fbpx

“Telkens hetzelfde doen en steeds een andere uitkomst verwachten.” Dat is de definitie van waanzin volgens Albert Einstein. En waarom zou je het, als het om jouw marketing gaat, op deze ‘waanzinnige’ manier blijven aanpakken? Is het niet eens tijd om bewuste keuzes te maken in hoe jij klanten naar je toe wilt laten komen?

 

Deze week organiseerde ik een gezellige lunch voor een groep ondernemers uit mijn netwerk. Ook Corien was erbij, en zij had haar gekleurde hartjes meegenomen. Corien is onder andere Persoonlijke Kracht coach en zij liet ons drie gekleurde hartjes uitkiezen. Als je mij een beetje kent, zal het je vast niet verrassen dat ik onder andere twee paars gekleurde hartjes koos.

Achterop de hartjes stonden woorden die voor ons van toepassing waren – en die woorden bleken inderdaad heel raak te zijn. Daarna kregen we allemaal nog een extra, door Corien uitgekozen hartje. Dit hartje stond voor je ‘ontwikkeltalent’, oftewel: voor iets waarin je je wilt ontwikkelen.

Ik kreeg een geel hartje en daar stonden onder andere de woorden ‘doelbewust’ en ‘focus’ op. Mooi, want ik ben inderdaad al een paar maanden bewust bezig om meer gefocust en met glasheldere ambitieuze doelen te ondernemen. Het klopt dat het iets is waarin ik me op dit moment aan het ontwikkelen ben. Maar hoe zit dat met jou? Maak jij ook doelbewuste keuzes? Of doe je maar wat?

 

Aantrekmarketing of opdringmarketing, wat past bij jou?

Het eerste waarin je echt een bewuste keuze mag maken, zeker als je langere tijd succesvol wilt zijn, is hoe jij onder de aandacht komt van meer nieuwe klanten. Grofweg kun je uit twee manieren kiezen: aantrekmarketing of opdringmarketing.

En als jij daarin de verkeerde keuze maakt, dan ga je het heel lastig krijgen om consistent aan marketing te doen en dus constant onder de aandacht te komen van nieuwe klanten. Dan kost het je veel te veel energie, en dat kun je je simpelweg niet veroorloven als jij de ambitie hebt om veel mensen te helpen met jouw mooie aanbod.

Wat is opdringmarketing? Eigenlijk alles waarbij jij er zelf, letterlijk of figuurlijk, op uit gaat op zoek naar nieuwe klanten. Dat kan het bellen van mogelijke klanten zijn, het sturen van privéberichtjes op LinkedIn of Instagram waarbij je gaat vissen of iemand interesse heeft in je aanbod, enzovoort, enzovoort.

En natuurlijk kun je ook gewoon elke dag of week je berichtjes op social media posten zonder je connecties daar actief te benaderen. Je kunt dat zelfs één keer per maand inplannen zodat je er de rest van de maand geen omkijken naar hebt. Dat is geen opdringmarketing, in de meeste gevallen wel afwachtende ‘waarom komt er nou niks uit’ marketing.

Bij aantrekmarketing ga jij actie ondernemen om te zorgen dat anderen jóu kunnen vinden. En als je nu denkt: ‘Dat is toch ook afwachtend?’ Ja, daar heb je helemaal gelijk in, maar wel doelgericht afwachtend. Want als je dit slim doet, zoals ik dat doe door blogs te schrijven die goed te vinden zijn in Google, dan hoef je echt niet maar wat te hopen of er iets uitkomt. Dan komen nieuwe klanten vanzelf naar jou toe.

Wat past het beste bij jou? Jezelf proactief opdringen aan mogelijke klanten, of jezelf strategisch goed vindbaar maken voor nieuwe klanten? Welke bewuste keuze heb jij daarin te maken?

 

Hoe bewust is je keuze écht?

Leuk hoor, het maken van een keuze. Maar hij telt pas echt als je keuze ook weerspiegeld wordt in je acties. Voor hobbyista’s is het prima om te zeggen dat je het ene wilt, om vervolgens het andere (of helemaal niets) te doen. Maar ik ga ervan uit dat jij je bedrijf niet runt omdat je nog een leuk tijdverdrijf zocht: ik ga ervan uit dat je structureel meer klanten en omzet wilt.

Als dat klopt, durf je dan all-in te gaan op je keuze? Kies je voor vormen van opdringmarketing, ga je daar dan vol voor, ook op de dagen dat je dat spannend vindt en er niet voor in de stemming bent? En kies je voor aantrekmarketing, maak je daar dan echt tijd voor, ook in de weken dat je het zogenaamd te druk hebt? Of heb je altijd wel een excuus waarom het vandaag (of deze week) niet uitkomt?

Doe wat jij wilt, maar zorg dat je vooral niet blijft zweven tussen opdring- en aantrekmarketing. Als je echt heel eerlijk naar jezelf bent, dan wéét je welke van deze twee het beste bij jou past – en is het jouw taak om daar all-in op te gaan, ook als je even niet in de flow zit. Zeker als je graag veel klanten en omzet wilt.

 

Kom je samen met mij jouw aantrekmarketing succesvol maken?

Ik ben benieuwd wat dit blog met jou doet, wil je dat hieronder laten weten? En als je het je nog afvroeg: zelf ga ik dus all-in op aantrekmarketing, mogelijke klanten naar mij toe laten komen. Het past beter bij mij dan opdringmarketing, en bovendien is het leuke van aantrekmarketing dat degene die naar jou toe komt al interesse heeft in dat wat jij te bieden heeft. De ander zet immers de eerste stap, dus jij hoeft geen verkooptrucjes of opdringerige marketing uit de kast te halen om de ander te overtuigen van jouw aanbod.

Wil jij ook succesvol nieuwe klanten naar jou toe laten komen? Doe dan in de week van 12 februari mee aan mijn gloednieuwe Homepage Bootcamp, waar ik je help om dankzij je homepage veel nieuwe klanten en omzet uit Google te halen. Meld je hier alvast aan als je daarbij wilt zijn.