5 valkuilen die je lancering verprutsen - Ik help jou online

Lanceren is een hele leuke manier om in een korte periode veel nieuwe klanten bijna vanzelf naar jou toe te laten komen. Maar net zoals bij andere manieren waarop je nieuwe klanten krijgt liggen er ook verschillende valkuilen op de loer. In dit artikel behoed ik je daar graag voor.

 

In een lancering bouw je eerst een (sterkere) connectie en vertrouwensband op met mensen die jouw bedrijf kennen en volgen, om ze vervolgens een aanbod te doen waarmee jij hen van dienst kunt zijn. Doordat je eerst de tijd hebt genomen om waarde en inspiratie met je potentiële klanten te delen, staan zij veel meer open voor het zeggen van ‘ja’ tegen jouw aanbod. Als dat tenminste iets is dat zij heel graag willen of nodig hebben. En daar zit meteen de eerste valkuil bij het doen van een lancering.

 

Valkuil 1: je slaat de plank mis met je aanbod

Als ondernemers denken wij allemaal heel goed te weten wat onze potentiële klanten nodig hebben. Bovendien zijn we vaak zelf super enthousiast over ons aanbod – dus waarom zouden anderen dat niet zijn? Toch is het goed om in een lancering niet zomaar iets aan te bieden dat je zelf erg leuk vindt, zonder vooraf te weten of er wel vraag naar is.

Als je een aanbod gaat lanceren dat je al eerder meerdere malen verkocht hebt, dan weet je bij voorbaat dat je de plank niet mis zult slaan. Ook als je iets nieuws aanbiedt waar je al vraag naar hebt gekregen zit je sowieso op de goede weg. Maar als je een nieuw aanbod aan jouw potentiële klanten gaat doen waarvan je nog niet zeker weet of ze er wel behoefte aan hebben, ga dat dan echt eerst uitzoeken, bijvoorbeeld met behulp van een marktonderzoekje. Want het zou zonde zijn als jij veel tijd steekt in het optuigen van een hele lancering – en in het creëren van je aanbod – om vervolgens nul nieuwe klanten te mogen verwelkomen.

 

Valkuil 2: je maakt geen connectie

Als ik een lancering doe, dan zit daar vrijwel altijd ook een interactief element in. Denk daarbij aan een webinar, een 5-daagse bootcamp/challenge of een vragenuurtje/brainstormsessie via Zoom. Door video in te zetten maak je makkelijk een connectie met potentiële klanten. Ze zien je op bewegend beeld en kunnen zo makkelijk wel of niet een klik met je maken.

Nou is het echt niet beslist nodig om op video te verschijnen op het moment dat je een lancering voor je mooie aanbod doet. In mijn lanceertraining heb ik een hele module over succesvol lanceren waar geen camera op je gezicht aan te pas komt. Zelf deed ik in het verleden ook regelmatig zo’n lancering zonder video-element.

Maar ook dan is het wél belangrijk dat je een connectie maakt met de mensen die jou gedurende je lancering volgen: bijvoorbeeld door verhalen te vertellen en jouw eigen persoonlijke schrijfstijl te hanteren – en door te laten zien dat jij goed begrijpt wat er bij jouw potentiële klanten leeft. Ook een gevoel van herkenning zorgt immers voor connectie.

 

Valkuil 3: je wilt een allemansvriend zijn

Hoe vaak ik het niet hoor: ‘Ja, maar Rimke, als ik dan een tijd achter elkaar over dit ene onderwerp ga praten, dan haken mensen die daar geen interesse in hebben toch af?’ Of: ‘Als ik vaker van me ga laten horen, kan ik de uitschrijvers of ontvolgers alvast met tientallen verwelkomen’.

Als jij dit herkent, dan neem ik je graag mee in een dilemma dat ik onlangs hoorde in een podcast die ik luisterde: als je echt één van de twee moet kiezen, ofwel dat heel veel mensen je leuk vinden en je niet of moeizaam klanten krijgt, ofwel dat je echt een impact kan maken op mensen en dus regelmatig klanten krijgt, maar daarvoor los moet laten dat iedereen je leuk moet vinden, welke van die twee kies je dan?

Een allemansvriend zijn en succesvol een bedrijf runnen gaan over het algemeen slecht samen. Ontvolgers en uitschrijvers horen erbij als jij aan marketing doet. Het zijn mensen die toch al geen klant bij je zouden zijn geworden. En soms zijn het mensen die eerder wel klant bij je waren, maar nu genoeg van je hebben. Wees daar oké mee, en laat je in de acties die jij onderneemt leiden door de mensen die juist op dit moment op jouw aanbod zitten te wachten.

 

Valkuil 4: Je creëert geen echte urgentie

Naast het principe van veel waarde en inspiratie delen om vervolgens van daaruit een aanbod te doen is ook het creëren van een urgente reden om juist nu je aanbod te kopen een van de succesfactoren van een lancering. Op het moment dat die urgente reden er niet is, of niet goed uit de verf komt, zullen klanten tijdens je lancering meestal niet in de rij staan voor je aanbod.

Urgentie kan in van alles zitten: er is een beperkt aantal plekken voor je aanbod, er geldt een tijdelijke korting op je aanbod, nieuwe klanten krijgen een extra bonus bij je aanbod, jouw lancering valt precies in de tijd van het jaar waarin mensen jouw soort aanbod het hardst nodig hebben, enzovoort. Denk goed na over de urgente reden die jij gaat geven om je aanbod te kopen, zodat je lancering niet in het water valt.

 

Valkuil 5: Je bent te veel gefocust op de uitkomst

Dit is de valkuil waar ik zelf eerder het vaakst in gestapt ben: te veel druk zetten op de uitkomst van de lancering. Laat ik vooropstellen dat er helemaal niets mis is met het stellen van een doel voor je lancering, bijvoorbeeld: ‘ik wil zo veel nieuwe klanten krijgen’ of ‘ik wil dit bedrag aan omzet maken tijdens mijn lancering’. Het geeft je richting voor het lanceerplan dat je te maken hebt: of je dat eenvoudig kunt houden of wat ambitieuzer mag maken.

Maar vervolgens is het de kunst om de druk van de daadwerkelijke uitkomst af te halen, om niet continu bezig te zijn met het aantal aanmeldingen of nieuwe klanten dat je al hebt. En al helemaal niet om je humeur er door te laten bepalen, of de mate waarin je jouw lanceerplan verder uitvoert zoals je het bedacht had.

Het klinkt misschien een beetje zweverig, maar een doel stellen en je lanceeracties vervolgens gewoon volgens plan uitvoeren, met focus op hoeveel plezier je daar in hebt én vooral niet op hoeveel resultaat het per dag oplevert, werkt veel beter om je doelen te bereiken. Pas in mijn laatste twee grote lanceringen heb ik het zelf op deze manier aangepakt, en het werden meteen mijn twee meest succesvolle lanceringen tot nu toe.

 

Zullen we samen voorkomen dat jij in de verschillende lanceervalkuilen valt?

Boek dan jouw ticket voor de Lanceer je Succes Bootcamp van 11 tot en met 15 januari, waarin we samen jouw eerste succesvolle lancering van 2021 gaan uitwerken. Als je vandaag nog jouw ticket boekt, krijg je als een van de bonussen direct toegang tot de Facebookgroep van de Bootcamp, waar je vandaag al met mij kunt brainstormen over jouw lanceerplannen voor 2021. Boek hier je ticket voor de Lanceer je Succes Bootcamp.