Het is weer die tijd van het jaar. De tijd waarin alle ondernemers nieuwe plannen maken en doelen stellen. En ja, daar hoort ook een omzetdoel bij. Met je bedrijf wil je immers geld verdienen, anders is het geen bedrijf. Maar hoe bepaal en behaal je jouw omzetdoel voor 2020? Deze vijf tips helpen je op weg.

 

Tip 1: kies een omzetdoel waar JIJ een connectie mee hebt

Het allerbelangrijkste is dat je niet een omzetdoel kiest dat zomaar uit de lucht komt vallen of dat je ‘wel leuk lijkt’. Nee, je moet een connectie voelen met je omzetdoel, een reden hebben waarom je juist dit doel kiest. En dat kies je dus niet omdat een ander vindt dat dit je doel moet zijn of omdat je beste ondernemersvriend(in) hetzelfde doel kiest of omdat mensen om je heen vinden dat je al gek genoeg doet als je een klein doel kiest.

Een omzetdoel bepalen waar een verhaal achter zit kan globaal op twee manieren. Manier 1 is dat je in kaart gaat brengen wat al je vaste privélasten zijn plus alle kosten die gepaard gaan met het runnen van je bedrijf en welke prijskaartjes er hangen aan alle (extra) leuke en mooie dingen die je in 2020 voor jezelf en anderen wilt doen. Daar rolt dan een getal uit dat jouw omzetdoel mag zijn als je in 2020 jouw leukste leven wilt leiden.

Manier 2 is dat je gaat kijken in hoeverre jij uit 2020 meer wilt halen dan uit 2019. Zo vind ik het mooi om elk jaar een verdubbeldoel als omzetdoel te stellen, omdat ik weet dat ik dan dubbel zo spannende stappen moet zetten en keuzes moet maken, en ik dat een mooie uitdaging voor mezelf vind. Niet alleen omdat ik dan dubbel zo veel mensen kan helpen of mensen dubbel zo goed kan helpen, maar ook omdat ik daarvan zelf als mens en ondernemer groei. En voor mij is dat één van de dingen waar mijn plezier als ondernemer in zit.

Zit voor jou het plezier voor 2020 meer in een rustig en fijn leven kunnen leiden zonder al te veel druk en uitdagingen? Dan is het ook meer dan oké als je als doel stelt je omzet met 10 procent te verhogen. En ben je nog veel ambitieuzer dan ik, stel jezelf dan bijvoorbeeld als doel om je omzet te vertienvoudigen. Er is bij deze tip geen goed of fout, het gaat erom dat het klopt voor jou.

Kijk eens welke van de twee manieren het meest met jou resoneert en gebruik die om jouw omzetdoel te bepalen.

 

Tip 2: bedenk wie jij moet zijn om jouw omzetdoel te behalen

Vaak ga je, als je omzetdoel eenmaal gesteld is, eerst een prachtig praktisch plan maken om dat te realiseren. Uitrekenen hoeveel klanten je nodig hebt, bepalen op welke vormen van marketing je in gaat zetten, enzovoort. Allemaal heel goed om te doen, maar ik heb al vele ondernemers gezien die dit heel goed konden, maar aan het eind van het jaar toch niet hun doelen hadden behaald.

Daarom is het minstens zo belangrijk om stil te staan bij de vraag: Wie moet ik zijn om mijn omzetdoel te behalen? Bestudeer hiervoor bijvoorbeeld ondernemers die al verder zijn dan jij, die al doelen hebben behaald die jij ook wilt realiseren. Moet je zuiniger worden op je energie, meer hulp durven vragen, jezelf meer zichtbaar maken, gezonder eten, minder voor anderen invullen hoe zij over jou denken, hogere prijzen durven ontvangen, consequenter zijn in wat je aan marketing doet, minder aan jezelf twijfelen, of nog iets anders doen?

Ga hier echt eens serieus voor zitten en kijk wat er naar boven komt. Want als je dit werk doet op de grens van een oud en een nieuw jaar, is de kans veel groter dat jij straks eind 2020 kunt zeggen dat je jouw omzetdoel behaald hebt.

 

Tip 3: houd bij hoe ver je bent

Veel ondernemers houden niet zo van cijfers, zeker niet als het met geld te maken heeft. Toch is het heel goed en handig om te weten hoe je er financieel voor staat. Of je op schema ligt voor het behalen van je doel of niet. Want gedurende het jaar is er nog zo veel tijd om bij te sturen. Om dingen anders te doen. Of om andere dingen te doen, die meer impact hebben en dus tot meer omzet leiden.

Zelf noteer ik elke vrijdag in mijn notitieboekje op hoeveel omzet ik voor dat jaar zit en hoeveel procent dat is van mijn doel. Zo heb ik inzichtelijk of ik op schema lig. Zo zag ik in het tweede kwartaal van 2019 dat ik wat achter begon te lopen op mijn omzetdoel, terwijl ik in het derde kwartaal het percentage juist razendsnel zag groeien. Niet zomaar, maar omdat ik me er bewust van was hoe ver ik met mijn doel was, van daaruit bedacht wat ik anders of beter moest doen en van de uitvoering daarvan het resultaat zag. Iets dat niet gebeurt als je je kop wat je omzetcijfers betreft in het zand steekt.

 

Tip 4: laat je geluk niet afhangen van hoe ver je bent

Het is als ondernemer altijd goed om doelen te hebben, en zeker om die in duidelijke cijfers te gieten. Wat echter niet goed is, is je geluk en plezier te koppelen aan hoe ver je bent met je doelen. Want juist als je ontevreden of ongelukkig bent wordt het lastiger om met volle energie verder te werken aan je doelen.

Probeer om eventueel tegenvallende omzetcijfers los te zien van je gevoel. Als je nog startend bent, en al het geld nodig hebt om van je bedrijf te kunnen leven, dan is dat vast behoorlijk lastig voor je. Voel je frustratie of onrust omdat iets niet zo snel gaat als jij had gewild. Maar juist dan is het belangrijk om je daar niet ongelukkig door te laten maken, want vanuit plezier, rust en het gevoel van verwachting dat het steeds beter gaat worden trek je meer succes en omzet naar je toe. Ja, dat klinkt een beetje zweverig, maar ik heb juist gemerkt dat een vleugje zweverig zijn ook bijdraagt aan het behalen van je omzetdoelen.

Ben jij zo iemand die wel dag en nacht met je bedrijf bezig kan zijn en loopt het even minder lekker? Besteed dan meer tijd aan de mensen en dingen die privé belangrijk voor je zijn en waar jij plezier uit haalt. Als je je daardoor weer blijer gaat voelen komt er ook weer energie vrij om verder aan je ondernemersdoelen te werken.

 

Tip 5: uiteindelijk gaat het helemaal niet om de omzet

Zoals iemand op mijn Facebookpagina onlangs terecht opmerkte: uiteindelijk gaat het helemaal niet om de omzet. Er zijn drie dingen die veel belangrijker zijn. Allereerst dat wat jouw omzet mogelijk maakt: de dingen waar je van kunt genieten doordat je genoeg omzet maakt. Ten tweede is winst altijd belangrijker dan omzet. Want een bedrijf waarvan de omzet verdubbelt, maar de kosten tegelijk verdriedubbelen, dat is niet echt succesvol. Dan doet een bedrijf waarvan de omzet met tien procent groeit zonder dat er extra kosten worden gemaakt het veel beter.

Ten derde gaat het ook om de persoonlijke groei die je doormaakt door gericht aan een omzetdoel te werken. Dat je meer zelfvertrouwen krijgt door jezelf uitdagende doelen te stellen, meer durf krijgt, mooiere kansen durft te pakken, meer energie krijgt, enzovoort. Voor mij is dat de allerbelangrijkste drijfveer achter mijn omzetdoel.

Ik ben benieuwd hoe dat voor jou is.

 

Cadeautje

Kun jij nog wel wat hulp gebruiken bij het evalueren van 2019 en het maken van je plannen en doelen voor 2020? Vraag dan hier gratis de checklist Plezier, energie en geld aan.

 

× .