Alt tekst is een stukje tekst dat je mee kunt geven aan een foto die je op je website plaatst. Daarbij heeft dit stukje tekst twee functies: Google helpen om je afbeelding (en bijbehorende websitepagina) goed vindbaar te maken én blinden en slechtzienden informatie geven over wat er op je foto te zien is. In dit artikel beantwoord ik vijf vragen die ik vaak krijg over de alt tekst.

 

Alt tekst is de afkorting voor alternatieve tekst, oftewel een stukje tekst dat omschrijft wat er op een foto te zien is. Dit is onder andere handig voor blinden en slechtzienden, zodat zij ook meekrijgen wat er op je foto staat.

Alt tekst is niet alleen iets dat je bij een foto op je website in kunt vullen, het kan bijvoorbeeld ook bij afbeeldingen op social media of in je nieuwsbrief. Dit is iets waar ik in dit blog niet op inga, maar als je hier meer over wilt weten: Marrit Postma van Woordprikkels heeft een nog veel uitgebreider artikel over alt tekst geschreven waarin ze alles behandelt wat je maar over dit stukje tekst wilt weten.

Ik ga zelf in het vervolg van dit artikel in op de vragen die mij het meest gesteld worden als het om het invullen van alt tekst bij de foto’s op je website gaat.

 

Vraag 1: Hoe belangrijk is het invullen van de alt tekst?

Voor de ene ondernemer is het invullen van de alt tekst net even belangrijker dan voor de andere. Met name als jouw bedrijf om mooie producten draait, wat vaak het geval is in een webshop, is het slim om de alt tekst van elke foto op je website zorgvuldig in te vullen. Je kunt dan met je productfoto namelijk ook goed gevonden worden in de zoekresultaten van Google Afbeeldingen en daar rechtstreeks klanten of bestellingen uit halen.

Ben jij een dienstverlenende ondernemer of werk je bijvoorbeeld als coach, dan hoef je het niet echt van de Google Afbeeldingen te hebben. Wel is het slim om dan alsnog de alternatieve tekst bij je foto’s in te vullen. Deze tekst telt namelijk mee in het ‘totaalplaatje’ dat Google van jouw websitepagina of blog probeert te maken. Je alt tekst goed invullen kan je net een kleine voorsprong geven op een andere ondernemer die voor dezelfde zoekwoorden gevonden wil worden, maar geen alternatieve tekst invult (of überhaupt geen afbeeldingen gebruikt op een pagina).

 

Vraag 2: Waar vul je de alternatieve tekst in?

Als jouw website gebouwd is in WordPress, dan kun je al je foto’s overzichtelijk bij elkaar vinden in je Mediabibliotheek. Je ziet dan per foto vier vakjes die je kunt invullen: de beschrijving, het bijschrift, de titel en de alternatieve tekst (oftewel: de alt tekst). In de korte video hieronder leg ik je uit waar je de alt tekst precies invult.
Is jouw website niet in WordPress gebouwd? Dan heb je vast alsnog een plek aan de achterkant van je website waar al jouw foto’s die je op je site gebruikt bij elkaar staan. Kijk daar even of jij ook de mogelijkheid hebt om een alt tekst toe te voegen.

 

 

Vraag 3: Wat vul je in als alt-tekst?

De perfecte alt tekst is er eentje die zowel goed omschrijft wat er op je foto te zien is als ook goede zoekwoorden bevat. Daarmee help je zowel Google als je blinde en slechtziende websitebezoekers het beste.

Als je bijvoorbeeld een foto van jezelf gebruikt, dan zou je de foto als alternatieve tekst je naam mee kunnen geven, plus de omschrijving van jouw functienaam. Als je een andere foto gebruikt, zul je de ene keer heel snel iets voor de hand liggends kunnen bedenken en zul je de andere keer wat creatiever moeten zijn of wat verder moeten doordenken.

Zorg er wel voor dat je niet té veel tijd kwijt bent aan het bedenken van een alt tekst. Beter een wat minder perfecte tekst dan eentje waar je tien minuten of langer over moet brainstormen. Ook al helpt de alt tekst mee om jouw website beter vindbaar te maken, het is in de basis maar één van de onderdeeltjes in het grotere geheel. Goede kopjes en tussenkopjes zijn (voor de meeste ondernemers) veel belangrijker om boven te komen drijven in Google dan een perfecte alt tekst.

 

Vraag 4: Hoe lang moet de alternatieve tekst zijn?

Maak je alt tekst niet te kort, maar ook weer niet te lang. Met een alt tekst van één woord kan zowel Google als je blinde of slechtziende websitebezoeker meestal niet heel veel. Probeer daarom minimaal drie tot vijf woorden te gebruiken voor je alt tekst. Dit mogen best (gedeeltelijk) woorden zijn die ook al in de titel van je foto zitten – zeker als het zoekwoorden zijn.

Een alt tekst hoeft niet een volzin te zijn. Natuurlijk mag dat wel, maar het is ook prima als het een aantal losse woorden achter elkaar zijn. Probeer je alt tekst niet langer te maken dan ongeveer 125 tekens, dus maak er niet een heel verhaal van.

 

Vraag 5: Als je al veel foto’s zonder (goede) alt tekst op je website hebt, moet je deze dan nog aanpassen?

Laat ik vooropstellen dat je van mij sowieso niets moet. Maar als je het belangrijk vindt dat je website goed te vinden is in Google, dan is het waarschijnlijk een slimme besteding van je tijd. Dat geldt zeker als mooie foto’s in en voor jouw bedrijf belangrijk zijn (zie mijn antwoord op vraag 1).

Verder ligt het er natuurlijk ook aan hoeveel foto’s zonder (goede) alt tekst er nu op je website staan. Ik heb klanten in de vakantiebranche die vele uren bezig zijn geweest met het toevoegen en/of verbeteren van alt teksten omdat zij honderden foto’s op hun website hebben staan. Dan is het veel werk, dat ik zeker zou opdelen in kleinere projectjes, beginnend bij de foto’s die het meest belangrijk zijn.

Maar als je, zoals een onderneemster die ik gisteren sprak, zo’n twintig foto’s zonder (goede) alt tekst op je website hebt staan, dan zou ik er gewoon eens een uurtje voor gaan zitten om alles in te vullen of te verbeteren. Dan heb je in één keer alles goed staan en heb je er daarna geen omkijken meer naar.

 

Heb jij nog een andere vraag over alt-tekst?

Is er een andere vraag die ik voor je kan beantwoorden over het invullen van alt tekst op je website? Laat het dan hieronder even weten. Ik geef je graag antwoord.