Wat moet je in 2019 doen om jouw omzet als ondernemer te verdubbelen? Het doen van marketing kan hier een grote bijdrage aan leveren, als je maar weet wat de juiste dingen zijn om je op te focussen. In dit artikel geen hippe Engelse termen zoals customer journey, artificial intelligence en funnel (daarvoor ga je maar naar Frankwatching), maar in begrijpelijk Nederlands mijn top 6 van dingen die ik je anno 2019 aanraad als jij je resultaten en omzet wilt verdubbelen.

 

Voordat ik mijn top 6 met je ga delen eerst even dit: in plaats van of aanvullend op de dingen uit onderstaand lijstje kun je er ook voor kiezen om vaker spannende keuzes te maken of spannende dingen te doen. Bijvoorbeeld je eigen gezicht vaker laten zien in je Instagram Stories of via Facebook Live. Of vaker potentiële klanten één op één benaderen of een betere opvolging doen bij mensen die interesse hebben getoond in je aanbod. Of je laten coachen als je heel eerlijk moet concluderen dat je door het alleen te doen al een tijdje op hetzelfde punt blijft hangen. Iets om over na te denken als jij echt gemotiveerd bent om van 2019 een succes voor je bedrijf te maken.

Dan over naar mijn top 6

 

6. Verdubbel je resultaat uit social media

Het afgelopen jaar heb ik om me heen steeds meer ondernemers gehoord die een beetje moe worden van social media, of gefrustreerd omdat ze er zo veel tijd in steken en zo weinig resultaten zien. Tegelijk zie ik dat veel ondernemers social media niet helemaal op de goede manier inzetten. Social media zijn over het algemeen vooral heel geschikt om naamsbekendheid en zichtbaarheid voor je bedrijf en jezelf op te bouwen. En dat blijft ook in 2019 zo. Verwacht echter niet dat alleen actief zijn op social media genoeg is om een hele stroom klanten naar je toe te laten komen, tenzij je 10.000 of meer volgers hebt en een superaantrekkelijk aanbod.

Bedenk hoe je social media zo kunt inzetten dat je ook buiten deze kanalen om met jouw online fans en volgers in contact blijft. Ik gebruik Facebook en Instagram bijvoorbeeld al een paar jaar ook heel bewust om mijn e-maillijst te vergroten. Die e-maillijst behoudt altijd zijn waarde, ook als mensen (jijzelf misschien ook) moe beginnen te worden van bijvoorbeeld elke dag aanwezig zijn op Facebook.

Kijk ook hoe je jouw naamsbekendheid kunt vergroten via social media. Want je kunt wel heel druk zijn met telkens weer bedenken waar jouw berichten over moeten gaan, maar social media leveren je pas echt iets op als steeds meer mensen jouw berichten zien en je dus ook een speerpunt maakt van het vergroten van de bekendheid van je bedrijf. Een uur de tijd nemen om een goed hashtagonderzoek te doen op Instagram levert je waarschijnlijk meer op dan in een uur tijd drie of vier berichten bedenken die je de komende dagen kunt plaatsen.

Houd bovenal het namens je bedrijf actief zijn op social media ook leuk voor jezelf. Laat je niet te veel leiden door hoe het volgens anderen zou moeten of door de zogenaamde regels. Geef er jouw eigen draai aan en stop er je eigen energie in, want zo val je meteen veel meer op in de overvolle tijdlijn op bijvoorbeeld Facebook of Instagram.

 

5. Verdubbel je oog voor detail

Dit is een vraag die ik heel vaak krijg: “Rimke, ik heb dit, dit en dat al gedaan, maar het werkt allemaal niet om meer klanten te krijgen, dus wat kan ik nog meer doen?” Op zich een heel logische vraag, maar niet helemaal de juiste. In plaats van weer op zoek te gaan naar iets nieuws kun je jezelf beter een andere vraag stellen: Waarom werkt dit wat ik al doe nog niet voor mij zoals ik zou willen?

Als je echt de tijd neemt om in de details te duiken van dat wat je doet, en die details vervolgens steeds beter maakt, dan ga je pas echt goede resultaten zien. Misschien werkt het nog niet omdat je het nog niet zo lang doet. Misschien werkt het ook nog niet omdat je het inhoudelijk wel goed doet, maar nog niet zoveel mensen bereikt. Misschien maak jij bijvoorbeeld heel aantrekkelijke berichten op Instagram of ziet jouw nieuwsbrief er supergoed uit, maar als je maar 150 volgers of 50 lezers hebt, dan gaat daar waarschijnlijk niet zo veel uitkomen. Als je 10 euro besteedt aan een Facebookadvertentie die je aan een doelgroep van honderdduizend mensen richt moet je daar ook geen gouden bergen van verwachten.

Zoek dus uit waar het beter kan. Duik in de cijfers. Kijk op een positief kritische manier naar jouw eigen acties en je eigen geduld. Of vraag hulp aan iemand met verstand van zaken als je zelf niet ziet waar jij je eigen details kunt verbeteren.

 

4. Verdubbel je zichtbaarheid

Mensen willen jou kennen voordat ze klant bij je worden. Niet om je op je uiterlijk te beoordelen (‘niemand zit erop te wachten dat ik met mijn hoofd in beeld kom’ is dus niet langer een geldig excuus 😉 ), maar omdat ze je willen leren kennen. Willen kijken of ze een klik met je hebben, bijvoorbeeld door de manier waarop je praat, door je enthousiasme of door bepaalde overeenkomsten die ze zien tussen jou en zichzelf.

Echt zichtbaar worden als de persoon die aan het hoofd staat van jouw bedrijf is voor veel ondernemers best spannend. Kijk of je jouw zichtbaarheid in kleine stapjes kunt verdubbelen. Je hoeft niet in één dag van helemaal niet zichtbaar naar die eerste uitzending via Facebook Live te gaan. Kijk wat voor jou de eerstvolgende kleine stapjes zijn die je kunt zetten. Al is dat maar dat je mensen in eerste instantie alleen kennis laat maken met jouw stem, zonder meteen al met je hoofd in beeld te komen.

Heb je jouw eerste stappen om meer zichtbaar te worden al voor 2019 gezet? Kijk dan eens hoe je jezelf kunt uitdagen om nog meer zichtbaar te worden. Voorheen was het zo dat mensen jou gemiddeld zeven keer gezien moesten hebben voordat ze wisten of ze een klik met je hadden en eventueel bij je wilden kopen. Nu steeds meer ondernemers actief zijn met online marketing gaat dit eerder richting de zeven uur. Hoe meer jij jezelf laat zien, hoe meer dit je oplevert voor je bedrijf.

 

3. Verdubbel je aantal websitebezoekers

Een ontwikkeling die ik het laatste jaar duidelijk zie is dat mensen zich er steeds meer bewust van worden hoeveel tijd ze eigenlijk op social media doorbrengen. En zich ook realiseren dat ze veel van die tijd scrollend doorbrengen, zonder echt het gevoel hebben dat het een heel nuttige tijdsbesteding is. Zelfs Facebook zelf onderneemt de laatste tijd actie om je bewust te maken van hoeveel tijd je er doorbrengt. Zo krijg ik elke zondag automatisch een overzicht op mijn telefoon van hoeveel tijd ik afgelopen week aan mijn telefoon, en dan met name op social media, besteed heb. En dat is best veel.

Ik denk dat de kans groot is dat mensen hun tijdsbesteding op social media de komende jaren gaan terugbrengen. Sowieso zijn social media er altijd in golfbewegingen geweest: ze komen op, ze worden steeds populairder, ze zijn op hun hoogtepunt en dan neemt de populariteit weer af.

Voor websites is dat in al die jaren dat ze er al zijn nooit gebeurd. Websites zijn er en zullen er zeker ook nog heel wat jaren blijven. Steek er dus tijd en moeite in om meer bezoekers op jouw website te laten komen. En dan met name meer bezoekers die ook echt jouw potentiële klant zijn. Leef je daarvoor goed in in de woorden die jouw mogelijke klanten gebruiken, zodat je die als zoekwoorden op jouw website kunt plaatsen.

Een trend die nu in opkomst is, is de zogenaamde voice search (ha, toch een Engelse term in dit artikel). In simpel Nederlands betekent dit dat je nu ook tegen Google kunt praten als je het op een mobiel apparaat gebruikt. Mensen zullen dus steeds meer op complete, goedlopende zinnen of vragen gaan zoeken, omdat ze hun zoekopdrachten steeds vaker gaan inspreken. Houd daar rekening mee als je zoekwoorden, of in dit geval dus meer zoekzinnen, op je website gaat plaatsen.

Het mooie is dat websitebezoekers vaak ook veel serieuzere kopers zijn dan je fans op social media, omdat ze veel doelgerichter naar bepaalde dingen zoeken. Houd zeker mijn website in de gaten als je jouw aantal websitebezoekers in 2019 wilt verdubbelen, want vanaf februari ga ik hier veel blogs over schrijven. Kijk ook even of de bovenste Facebookgroep op deze pagina iets voor jou is.

 

2. Verdubbel je e-maillijst

E-mails? Worden die nog gelezen anno 2019? Jazeker, en misschien wel meer dan je denkt. Ook hier weer een vergelijking met social media: dat steeds meer mensen minder tijd op social media willen gaan doorbrengen heeft er alles mee te maken dat ze overprikkeld raken. Elk bericht dat je op bijvoorbeeld Facebook of Instagram voorbij ziet komen is een nieuwe prikkel, een nieuw verhaaltje of een nieuwe boodschap die iemand je mee wil geven. Een berichtje dat je makkelijk in een minuutje kunt lezen, om dan weer door te gaan naar het volgende berichtje en dus de volgende prikkel. Terwijl je ondertussen nergens 100 procent je volle aandacht aan geeft.

Ja, mailboxen kunnen ook overvol raken. Maar toch is e-mailen een rustigere vorm van communicatie dan social media. Als jij echte waarde biedt in jouw e-mails, dus als het niet een veredelde reclamefolder voor je bedrijf is, maar een mail met echte inhoud, zullen jouw lezers ze zeker wel willen openen, of er misschien zelfs naar uitkijken. Net zoals ze elke dag hun favoriete krant of wekelijks hun favoriete tijdschrift lezen.

Het is dus zeker slim om in 2019 jouw e-maillijst te vergroten of zelfs te verdubbelen. Een rekensom uit de marketing is dat als jij regelmatig echt waardevolle nieuwsbrieven verstuurt naar je lezers, dit gemiddeld één euro per lezer per maand oplevert. Een e-maillijst met 500 abonnees kan dus een maandelijkse bijdrage van 500 euro aan je omzet leveren. Een e-maillijst met 1.000 abonnees kan dan zorgen voor 1.000 euro aan maandelijkse omzet. Heb jij al een grote e-maillijst, maar zie je dit resultaat nog niet? Ga dan nog even terug naar punt 5 uit deze top 6.

Denk niet te snel dat e-mailmarketing niet bij jouw bedrijf past of dat jij niets interessants te vertellen hebt. Deze vorm van marketing is namelijk voor echt elk bedrijf geschikt en waardevol. Zoek dus naar manieren om jouw e-maillijst te laten groeien, maar ook naar manieren om jouw nieuwsbrieven extra interessant te maken voor je lezers of consequenter te versturen. Het draagt er allemaal aan bij dat je dubbel zoveel resultaat gaat halen uit jouw e-mailmarketing.

 

1. Verdubbel je kennis van marketingstrategie

Als je online klanten wilt krijgen, is het belangrijk dat potentiële klanten jou kennen, dat ze een klik met je hebben en dat ze vertrouwen in je hebben. Daar heb ik je hierboven al iets over proberen mee te geven. Als je bijvoorbeeld wel veel bekendheid hebt, maar mensen jou als gezicht achter het bedrijf nog nooit gezien hebben, wordt het lastig om online klanten te krijgen. Als jij jezelf wel online laat zien, bijvoorbeeld op video, maar je doet dat niet heel regelmatig, dan ontstaat er geen vertrouwensband en wordt het ook lastig om klanten te krijgen via je online marketing.

Daarnaast is er nog een niet onbelangrijk schakeltje als je echt online klanten wilt krijgen: goed zijn in het verkopen van je aanbod, op een manier die past bij jou en die past bij deze tijd. Aan veel likes op Facebook of veel hartjes op Instagram heb je niet zo veel als jij nooit je aanbod naar voren durft te brengen, of als je dat niet op de goede manier doet.

Zeg niet zomaar tegen jezelf dat je niet goed bent in het verkopen van je aanbod, want daarmee doe je jezelf tekort. Je aanbod verkopen kan op tientallen verschillende manieren, en er is altijd minimaal één die bij jou past. Dat weet ik doordat ik me zelf in eerste instantie stortte op de meest voor de hand liggende manieren en telkens gefrustreerd raakte omdat die niet voor mij werkten. Inmiddels heb ik manieren gevonden om mijn aanbod te verkopen die juist heel goed bij mij passen, en die ik zelfs leuk ben gaan vinden. En die manieren zijn er voor jou ook.

Zorg dus dat je dubbel zo veel komt te weten over hoe marketing echt werkt. Dat je aan vier dingen gaat werken: het vergroten van je naamsbekendheid, het vergroten van je zichtbaarheid, meer regelmaat aanhouden in de dingen die je doet (los van of je wel of geen zin of inspiratie hebt) en dubbel zo goed worden in verkopen, op een manier die bij jou past.

 

Jouw resultaten echt verdubbelen?

Regelmatig geef ik de gratis online workshop Online klanten krijgen in 2019 – Verdubbel je resultaten, verdubbel je succes. In deze workshop ga ik in op de hierboven genoemde top 6 en krijg je bij alle onderdelen nog vele extra tips. Ik nodig je van harte uit om eens aanwezig te zijn. Het is gratis en online, dus je kunt meedoen zonder de deur uit te hoeven. Lees hier alles over de workshop Online klanten krijgen in 2019 en de eerstkomende data waarop je de workshop kunt volgen.

 

 

 

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Maar daarvoor heb ik wel jouw toestemming nodig. De cookies zorgen ervoor dat ik mijn website steeds verder kan verbeteren en deze voor jou zo gebruiksvriendelijk mogelijk kan maken.

Bekijk in de footer het privacyreglement