Als je verlangt naar meer vrijheid als ondernemer, dan is jouw website één van de middelen die daar aan kan bijdragen. Je website kan immers een deel van je marketing voor jou doen terwijl jij je tijd besteedt aan andere dingen die je graag doet en/of belangrijk vindt. In dit artikel vertel ik je waar je op mag focussen als jij een website wilt die jou echte vrijheid geeft.

 

Op een website die jou echte vrijheid geeft komen in de basis twee dingen samen: er komt een telkens groter aantal relevante bezoekers naar je website toe én de inhoud van de website nodigt potentiële klanten uit om in actie te komen. Waarbij ‘in actie komen’ verschillende dingen kan betekenen: langer blijven dan een paar seconden, verder lezen, je aanbod bekijken, iets gratis bij je aanvragen, direct een aankoop doen, contact met je opnemen, enzovoort.

In dit artikel ga ik specifiek in op hoe je jouw websitebezoekers zulke acties makkelijker en sneller laat ondernemen, zodat kijkers op je website kopers worden en je website je meer vrijheid gaat geven.

 

Sleutel 1: maak een sterke connectie met de klanten die jij wilt helpen

Bezoekers komen in eerste instantie naar jouw website omdat ze daar iets hopen te vinden dat zij zelf nodig hebben. Ze zijn als ze binnenkomen gefocust op hun eigen behoeftes. Zorg dat jij in je websiteteksten – en dan vooral in de teksten die bovenaan je belangrijke pagina’s zoals je homepage, aanbodpagina en Over mij-pagina staan – laat zien dat je jouw websitebezoekers begrijpt. Benoem in deze stukjes tekst dingen die herkenbaar voor hen zijn – in relatie tot hun behoefte.

Door op deze manier te schrijven zullen websitebezoekers veel sneller een connectie met jou voelen, zelfs als ze je een paar minuten geleden nog helemaal niet kenden. Ze zullen het gevoel hebben dat jij hen begrijpt, dat ze (in sommige gevallen: éindelijk) iemand hebben gevonden die weet wat zij willen of nodig hebben. En dat stukje connectie zorgt ervoor dat bezoekers verder willen kijken op je website én dus ook de teksten gaan lezen waarin jij vertelt over jezelf en wat je met jouw mooie aanbod voor hen kunt betekenen.

 

Sleutel 2: sluit aan bij de fase van jouw websitebezoekers

Realiseer je dat de bezoekers die naar jouw website komen niet allemaal op hetzelfde niveau zitten qua hoe sterk hun behoefte aan jouw aanbod (nu al) is. De een zal op dit moment puur komen om wat informatie of inspiratie op te doen, de ander wil direct al contact met je of zelfs meteen een aankoop bij je doen. En dan zijn er ook nog bezoekers die nu in de oriëntatiefase zitten en binnenkort toe zullen zijn aan het kopen van jouw aanbod.

Zorg dat jouw website bezoekers in elke fase kan bedienen. Dat je een informatiezoeker kunt bedienen met een waardevol blog en de mogelijkheid om zich in te schrijven voor jouw e-maillijst. Dat je een oriënteerder van goede informatie voorziet en liefst ook op je e-maillijst krijgt. En dat je iemand die nu al klaar is om te kopen alle informatie geeft die nodig is om de aankoopbeslissing definitief te maken.

 

Sleutel 3: laat anderen vertellen wat jou en je aanbod zo goed maakt

Jij bent goed in wat je doet. Of je daar nu zelf ook al heel sterk van overtuigd bent of er soms nog wat onzeker over bent – je bent goed in wat je doet. En dat mag je overtuigend verwoorden op je website. Maar het komt nog krachtiger over wanneer anderen vertellen wat er zo goed is aan jou en jouw mooie aanbod. Als je recensies van blije klanten op je website hebt staan. Dat wekt nog veel meer vertrouwen bij potentiële klanten dan wanneer jij zelf zegt dat je aanbod goed is.

Ik weet dat er veel ondernemers zijn die het spannend vinden om hun klanten om recensies te vragen. Maar maak de tijd om dit wél te doen. En vraag dan gelijk een stukje door, zodat de recensies die je krijgt meer inhoudelijk worden dan alleen maar ‘Ik ben heel goed geholpen’ of ‘Het was fantastisch’.

 

Sleutel 4: laat jezelf zien in beeld

Mensen kopen bij mensen. Dat geldt zeker voor mensen die websites van zelfstandig ondernemers bezoeken. Goed om te weten: ze kopen niet bij de mensen die het meest perfecte plaatje van zichzelf laten zien, maar juist bij ondernemers die een authentiek beeld van zichzelf neerzetten op hun website.

Wees niet bang om jezelf in beeld te presenteren op je website. Plaats foto’s en/of een video waarop jij te zien bent zoals je echt bent – ook als je minstens drie redenen kunt bedenken waarom jij foto’s van jezelf liever achterwege laat. Je zult er namelijk altijd de juiste websitebezoekers mee aantrekken. Let maar op: als je deze tip goed toepast trek je alleen nog maar klanten aan met wie jij een hele goede klik hebt en met wie het dus heel plezierig werken en/of tijd doorbrengen is.

 

Sleutel 5: laat jezelf zien in woorden

Klanten kopen graag bij ondernemers die zichzelf krachtig presenteren. Dit geldt in zijn algemeenheid, en nog extra sterk als jij binnen je bedrijf klanten begeleidt om een bepaald resultaat te behalen, bijvoorbeeld als coach. Klanten zoeken dan iemand aan wie ze zich kunnen optrekken, die in hun ogen al de krachtige persoon is die ze zelf ook willen worden.

In je eigen woorden opschrijven waarom jij zo goed bent in wat je doet, en waarom je aanbod zo waardevol is, is misschien wel de grootste uitdaging voor jou als het gaat om het schrijven van wervende websiteteksten. Ik wil je aanmoedigen om deze uitdaging niet uit de weg te gaan, maar op je website heel duidelijk en zelfverzekerd te laten zien waarom en wanneer klanten juist bij jou moeten zijn.

 

Sleutel 6: neem obstakels weg

Als mensen hebben we allemaal zo onze obstakels. En die steken zeker de kop op wanneer we de mogelijkheid krijgen gepresenteerd om iets te kopen dat één van onze verlangens waarmaakt of een investering te doen in iets dat een probleem voor ons oplost. Denk aan stemmetjes als ‘Heb ik hier wel tijd voor?’, ‘Is dit wel het juiste moment?’, ‘Ga ik deze investering wel terugverdienen?’, ‘Kan ik dit wel?’, enzovoort. Je hebt ze vast zelf ook wel eens (gehad).

Jij hebt als ondernemer de taak om je te verdiepen in de meest hardnekkige obstakels van jouw ideale klanten en om deze vervolgens in de juiste bewoordingen bij hen weg te nemen. Als je het mij vraagt doe je dat beter niet door een obstakel van een potentiële klant weg te wuiven als onzin, maar door het obstakel te erkennen en er een ander perspectief op te bieden. Als je daar goed in wordt en deze stukjes tekst vooral op je aanbodpagina inzet, dan ga je heel wat obstakels die nog tussen het kopen van jouw aanbod in staan wegnemen bij je websitebezoekers.

 

Sleutel 7: maak duidelijk hoe klanten je aanbod kunnen kopen

Dit klinkt heel simpel, maar ik zie het toch nog heel vaak fout gaan: vertel of laat zien wat een websitebezoeker die klant wil worden moet doen. Als je net als ik een online betalingssysteem op je website hebt, kun je jouw websitebezoeker direct op een koopknop laten klikken.

Heb je dat niet, maak dan zo concreet mogelijk duidelijk welke actie een potentiële klant kan ondernemen. Is dat jou mailen of bellen, is dat een gesprek met je aanvragen, is dat nog iets anders? Vraag in elk geval niet om naar de contactpagina te gaan en daar een algemeen formulier in te vullen. En vermijd al helemaal het zinnetje ‘Kijk gerust even rond op mijn website en stuur me vrijblijvend een bericht als je meer informatie wilt’. Daar gaat namelijk niemand actie op ondernemen.

 

Nog meer handvaten voor échte vrijheid dankzij je website

Was het een beetje veel, wat ik hierboven allemaal met je deelde? Maak je geen zorgen, want in de komende zeven weken zal ik zeven blogs voor je schrijven waarin ik op elk van de zeven genoemde sleutels dieper inga en je nog meer praktische handvaten aanreik om ze op jouw website toe te passen. Wordt vervolgd dus!

Laat hieronder even weten welke van de zeven sleutels jij als eerste wilt toepassen of verbeteren op je website.