Nog een maand en dan is het alweer 2019. Weet jij al waar jij in het nieuwe jaar met je bedrijf naartoe wilt? Hoe een succesvol 2019 voor jou eruitziet? In dit artikel laat ik je zien welke zeven eigenschappen jou als ondernemer van pas gaan komen om van 2019 een succes voor je bedrijf te maken.

 

Positiviteit

Natuurlijk gaat alles in 2019 niet precies zo lopen als jij nu bedacht of gepland hebt. Iedereen krijgt met tegenslagen te maken, grote of kleine. Maar wat die tegenslagen met jou doen, en daarmee met jouw bedrijf doen, dat bepaal je wel zelf. Natuurlijk mag je teleurgesteld zijn als iets niet loopt zoals je gehoopt had. Maar als jij er goed in bent om de knop na een dag weer om te zetten en vol positieve energie verder te gaan, dan gaat dat je veel verder brengen dan wanneer je in het negatieve blijft hangen.

 

Zelfintegriteit

Je kunt een prachtige planning maken voor het behalen van je doelen, waarin je precies vastlegt welke acties je gaat ondernemen. Maar als je die afspraken die je met jezelf maakt vervolgens niet nakomt, dan heb je niet zoveel aan die mooie planning. ‘De manier waarop je één ding doet, is de manier waarop je alles doet’, wordt wel eens gezegd. Dus als jij aan het begin van het nieuwe jaar al slordig wordt met het nakomen van afspraken met jezelf, dan gaat dat het hele jaar lastig worden. Begin je meteen goed, dan heb je daar waarschijnlijk het hele jaar profijt van.

 

Flexibiliteit

Zoals ik hierboven al schreef gaat waarschijnlijk niet alles precies zo lopen als jij vooraf bedenkt. Zo kun jij wel bedenken dat het doen van bepaalde acties jou een bepaald resultaat gaat opleveren, maar pakt dit misschien heel anders uit. Verander dan nooit jouw einddoel, maar kijk wel of je een andere weg kunt nemen om dat doel te bereiken. Zeker in online marketing zijn er heel veel verschillende dingen die je kunt doen om jouw aanbod onder de aandacht te brengen bij de klanten of gasten die jij in 2019 graag wilt bereiken. Onderzoek wat voor jou werkt en wees flexibel als je merkt dat iets niet voor je werkt.

 

Focus

Aan hoe meer verschillende dingen jij gaat werken, over hoe meer verschillende dingen jij je aandacht moet verdelen. Sommige ondernemers kunnen dit heel goed, maar de meesten niet. Ik heb mezelf de eigenschap om te focussen op één ding echt moeten aanleren, maar ik merk wel dat het heel goed werkt en dus ook bijdraagt aan de groei van mijn bedrijf. Wil je in het komende jaar nieuwe dingen gaan doen binnen je bedrijf of binnen je marketing, focus je dan op één nieuw ding tegelijk. Zet dat eerst zo goed mogelijk neer en zorg dat heel veel mensen over dat ene ding horen, voordat je je weer op iets nieuws gaat storten.

 

Geduld

Misschien wel de lastigste eigenschap van allemaal. Want wie wil er nu niet dat het allemaal heel snel gaat met jouw bedrijf en jouw succes? Zeker als je weer eens een bericht op social media voorbij ziet komen van een ondernemer bij wie het allemaal moeiteloos lijkt te gaan. Maar onthoud goed dat er bij die andere ondernemer waarschijnlijk ook jaren van geduldig toewerken maar dat succes achter zitten. Dat die andere ondernemer ook begonnen is met één klant en één fan op Facebook. Gun jezelf de tijd om aan je bedrijf te bouwen: aan de naamsbekendheid, aan de zichtbaarheid, aan het aantal bezoekers van je website, aan je omzet, enzovoort. Als je dit consequent en geduldig doet, zul je namelijk zien dat je bedrijf steeds verder én bovenal steeds sneller groeit.

 

Doorzettingsvermogen

Wat doe jij als je een bericht op Facebook plaatst en je krijgt maar drie likes? Wat doe jij als je online een aanbod doet en er de eerste drie dagen niemand koopt? Wat doe je als iets organiseert en het niet meteen storm loopt met aanmeldingen? Veel ondernemers gooien dan het bijltje erbij neer. Ze concluderen dat het blijkbaar voor hen niet werkt, dat het niet het juiste aanbod was of dat de tijd er niet rijp voor was. Maar waarschijnlijk moet je geen ander aanbod gaan maken, niet weer een nieuwe vorm van marketing uitproberen, maar moet je de dingen die je al doet gewoon langer en beter doen. Veel slimmer is het dan ook om jezelf de vraag te stellen: Wat kan ik beter doen zodat het voor mij wel werkt? Om door te zetten in plaats van te stoppen. Want dan is de kans groot dat jouw succes net om de hoek ligt van het punt waar je anders gestopt was. Combineer doorzettingsvermogen met geduld en focus, en je gaat merken dat je veel meer bereikt dan je had kunnen denken.

 

Authenticiteit

Dicht bij jezelf blijven is misschien wel de allerbelangrijkste eigenschap in het ondernemerschap. Jouw klanten of gasten kiezen voor jou om wie jij bent en hoe jij de dingen doet. Ze hebben een klik met je en daarom komen én kopen ze bij jou. Wees jezelf in alles wat je aan marketing doet, en kijk als je een succesvol 2019 wilt voor jouw bedrijf ook heel kritisch naar wat succes eigenlijk voor JOU betekent. Laat je niet leiden door wat anderen vinden dat succesvol ondernemen is, want de kans is groot dat het jou dan niet lukt om datzelfde succes te bereiken. Kies echt voor de dingen waar jouw hart ligt en ga daar in 2019 vol voor.

De video hieronder helpt jou om helder te krijgen wat precies JOUW doelen en dromen voor het komende jaar zijn. Wil je samen met mij verder werken aan jouw succesplan voor 2019? Ga dan naar deze pagina.