Jouw aanbod verkopen via Facebook, kan dat? Ja, dat kan, zo heb ik afgelopen jaar meerdere keren zelf mogen ervaren. Maar dan is het wel belangrijk dat je jouw Facebookberichten bij de juiste mensen onder de aandacht brengt én dat ze goed geschreven zijn. Over dat laatste geef ik je in deze blog 5 goede tips.

 

Toen ik vorig jaar mijn online Academie lanceerde maakte ik daarvoor veel promotie op Facebook. En datzelfde deed ik ook toen ik dit voorjaar de training Scoren in Google in 2018 lanceerde. Met mooi resultaat, want bij beide deden bij de start 17 ondernemers mee. Nu heb ik het geluk dat ik makkelijk teksten schrijf, door mijn jarenlange ervaring uit de journalistiek, maar ik ben ervan overtuigd dat ook jij pakkende teksten kunt schrijven waardoor jij gasten of klanten krijgt via Facebook. Daarom mijn 5 tips voor een goed verkoopbericht op Facebook.

 

Tip 1: trek meteen de aandacht

Wees eens eerlijk: als jij door je tijdlijn op Facebook scrollt, bij hoeveel berichten sta je dan echt even stil? Hoeveel trekken er meteen jouw aandacht? Waarschijnlijk lang niet alle berichten die in jouw tijdlijn staan. Online zijn we ongeduldig, wat betekent dat je echt in een paar seconden de aandacht van jouw lezers moet trekken als je wilt dat ze door gaan lezen, dus liefst al in de eerste zin van je bericht. Zet daarin iets opvallends, iets dat nieuwsgierig maakt, iets dat heel uitgesproken is, iets dat jouw lezers verrast of iets humoristisch. Zo heb je meteen de aandacht van jouw lezer.

 

Tip 2: spreek de taal van je lezers

Dit bedoel ik zowel letterlijk als figuurlijk. Als jij op Facebook berichten in meerdere talen plaatst, zorg dan dat je elke lezer aanspreekt in zijn of haar eigen taal. Zeker in een verkoopbericht is dit extra belangrijk. Iemand die Frans spreekt zal niet bij jou kopen of boeken als hij een Facebookbericht in het Engels van jou voorbij ziet komen. En zo zal iemand die Spaans spreekt ook niet reageren op jouw in het Nederlands geschreven bericht, ook niet als je daaronder de Spaanse vertaling plaatst. Gebruik dus één taal per bericht en laat het aan de juiste mensen zien.

Ook figuurlijk is het belangrijk om de taal van je lezers te spreken. Gebruik woorden die zij ook gebruiken, tref de juiste toon: wat formeler als je denkt dat dit beter bij jouw doelgroep past, wat losser als dat meer aansluit bij je doelgroep. Let heel goed op welke woorden en formuleringen zij vaak gebruiken en laat ze terugkomen in jouw teksten.

 

Tip 3: doe aan storytelling

Storytelling is niets anders dan het vertellen van verhalen, en dan het liefst verhalen over echte mensen zoals jij en ik. Een verhaal dus over jezelf, of over één of meer van je gasten of klanten. Meestal is het ook een verhaal waar een ontwikkeling in zit.

Toen ik afgelopen najaar mijn Academie lanceerde schreef ik bijvoorbeeld in een Facebookbericht over de ontwikkeling die ik in het afgelopen jaar als ondernemer had doorgemaakt: dat er in een jaar zo veel kon veranderen. Ik vertelde dit verhaal vanaf het punt waar ik een jaar eerder was tot het punt waar ik op dat moment was. Toeval of niet, maar binnen een uur nadat ik het op Facebook had geplaatst kreeg ik 2 nieuwe aanmeldingen voor een jaarabonnement van mijn Academie.

 

Tip 4: doe niet meteen je aanbod, maar bouw het op

Als mensen online snel hun aandacht verliezen, is het dan niet slim om meteen met je aanbod te komen, voordat ze zijn afgeleid? Je zou het misschien denken, maar zo werkt het niet. Mensen beslissen namelijk bijna nooit met hun verstand over of ze wel of niet op een aanbod ingaan, maar bijna altijd met hun gevoel of het onbewuste gedeelte van de hersenen.

Dat betekent dat je in jouw Facebookbericht eerst een gevoel bij je lezers moet oproepen, een beleving, hen mee moet nemen in een verhaal dat ze voor zich kunnen zien of een resultaat dat hen aanspreekt. Daarom werkt storytelling ook zo krachtig. Bouw je tekst dus goed op en werk op een logische manier toe naar het doen van je aanbod.

 

Tip 5: doe een duidelijke call to action

Een call to action is een aanzet tot actie. Het betekent dus dat je de lezers van jouw Facebooktekst aanzet om een bepaalde actie te ondernemen. Een call to action begint eigenlijk altijd met een werkwoord: ‘Ga naar…’, ‘Boek jouw ticket op…’, ‘Maak gebruik van dit aanbod op…’, enzovoort – waarna je mensen meestal toe leidt naar je website, zodat ze daar gebruik kunnen maken van jouw aanbod. Natuurlijk kun je mensen ook vragen om jou te mailen of te bellen om van je aanbod te profiteren, maar doorverwijzen naar je website is vaak effectiever – omdat mensen ervan houden iets snel en zelfstandig te kunnen regelen. Maak het ze dus zo makkelijk mogelijk.

 

Meer gratis tips?

Meld je dan aan voor het Ik help jou online Proeflokaal, waar je allerlei praktische tips en videolessen vindt om meer bekendheid, meer zichtbaarheid en meer klanten te krijgen voor jouw mooie bedrijf. Meld je hier gratis aan voor het Ik help jou online Proeflokaal

 

× .