Eind juli besloot ik augustus uit te roepen tot Blogmaand: met als doel om op elke werkdag in augustus één blog te publiceren op mijn website. Hoe heb ik deze blogmaand ervaren en wat heeft het mij gebracht? In dit laatste blog van augustus deel ik het met je.

 

Om te beginnen wil ik zeggen dat ik heel veel respect heb voor ondernemers die elke werkdag een waardevolle vorm van ‘evergreen’ content weten te produceren. Dan bedoel ik dus niet een post op social media, maar echt iets dat langere tijd bewaard/vindbaar blijft: een blog, een podcast of een YouTube-video bijvoorbeeld.

Tegelijk denk ik ook wel eens het mijne van ondernemers die bijvoorbeeld een podcastmaand doen, aan het begin van die maand veel praten over commitment – en dat zij hun commitments veel serieuzer nemen dan jij als luisteraar – en dan aan het einde van de maand gewoon geen podcasts meer publiceren.

Kortom: ik wilde wel eens zelf ervaren hoe het is om elke werkdag waardevolle ‘evergreen’ content te maken en of het echt zo pittig is om het tot de laatste dag van de maand vol te houden. Wat mij betreft een goede reden voor het experiment Augustus Blogmaand.

Daar komt nog bij dat ik gewoon heel gelukkig word van het delen van waarde, zeker als ik dat in geschreven vorm kan doen. Ik houd van het delen van kennis én van schrijven, dus dat betekende dat ik elke werkdag in augustus dat kon doen wat ik het allerleukste vind.

 

Elke dag bloggen: was dat een beetje te doen?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik vond elke dag een blog schrijven – en dan ook nog een mail naar de ondernemers die zich hadden ingeschreven om elke dag een mailtje te ontvangen over mijn nieuwste blog – goed te doen. Het is me elke dag gelukt om voor het einde van mijn werkdag (dat is bij mij tussen 16.00 en 17.00 uur) een blog te schrijven.

Dat kwam overigens niet omdat augustus hier zo’n rustige maand was. Dat zou je misschien wel denken, zo midden in de zomertijd. Maar ik gaf in augustus ook nog een training die uit zes onderdelen bestond (De Switch), ik gaf een webinar, ik was druk met de voorbereidingen van de Goed Gevonden in Google Bootcamp van september, ik zat in de voorbereidingen voor een VIP-traject dat ik binnenkort ga starten, ik had afspraken met klanten en zo was er nog genoeg anders waar mijn tijd naartoe ging.

Gelukkig ben ik iemand die gemakkelijk schrijft en die zelden verlegen zit om inspiratie voor een goed blogonderwerp (zie mijn antwoord op de volgende vraag). Ik zat dus nooit tien minuten of langer naar een leeg Word-document te staren, mezelf afvragend waar ik nu weer over zou schrijven.

Over de meeste van mijn blogs deed ik maximaal een uurtje, terwijl de meeste tegelijk ook (ruim) meer dan duizend woorden telden. Ik heb geen enkel blog afgeraffeld om er maar zo snel mogelijk klaar mee te zijn. Soms had ik wat langer nodig om een goed blog te schrijven. En één keer schreef ik een blog alvast op zondag vooruit voor dinsdag, omdat ik die dag een leuk dagje weg gepland had staan. Dat blog kwam vervolgens automatisch online terwijl ik lekker op Vlieland zat.

 

Hoe kwam ik aan de onderwerpen voor mijn blogs?

Inspiratie is overal. Dat is waar ik van overtuigd ben en wat ik ook tijdens mijn blogmaand ervaren heb. Zo vroeg ik aan het begin van mijn blogmaand aan de mensen die mijn e-mails over de blogmaand wilden ontvangen of ik voor hen vragen kon beantwoorden in mijn blogs. Ook gesprekken die ik in augustus met mijn klanten had leverden inspiratie op voor goede blogonderwerpen.

Verder schreef ik een paar keer een blog over een onderwerp dat aansloot bij mijn nieuwste podcastaflevering en liet ik mij inspireren door blogs op Engelstalige websites, om daar in een eigen blog mijn eigen Nederlandse draai aan te geven. Ook deelde ik mijn ervaringen over een aantal dingen die ik zelf in augustus deed om aan mijn bedrijf te werken. Bijvoorbeeld over de e-maillijstgroei-actie die ik half augustus organiseerde en vandaag dus over hoe ik mijn blogmaand heb ervaren.

 

Wat leverde het mij op om dagelijks te bloggen?

Met deze blogmaand had ik – naast zelf ervaren hoe het zou zijn om elke dag een blog te schrijven – twee doelen: lekker veel zichtbaar zijn in een maand waarin veel andere ondernemers een tandje terug doen én voor de langere termijn meer bezoekers naar mijn website trekken die mijn blogs in Google gaan vinden.

Dat eerste is goed gelukt: ik heb in augustus veel ondernemers gesproken en gezien, ook veel ondernemers die nieuw in mijn netwerk waren. Ik ben ook regelmatig aangesproken op dingen die ik in mijn blogs deelde, vooral per mail en via de Direct Messages op Instagram.

Ik weet niet of er een samenhang is, maar ook qua omzet en aantal nieuwe klanten was augustus een erg goede maand. Zo stapten er drie nieuwe deelnemers in in mijn training Continu klanten uit je website, iets dat normaal niet snel gebeurt in een maand waarin ik geen grote lancering doe.

Als je een nieuw blog schrijft heeft Google altijd wat tijd nodig om je blog goed op te pikken. Het is niet zo dat als je vandaag een nieuw blog schrijft dat morgen hoog in Google staat. Over wat mijn blogmaand voor mijn websitebezoek doet kan ik daarom nu nog niet zo veel zeggen.

Gedurende augustus deelde ik elk nieuw blog vooral met de mensen die zich per mail hadden geabonneerd op mijn blogmaand. Dat waren er in totaal twintig. Verder deelde ik af en toe een blog in mijn Stories of in mijn feed op Instagram en Facebook. En de blogs die ik op donderdag schreef kwamen bij iedereen die op mijn e-maillijst staat onder de aandacht.

In Google Analytics kan ik zien dat van de blogs die ik gedurende augustus schreef het blog over hashtags versus zoekwoorden het vaakst gelezen is, gevolgd door het blog over ondernemen in tijden van recessie en inflatie. Op de derde plek staat het interview met mijn klant Yvonne van Leeuwen, over hoe je de leukste klanten uit je website krijgt. Dit zijn stuk voor stuk blogs die ik op donderdag schreef en die dus direct al via mijn maillijst bij extra veel mensen onder de aandacht kwamen.

Twee van mijn blogs zijn in augustus al vier keer gevonden in Google: het blog met vijf vragen en antwoorden over het invullen van alt-tekst op je website én het blog over hoe je effectief kunt bloggen. Van de andere blogs moet ik het simpelweg nog even afwachten. Ik denk dat er tussen mijn in augustus geschreven blogs zo’n negen of tien zitten die de potentie hebben het goed te gaan doen in Google. Ik zal op een later moment een update geven om je te laten weten of dit ook echt gebeurd is.

O ja, bijna vergeten: het levert mij op deze laatste dag van augustus ook wel een trots gevoel op dat het gelukt is om elke werkdag een nieuw blog te publiceren. Het is iets dat ik nog nooit eerder had gedaan en dat toch best uitdagend is – en het is toch maar mooi gelukt!

 

Blijf ik vanaf nu elke dag een blog schrijven?

De laatste vraag alweer die ik voor je beantwoord in deze Augustus Blogmaand. Nee, ik blijf na vandaag niet dagelijks een blog schrijven, maar ik ben zeker wél van plan om nog eens een blogmaand op deze zelfde manier te doen.

Waarom ik niet dagelijks een nieuw blog blijf schrijven? Eigenlijk simpelweg omdat het niet echt nodig is. Als je eenmaal een aantal blogs hebt die het goed voor jou doen in Google, dan blijven er via die blogs vanzelf wel dagelijks nieuwe bezoekers op je website komen. Het is dan veel slimmer om tijd te steken in het nog verder verbeteren van je bestaande blogs dan om elke dag een nieuw blog te schrijven. Dat is juist het fijne van dit type content: je hoeft niet elke dag nieuwe content te maken om het goed voor je te laten werken.

Daar komt bij dat ik graag flexibel met mijn tijd om wil kunnen gaan. Ook al was het voor mij goed te doen om dagelijks een blog te schrijven, het kost toch elke werkdag minstens een uur van je tijd – tijd die je ook anders kunt besteden.

Dat realiseerde ik me gisteren weer extra toen ik ’s ochtends spontaan werd uitgenodigd om die middag lekker te gaan varen met mijn tante en nichtje. Gelukkig kon ik een deel van mijn werk van gisteren gemakkelijk doorschuiven naar vandaag en dus op de uitnodiging ingaan. Maar hoe meer je jezelf vastlegt qua tijd, hoe minder gemakkelijk je op dit soort leuke uitnodigingen ja kunt zeggen (of andere dingen kunt doen die je ook fijn vindt).

In september ga ik dus gewoon weer één of twee keer per week bloggen – en in de gaten houden hoe mijn augustusblogs het gaan doen in Google.

 

Wat heb jij gehad aan mijn Augustus Blogmaand?

Tot slot nog een vraag aan jou: als je mijn blogmaand (deels) gevolgd hebt, wat heb jij er dan aan gehad? Is er één specifiek blog dat voor jou heel waardevol was, heb je inspiratie gehaald uit het meekijken naar hoe ik deze blogmaand aanpakte, heb je er een voornemen voor jezelf uitgehaald of is er iets anders waar jij waarde uit gehaald hebt? Leuk als je het laat weten!