7 dingen die jij niet nodig hebt om klanten te krijgen uit je website - Ik help jou online

Online klanten vinden: dat lijkt soms een behoorlijke uitdaging. Zeker als je hoort of leest dat je er tegenwoordig van alles voor nodig hebt. En je dat vervolgens allemaal gaat doen en daar niet het gehoopte resultaat van ziet. In dit artikel wil ik je aanmoedigen de dingen een stuk simpeler te maken voor jezelf.

 

Als jij je wel eens overweldigd voelt door alles wat erbij komt kijken om online klanten te krijgen voor jouw mooie aanbod, dan snap ik je. Zeker als je nog niet zo lang bezig bent als ondernemer of als je in een fase zit waarin de dingen niet zo lekker lopen, ben je geneigd om van alles en nog wat te doen om de dingen (weer) goed te laten gaan.

Toen ik in 2015 begon met Ik help jou online (dat toen nog anders heette) had ik al ruim tien jaar ervaring als ondernemer. Maar dat was wel in een heel ander vakgebied, de journalistiek, waar klanten krijgen op een heel andere manier werkte dan in mijn nieuwe bedrijf.

Goede teksten schrijven, goede websiteteksten schrijven en dingen doen die zorgen dat je website goed gevonden wordt door de klanten die ik wilde helpen, daar wist ik al behoorlijk veel van. Maar wat er verder kwam kijken bij het opbouwen en laten groeien van mijn nieuwe bedrijf, dat was voor mij ook een grote ontdekkingstocht.

En dan kun je dus heel makkelijk in die valkuil terechtkomen van denken dat je van alles en nog wat nodig hebt en moet doen om er een succes van te maken. En dat ook allemaal gaan doen, waardoor je wel heel druk bent met van alles en nog, maar er weinig resultaat van ziet.

 

Doe het op jouw manier

Een van de dingen waar ik een groot voorstander van ben is dat jij klanten gaat aantrekken op de manier die het allerbeste voelt voor jou. Dat je ook heel eerlijk naar jezelf bent over wat het beste past bij jou. Voor mij is dat focussen op mijn website en mijn blog, omdat ik me al schrijvend het beste kan uitdrukken en er ook gewoon heel veel plezier in heb. Bovendien heb ik ontdekt dat klanten krijgen via mijn website mij veel meer vrijheid en ontspanning geeft dan focussen op social media of andere manieren.

Mocht jij je ook willen focussen op klanten krijgen uit je website – en doe dat dus alleen als dat klinkt als iets dat past bij jou -, dan deel ik hieronder zeven dingen met je die je daarvoor niet nodig hebt.

 

Ding 1: de meest gelikte website

Het maakt Google niets uit hoe mooi jouw website is. Waar een kanaal als Instagram vooral draait om mooie plaatjes, zijn voor Google drie andere dingen veel belangrijker: gebruiksgemak, relevantie en snelheid. Is het duidelijk voor wie jouw website is, wie er terechtkan en waarvoor? Is het voor bezoekers die er eenmaal zijn makkelijk om de weg te vinden op jouw website? Met dat soort dingen scoor je als je klanten uit je website wilt krijgen, niet met het wedstrijdje ‘wie heeft het meest gelikte design’ (uitgezonderd als je zelf iets met ontwerp en design doet natuurlijk).

 

Ding 2: een team

Je website goed vindbaar maken voor jouw potentiële klanten kun je ook prima als jij jouw bedrijf in je eentje runt. Sterker nog: ik denk dat zelfstandig ondernemers zich veel beter in hun potentiële klanten kunnen inleven, omdat ze in elk deel van de ‘klantreis’ zelf met hen in contact zijn en hen daarom goed kennen. Bij grotere bedrijven is dat al snel verdeeld over meerdere personen.

Klanten krijgen uit je website bestaat uit twee onderdelen, waarbij je het ene eenmalig sterk neerzet en vervolgens alleen af en toe nog wijzigt en het andere doet op het tempo dat haalbaar is voor jou. Met het ene bedoel ik dan het maken van de belangrijkste basispagina’s op je website, zoals je homepage, je aanbodpagina(‘s) en je Over mij-pagina. Bij het andere heb ik het over bloggen, een manier om je website levendig te houden – en dat is dan weer iets waar Google enthousiast van wordt. Maar dat bloggen hoef je echt niet elke dag of elke week te doen om er de vruchten van te plukken.

Kortom: de taken die je te doen hebt om klanten uit je website te krijgen zijn prima uitvoerbaar voor iemand die een bedrijf in zijn of haar eentje runt.

 

Ding 3: elke dag een meesterwerk schrijven

Aansluitend bij het vorige punt is het ook echt niet nodig om elke dag een stuk tekst te produceren dat een meesterwerk moet zijn. Je weet wel: zoals je op social media elke keer opnieuw je best moet doen om iets te schrijven dat mensen interessant, leuk en/of waardevol vinden, omdat je vorige bericht alweer is opgelost in de overvolle tijdlijn.

Op je website kan iedereen op elk moment terechtkomen en vervolgens waarde halen uit iets dat jij recent geschreven hebt, maar ook uit iets dat jij al (veel) langer geschreven hebt. Door een tekst die jij vandaag voor je homepage schrijft kan iemand zich ook over een halfjaar zo aangesproken voelen dat hij contact met je opneemt of direct je aanbod koopt. Alles wat je er doet heeft eeuwigheidswaarde. Daarmee is het ook ideaal voor ondernemers die het in het ene deel van het jaar veel drukker hebben dan in het andere deel.

 

Ding 4: leven met je smartphone in de hand

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind stiekem van mezelf dat ik veel te veel vergroeid ben met mijn smartphone. En dat ik de tijd die ik eraan besteed niet altijd heel zinvol besteed. Maar ja, een smartphone is nu eenmaal zo gemaakt dat hij verslavend is.

Ik heb me voorgenomen om deze zomer een digitale detox te doen: alle verleidelijke appjes behalve Whatsapp (alleen voor privégebruik) en de app om podcasts te luisteren van mijn telefoon halen en eens kijken hoe dat bevalt en of ik dat een tijdje vol kan houden. Mijn bedrijf en marketing zijn namelijk inmiddels zo ingericht dat ik de ruimte voel om dat te doen en eens minder te gaan leven met mijn telefoon altijd binnen handbereik. Social media ga ik dan alleen checken op het moment dat ik mijn computer aan heb staan.

Toen ik nog veel meer gefocust was op social media ging dit heel anders. Ik weet dat je daar ook berichten in kunt plannen, maar als je ook echt een connectie wilt maken met de mensen die jou daar volgen, zul je toch veel zichtbaar moeten zijn en ook op berichtjes moeten reageren – en verwachten mensen vaak dat je dat snel doet. Dat leven met je smartphone binnen handbereik heb je niet nodig als je vooral op je website gefocust bent.

 

Ding 5: WordPress

Hoewel ik zelf een grote fan ben van WordPress en ook weet dat WordPress en Google goede vriendjes van elkaar zijn, heb je het niet beslist nodig om klanten uit je website te halen. Ik weet van meerdere van mijn klanten die hun website met andere software hebben gebouwd of hebben laten bouwen dat zij heel regelmatig klanten uit hun website krijgen.

Is ook jouw website gebouwd met iets anders dan WordPress, maak je dan geen zorgen dat jouw website niet goed kan presteren in Google. Leergierigheid over wat er nodig is om goed gevonden te worden, plus dat wat je leert ook echt uitvoeren, is veel belangrijker.

 

Ding 6: tien jaar ondernemerservaring

Google kan nergens op jouw website zien hoeveel ervaring jij hebt als ondernemer. Het telt absoluut niet mee om te bepalen hoe hoog of laag jij in de zoekresultaten terechtkomt. Natuurlijk kan Google wel zien hoe lang jouw website al in de lucht is, en je bouwt naarmate je website langer bestaat een autoriteitsscore op in Google die ook in je voordeel werkt, maar ook dan is dat lang niet het enige dat telt.

Google houdt namelijk ook heel erg van dingen die up-to-date zijn, en daar kun je zelfs als je net begint als ondernemer op inspelen. Laat je dus niet weerhouden door het ‘Ik heb nog niet zo veel ervaring’-excuus om gewoon lekker te beginnen.

 

Ding 7: een advertentiebudget

Als je zelf wel eens iets googelt, dan zie je bij de resultaten die je krijgt vaak eerst een aantal betaalde resultaten staan en daarna de zogenaamde organische resultaten. Die laatste zijn van websites die niets betaald hebben om op die plek terecht te komen, maar hun website(teksten) gewoon goed voor elkaar hebben.

Ook hier geldt weer: leren over wat belangrijk is om klanten uit je website te krijgen en dat vervolgens in de praktijk brengen is vele malen belangrijker dan of je een budget hebt om te adverteren en zo ja, hoe groot dat budget is.

Ik heb het wel een keertje geprobeerd, begin dit jaar: dat adverteren op Google. Toen mijn online pubquizzen zo goed liepen dacht ik nog meer mensen te kunnen bereiken met een advertentie. Maar toen ik er na drie dagen nog nauwelijks resultaat van zag – terwijl de verkoop via de gratis plekken die ik in Google had bemachtigd gewoon lekker doorliep – ben ik er ook weer mee gestopt.

Waar je op social media steeds vaker moet adverteren om je belangrijkste berichten zichtbaar te maken voor jouw potentiële klanten, kun je via Google nog steeds heel makkelijk klanten bereiken door middel van alles dat je gratis kunt doen. Als je je maar verdiept in hoe je dat slim doet.

 

Klaar voor meer klanten uit je website?

Laat mij je dan de komende week helpen tijdens de Word gevonden in Google Bootcamp. Ik geef je een eenvoudig stappenplan zodat nieuwe klanten jou weten te vinden in plaats van dat jij naar hen moet zoeken. Meld je hier aan voor de Word gevonden in Google Bootcamp.