huishouden, niet-werkgerelateerde afspraken te maken of nee te zeggen op het ongetwijfeld ook bekende: ‘Kun jij dit even doen, jij bent toch thuis.’ Of om regelmatig gewoon niet te werken omdat je geen zin hebt.

Zelf houd ik van regelmaat en heb ik dus vaste werktijden: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8:30 uur tot 17:00 uur. Ik ben dan ook echt aan het werk. Een medische afspraak komt daar af en toe nog wel eens tussen, maar een kopje thee drinken met de buurvrouw bijvoorbeeld niet (gelukkig heeft mijn buurvrouw zelf een drukke baan, dus daar ook helemaal geen tijd voor). Neem jij jezelf serieus als ondernemer, plan dan ook vaste tijden in om te werken en ga dan ook echt aan het werk. En plan daarnaast ook heel duidelijk je vrije tijd in en doe daarin leuke dingen voor jezelf of samen met anderen.

 

Punt 3: Je bent niet consequent in dat wat je aan marketing doet

Marketing gaat je helpen aan meer bekendheid en meer klanten voor je bedrijf. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: de sleutel voor succes is daarin niet om zo veel mogelijk verschillende dingen te doen, maar om een paar dingen heel consequent goed te doen. Bijvoorbeeld elke dag één berichtje plaatsen op Facebook of Instagram of elke week één waardevolle nieuwsbrief versturen. Als je dat doet bouw je een steeds sterkere klik en steeds meer vertrouwen op bij de mensen die jouw bedrijf volgen.

Zeg jij regelmatig tegen jezelf: ‘Vandaag heb ik hier geen zin in? Nu komt het niet uit? Ik heb deze week geen inspiratie om iets te schrijven? Deze week neem ik geen contact op met potentiële klanten, want ik zit nu niet goed in mijn vel?’ Dan is de kans groot dat je lastig klanten krijgt. Net zoals de kans groot is dat het je tanden niet ten goede komt als je elke ochtend geen zin hebt in tandenpoetsen.

 

Punt 4: Je bent niet (regelmatig) zichtbaar

O, o, die zichtbaarheid. Hier zou ik zo een blog van 5.000 woorden over kunnen schrijven. Want wat zijn er veel obstakels die komen kijken bij zichtbaar zijn als ondernemer. Weet je, als jouw ambities niet zo groot zijn, dan hoef je helemaal niets met zichtbaar zijn te doen. Kun je alles wat daarover gezegd wordt makkelijk naast je neerleggen.

Maar op het moment dat je wat grotere ambities hebt, is het heel simpel: veel toekomstige klanten willen jou eerst zien voordat ze bij je gaan kopen. En dus zul je dan iets met zichtbaarheid moeten doen. Heb jij duizend-en-een excuses om jezelf online zichtbaar te maken? Of deel je soms wel eens een foto of video van jezelf, maar dan daarna weer weken of maanden niet? Dan ontneem je jouw potentiële klanten de kans om je te leren kennen en dus om voor jou te kiezen. Ze gaan dan toch maar naar die collega van je die iets minder lang worstelde met zichtbaar zijn en gewoon stap voor stap aan de slag is gegaan.

 

Punt 5: Je ziet elke uitgave aan je bedrijf als een kostenpost, niet als een investering

Je hebt bij alles waar je geld aan uit kunt geven twee perspectieven: ‘Wat kost dit?’ en ‘Wat levert dit op?’ De aanrommelondernemer denkt altijd vanuit: ‘Wat kost dit?’ en meestal vanuit: ‘Hier heb ik nu geen geld voor (over).’ De ondernemer die steeds verder groeit denkt altijd: ‘Als ik hier geld in investeer, wat levert mij dit dan op?’ Volgens dit laatste principe denk ik ook altijd, vooral als ik geld uitgeef aan coaching en trainingen: ‘Als ik nu dit bedrag investeer, ben ik er dan van overtuigd dat de kennis, vaardigheden en manier van denken die ik zo opdoe mij minimaal het dubbele gaan opleveren?’ Is het antwoord nee, dan doe ik het niet. Is het antwoord ja, dan doe ik het wel en geef ik het geld met liefde uit, in de verwachting dat het dubbel bij mij terugkomt.

Hoe sta jij hierin? Merk je een verschil tussen wat je uitgeeft aan je bedrijf en wat je privé uitgeeft? Ik zie genoeg ondernemers die besluiten een investering in de groei van hun bedrijf niet te doen, maar dan bijvoorbeeld een maand later wel een nieuwe auto of een nieuwe keuken kopen. Denk er dan eens over na waarom je dat laatste wel makkelijk doet en dat eerste niet.

 

Punt 6: Je doet alles in je bedrijf zelf

‘Ik kan het zelluf’. Op een gegeven moment kwam je als kind waarschijnlijk op het punt dat je dit tegen je ouders zei. Het kan maar zo zijn dat het daarna je mantra is geworden: ‘ik kan alles zelf’. Maar zelfs als dat waar is, dat jij in alles wat er in je bedrijf moet gebeuren heel goed bent en ook vanaf dag 1 precies weet hoe ‘het ondernemen’ werkt, is het toch niet verstandig om alles zelf te doen.

Ik ben zelf ook een typisch gevalletje van: ‘Ik kan het heel goed zelf.’ En je hoeft ook niet vanaf dag 1 te beginnen met het inschakelen van hulp. Maar op een gegeven moment is het verstandig om dat wel te doen, omdat anders zowel je tijd als je energie opraakt en jij niet meer het beste van jezelf kunt geven.

Zo begon ik al snel met het uitbesteden van een aantal kleine dingen. Bijvoorbeeld de vormgeving van mijn e-books. Stap voor stap groei ik nu toe naar het uitbesteden van meer werk. Zo werk ik sinds begin dit jaar ook met een virtual assistent die mij ondersteunt bij verschillende taken, waarvan ik sommige ook heel goed zelf kan. Maar het is veel fijner als zij dit doet, omdat ik dan kostbare energie overhoud om de dingen te doen die ik het allerbeste kan.

 

Punt 7: Je schuift keuzes lang voor je uit

Wikken en wegen, dat is typisch iets voor de aanrommelondernemer. Over een keuze denk je weken of zelfs maanden na. Stel dat je kiest en het de verkeerde keuze blijkt te zijn, wat dan? De energie die vrijkomt op het moment dat je een keuze maakt, en alle nieuwe kansen die er dan op je pad komen, daar kun jij niet over meepraten.

Het echte ondernemerschap is een kwestie van voortdurend keuzes maken. Kleine en grote, vrijwel dagelijks. Hoe beter je hierin wordt, hoe sneller je gaat groeien. Natuurlijk mag je over grote keuzes best een nachtje slapen, maar alles weken of maanden voor je uitschuiven, daarmee belemmer je echt je eigen groei. Kiezen is niet verliezen, kiezen is het jezelf gunnen om te groeien. En maak je eens een foute keuze? Dan kun je bijna altijd nog terug om een andere afslag in te slaan.

 

Laatste kans: niét voor hardcore aanrommelondernemers

Ja, ook ik blijf voortdurend spannende keuzes maken, en in dit geval is mijn keuze om mijn Ik help jou online Academie na zondag een tijdje te sluiten voor nieuwe leden. Dat betekent dat je nu de laatste kans van 2019 hebt om je door mij te laten helpen bij de groei van jouw bedrijf en omzet. Waar ik je mee help? Om van een aanrommelondernemer een échte ondernemer te worden, die stap voor stap groeit op haar (of zijn) eigen tempo. Die meer bekendheid en klanten krijgt, zelfverzekerder is, meer plezier heeft in haar werk en vol vertrouwen is in welke mooie groei er nog voor haar gaat komen.

Let op: dit aanbod is NIET geschikt voor ondernemers die nog te comfortabel zijn met het feit dat ze een aanrommelondernemer zijn. Die zich wel in veel van bovenstaande punten herkennen, maar niet bereid zijn om die punten aan te pakken. Want dat gaat voor zowel jou als mij niet werken.

Het aanbod is WEL geschikt voor ondernemers die klaar zijn met aanrommelondernemen, die vinden dat het nu hún tijd is om te groeien en veel mensen te helpen en die bereid zijn om daarvoor ook de lastige dingen aan te gaan, met hulp van mij en de medeondernemers die je treft in de Ik help jou online Academie.

Ben jij dat laatste type aanromelondernemer? Dan ben je van harte welkom om je hier aan te melden voor het kwartaal- of jaarlidmaatschap van de Ik help jou online Academie. En heb ik ook nog een paar hele waardevolle bonussen voor je klaarstaan die je krijgt als je nu de keuze maakt om samen met mij te groeien met jouw bedrijf. Ik kijk er naar uit om je te helpen!