B&B Vol Liefde: ik vind het heerlijke zomertelevisie. Een (meestal) zonnige omgeving en sfeer, bijzondere kandidaten en veel spannende en soms onverwachte ontwikkelingen maken dat ik steeds weer uitkijk naar de nieuwste aflevering. Bovendien kun je uit alle liefdesavonturen ook nog veel inspiratie opdoen over hoe jij een klik maakt met de bezoekers van je website en hoe je van die bezoekers klanten maakt.
Laat mij iets kijken, lezen of beluisteren en de kans is groot dat ik er een bruggetje in zie naar het ondernemerschap. Zo ook tijdens het kijken naar B&B Vol Liefde. Zeven dingen die je van B&B Vol Liefde kunt leren deel ik met je in dit blogartikel.
Les 1: alles draait om de klik
“Ik voel gewoon geen klik”. Zodra je een B&B-kandidaat deze uitspraak hoort doen, weet je dat het foute boel is. Debbie in Spanje bleek heel goed in het ontwijken van haar liefdeskandidaat Han omdat ze in één oogopslag al zag dat het tussen hen niets ging worden. En Martijn zag ook al snel dat de speciaal voor hem naar Thailand afgereisde Sylvana voor hem niet de ware was. Zij zat langer in het vliegtuig heen en terug naar Thailand dan dat ze daar was.
Mensen blijven alleen bij je (of mogen bij je blijven) als er ofwel direct al een klik is, ofwel de kans dat er nog een echte klik gaat ontstaan. Is dat allebei niet het geval, dan is iemand zomaar weer weg, ook op je website. Daar heb je vooral bovenaan je pagina’s (en dan met name bovenaan je homepage, je aanbodpagina’s en je blogs) de kans om die klik te maken.
Zo ben je waarschijnlijk niet eens begonnen aan het lezen van dit blog als jij niet weet hoe snel je weg moet zappen als B&B Vol Liefde op tv is – maar lees je het met veel plezier als jij er net zo graag naar kijkt als ik. Een klik maak je door iets te benoemen dat jij en je websitebezoeker gemeenschappelijk hebben, of iets dat jij van je websitebezoeker weet.
Benoem bovenaan je homepage en aanbodpagina’s dingen die op dit moment spelen in het leven van jouw mogelijke klanten. Dingen die voor hen herkenbaar zijn, dingen waardoor jouw websitebezoeker denkt: ‘jij begrijpt mij, het lijkt wel alsof je in mijn hoofd kunt kijken’. Als je dat voor elkaar krijgt, wordt het tien keer zo makkelijk om een klik met je websitebezoekers te maken en ze verder te laten rondkijken op je website of zelfs rechtstreeks klant te maken.
Les 2: presenteer jezelf zoals je bent
Om in B&B Vol Liefde ontvangen te worden door één van de acht kandidaten konden mensen een voorstelvideo van zichzelf insturen. Op basis van deze video’s nodigden de kandidaten de deelnemers uit. Wel zo handig als je jezelf dan op zo’n video presenteert zoals je bent.
Zo bleek de hierboven al genoemde Sylvana in haar voorstelvideo een Instagram-filter gebruikt te hebben waardoor de tatoeage in haar nek niet te zien was en ook haar piercings niet opvielen. En kwamen anderen in hun korte video waarschijnlijk een stuk enthousiaster of leuker over dan ze zijn wanneer je ze 24 uur per dag om je heen hebt. Logisch dat er dan geen liefde ontstaat.
Ook op je website is het belangrijk dat je bezoekers een goed beeld van jou krijgen: dat ze weten met wie ze gaan werken of bij wie ze iets kopen als ze voor jou en jouw aanbod kiezen. Ga vooral niet te veel in je hoofd bedenken hoe jij jezelf het beste kunt presenteren op je website, maar wees echt jezelf. Zeker als klanten ook daadwerkelijk naar jou toe komen (live of online) als ze ja zeggen tegen jouw aanbod.
Hou je wel van een grapje? Stop dan ook humor in je website. Ben je graag confronterend richting je klanten? Schrijf dan geen poeslieve websiteteksten. Enzovoort. Zorg dat websitebezoekers een klik kunnen maken met de versie van jou die je écht bent, niet met een perfect plaatje.
Les 3: spreek de taal van degene die je wilt aantrekken
Dankzij kandidaat Walter leren we dit seizoen in B&B Vol Liefde een hoop bij over tantra, zonnevlechten en nog veel meer. Veel mensen (ikzelf ook) vinden het allemaal wel erg zweverig, maar dat maakt niet uit. De dames die voor Walter naar Frankrijk zijn afgereisd komen daar juist voor.
Ook op je website is het belangrijk dat jij de taal spreekt van degenen die jij als klant wilt aantrekken. Over het algemeen is het geen aanrader om te veel met vaktermen en ingewikkelde woorden te strooien in je websiteteksten – omdat het niet de woorden zijn die jouw mogelijke klanten in Google intypen, simpelweg omdat ze die woorden niet kennen of niet gebruiken.
Maar als er in jouw branche of vakgebied bepaalde woorden zijn die lang niet iedereen kent, maar jouw mogelijke klanten wél, gebruik ze dan vooral wel in je websiteteksten. Zo leerde ik dankzij mijn hakende klant Claudia het woord amigurumi kennen: ik had in eerste instantie geen idee wat het was, maar alle mogelijke klanten van Claudia kennen het wel (en googelen er ook nog eens veel op). Voor haar is het dus juist goed om dit woord als zoekterm op haar website in te zetten. Net zoals Walter het op zijn website gerust over tantra en zonnevlechten kan hebben.
Les 4: alleen goed zijn in wat je doet is niet genoeg
Elk jaar zijn ze er weer in B&B Vol Liefde: de kandidaten die zich ontpoppen tot handige klusjesman. Dat komt in een bed & breakfast natuurlijk altijd van pas, maar of goed zijn in klussen ook dé weg is om het hart van een B&B-eigenaresse te veroveren? Lang niet altijd.
Zo vertrok Hans uit Frankrijk, niet lang nadat hij de boom van Petri niet helemaal naar wens gesnoeid had. En ook al scharrelt de handige Olof al de hele zomer rond in de B&B van Marian in het zonnige Portugal, een vonk lijkt er niet echt over te slaan. Wel hoop ik dat er nog iets moois ontstaat tussen de ook goed klussende Paul en B&B-eigenaresse Debbie in Spanje.
Terug naar jou en mij als ondernemers: dat wij goed zijn in dat wat we doen, betekent nog niet dat onze websitebezoekers automatisch klant bij ons worden. Daarvoor is het belangrijk dat jij goed bent in marketing, en in het overbrengen van gevoel en vertrouwen op je website. Je kunt nog zo’n waardevol aanbod hebben, maar als jij geen converterende aanbodpagina weet te schrijven, worden je websitebezoekers waarschijnlijk geen klant.
Zorg dus dat je ook de vaardigheden ontwikkelt waarmee je goed wordt in het verkopen van je aanbod – en dus in het krijgen van klanten en omzet uit je website. Heb je daar hulp bij nodig? Boek dan eens een gratis Meer klanten uit je website-sessie waarin je van mij gegarandeerd drie goede tips krijgt voor het krijgen van meer klanten uit jouw website.
Les 5: stel vragen
Misschien had dit wel les 1 moeten zijn. Ik heb altijd zo te doen met mensen die naar een B&B afreizen in de hoop daar de liefde te vinden, om vervolgens te merken dat de ander je nauwelijks wil leren kennen. Of andersom: dat iemand een B&B komt binnenvallen en honderduit over zichzelf vertelt, maar niet of nauwelijks vragen stelt.
Zo leek Ingrid die naar Frankrijk afreisde mij een heel sympathieke vrouw, maar nam Walter niet of nauwelijks de tijd om haar te leren kennen. En ook een aantal dames die naar Joy in Spanje afreisden kan meepraten over een gebrek aan het stellen van vragen.
Als je echt goed wilt worden in het aantrekken van klanten, is het vaak veel belangrijker dat je een heel goede luisteraar wordt dan dat je een nog betere prater wordt. Lukt het je niet goed om de juiste woorden te vinden voor je websiteteksten? Nodig dan eens een aantal mensen die jouw mogelijke klant (kunnen) zijn uit om met jou in gesprek te gaan. En nee, dan niet een verkoopgesprek, maar een gesprek waarin jij vragen gaat stellen en beter gaat leren kennen wat de problemen en verlangens zijn van je mogelijke klanten, en in welke woorden zij daarover praten.
Als je dit goed doet, kun je hier enorm veel waarde uit halen en echt dat ‘Kun jij in mijn hoofd kijken?’-gevoel bij je websitebezoekers teweeg brengen.
Les 6: haak in op wat de ander belangrijk vindt
Ook dit jaar zie je weer dat niet alle deelnemers aan B&B Vol Liefde op dezelfde golflengte zitten. Als je als vrouw aan de man voor wie je gekomen bent vraagt wat hij tot nu toe over je ontdekt heeft, dan wil je niet horen dat je nog niet ver genoeg bent in je persoonlijke ontwikkeling. Want nee Joy, dat is nou niet echt het toppunt van romantiek. En als een man steeds terugdeinst zodra een vrouw wat meer persoonlijke vragen stelt, zoals bij Bram in Zweden, dan snap ik ook wel dat daar geen echte liefde ontstaat.
Sta ook op je website goed stil bij wat de ander belangrijk vindt. Bijvoorbeeld het lezen van reviews van klanten die eerder al blij waren met jouw aanbod en transparantie over de prijs van jouw aanbod. Ook oog hebben voor de dingen waardoor je mogelijke klant het nog spannend vindt om de stap naar jouw aanbod te zetten is goed om te doen.
Doe je dit niet, dan wordt het lastig om regelmatig nieuwe klanten uit je website te krijgen. Net zoals het lastig wordt om liefde te laten ontstaan als je allebei op een verschillende golflengte zit.
Les 7: wees er oké mee dat niet iedereen klaar is voor jouw aanbod
Ja, natuurlijk moeten we het dan ook nog even over Leendert in België hebben. Terwijl ik dit schrijf heeft hij al heel wat vrouwen over de vloer gehad – en ik heb met hem te doen dat er nog steeds niets concreets is ontstaan, al was het maar omdat je kunt zien dat hij dat zo graag wil.
Maar ik had ook erg te doen met Niesje, de weduwe die het al spannend vond om in haar eentje naar de B&B van Leendert te rijden. Geen idee waarom ze zich had aangemeld voor dit tv-programma, maar het was overduidelijk dat ze echt nog niet klaar was voor een nieuwe liefde, en zeker niet voor een B&B Vol Liefde.
Zo zullen er ook op jouw website mensen op bezoek komen die op dat moment nog niet klaar zijn voor jouw aanbod. Ze weten je wel te vinden (in Google), ze zijn ook echt wel een mogelijke klant, maar op dit moment is het voor hen nog niet het juiste moment om de stap naar jouw aanbod te zetten.
Jij mag daar helemaal oké mee zijn. Je hoeft niet iedereen te helpen, en zeker geen mensen die daar op dit moment nog niet aan toe zijn. Wat je wel kunt doen? Hen uitnodigen om met jou in contact te blijven, bijvoorbeeld door zich in te schrijven voor jouw e-maillijst. Zo kunnen ze rustig een klik (daar is ie weer) met jou opbouwen en wellicht later alsnog de stap naar jouw aanbod zetten, als het juiste moment wél daar is. Want waar dat er tussen Leendert en Niesje niet meer van komt, kan het tussen jou en je websitebezoeker op een later moment best nog wél iets worden.
Oh, en practice what you preach: wil je na het lezen van dit blog met mij in contact blijven en vaker waardevolle tips over het krijgen van klanten en omzet uit je website ontvangen? Vraag dan hier mijn gratis spiekbriefje voor het plaatsen van zoekwoorden waarmee je hoog in Google komt aan.