5 signalen dat je op de goede weg bent om klanten uit je website te krijgen

Als je een doel wilt bereiken is het meestal niet zo dat je vandaag begint bij A en morgen al bij B (je gedroomde resultaat) bent. In plaats daarvan kom je eerst langs een paar tussenpunten, die je ook al mag zien als signalen dat je goed bezig bent. Welke zijn dat en hoe achterhaal je of jij al (bijna) bij die tussenpunten bent? In dit artikel vertel ik het je voor als jij als doel hebt om (meer) klanten uit je website te krijgen.

 

Als het je doel is om klanten te krijgen via je website, dan is het glashelder wanneer je dat doel precies bereikt hebt: op het moment dat jij een nieuwe klant krijgt die jou via je website gevonden heeft. Wil je continu klanten krijgen uit je website, dan is je doel bereikt als dit je meerdere keren per week (of per dag, of per maand, maar net waar je graadmeter ligt) gebeurt.

Bij mij staat de teller hiervoor deze week op vijftien, want een product dat ik passief via mijn website verkoop is deze week al vijftien keer besteld, elke keer door mensen die ik niet ken en van wie ik zeker weet dat ze mij via Google gevonden hebben. Maar dit gebeurde niet van de ene dag op de andere. Toch wist ik ook toen de bestellingen nog niet met tien of meer per week binnenkwamen al dat ik op de goede weg was. Hoe? Door op bepaalde specifieke signalen te letten.

 

Signaal 1: je website(pagina) trekt telkens meer bezoekers

Als jouw website net online is gegaan, begin je meestal klein. Vaak is het al heel wat als je in de eerste maanden na het live gaan van je website een paar honderd bezoekers per maand trekt. Houd vooral goed in de gaten of er elke maand een kleine of grotere groei zit in het aantal bezoekers dat jouw website weet te vinden. Vergelijk jezelf hierin niet met anderen, maar puur en alleen met jezelf.

Google Analytics is een heel handige tool van Google om na te gaan hoeveel bezoekers jouw website trekt. Duik daar eens in om te kijken of het verkeer naar jouw website groeit. Bovenaan zie je het aantal bezoekers dat je website de afgelopen week trok, en in het uitklapmenuutje waar de tekst ‘Afgelopen 7 dagen’ staat kun je het ook voor een langere periode bekijken. Houd er wel rekening mee dat het bezoek aan je website sowieso door het jaar heen kan fluctueren: zo ging het bij mij in de maand juli een stuk omlaag, om daarna weer flink te stijgen.

In de gaten houden of je aantal bezoekers groeit kun je natuurlijk ook doen voor een specifieke pagina op je website, bijvoorbeeld voor een blog waar je veel van verwacht of voor een aanbodpagina die je geschreven hebt. Ook hiervoor kun je het aantal bezoekers opzoeken in Google Analytics.

Scroll op de homepage van Analytics helemaal naar onderen, om een kijkje te nemen in het gedeelte ‘Welke pagina’s bezoeken uw gebruikers?’ Zelf zie ik daar bijvoorbeeld dat de aanbodpagina voor het passieve product waar ik je net over vertelde in april 116 keer gevonden werd en in september 899 keer. Niet zo gek dus dat het nu veel vaker verkocht wordt dan in april.

 

Signaal 2: je website trekt steeds meer bezoekers op de automatische piloot

Je website kan op verschillende manieren bezoekers trekken: doordat ze jouw websiteadres rechtstreeks intypen, doordat jij een link naar je website deelt op social media, doordat jij een link naar je website in een e-mail (nieuwsbrief) plaatst, doordat er een link naar jouw website op de website van een ander staat en iemand daar op klikt, doordat ze je via Pinterest weten te vinden of natuurlijk doordat jouw website opduikt in de zoekresultaten van Google.

Sommige van deze bezoekersstromen kunnen alleen flink groeien als jij daar continu veel werk en tijd in blijft steken. Voor het laten groeien van andere bezoekersstromen is een eenmalige tijdsinspanning nodig die daarna continu voor je kan blijven werken. Die laatste manier om meer websitebezoekers te krijgen is natuurlijk het meest aantrekkelijk, tenzij je het juist heerlijk vindt om het continu druk te hebben.

Ga voor jezelf na wat jij ziet als websitebezoek dat op de automatische piloot binnenkomt. Voor mij is dat elke bezoeker die mij via Google weet te vinden via een blog of tekst die ik al langer dan een paar weken geleden geschreven heb. In Google Analytics kun je in het onderdeel Acquisitie en vervolgens Overzicht nagaan hoe jouw taartpunten (zoals een van mijn klanten het zo mooi noemde) eruitzien: waar je bezoekers vandaan komen en hoe de onderlinge verhouding is.

In mijn geval kwam in september 2020 ongeveer 85,7 procent van mijn bezoekers via Google. In cijfers waren het er 3772. Van dit ‘automatische piloot’-verkeer mag je de kans groot inschatten dat je volgende maand weer minimaal hetzelfde aantal haalt zonder dat je er echt extra werk voor hoeft te doen (tenzij het om veel seizoensgebonden bezoekers ging). Zelf heb ik in de eerste helft van oktober bijvoorbeeld alweer 3409 bezoekers via Google gekregen. Grote kans dus dat ik aan het einde van de maand ruim boven het aantal van september zit.

 

Signaal 3: bezoekers doorlopen je website op de manier waarop jij dat wilt

Websitebezoekers kunnen op allerlei manieren jouw online wereld (oftewel: je website) binnenstappen. Ze kunnen via je homepage binnenkomen, via een blog, via een aanbodpagina, enzovoort. Als het echt om potentiële klanten gaat, is het natuurlijk fijn als zij je website ook doorlopen op de manier waarop jij die in gedachten hebt.

Of dit ook echt gebeurt kun je nagaan in het gedeelte Gedrag in Google Analytics. Klik daar op het tabje Gedragsstroom. Je ziet dan een soort stroomschema met aan de linkerkant je best gevonden websitepagina’s en blogs. Als je in de kolom Beginpagina’s op een groen blok klikt met je linker muisknop en vervolgens op Zoekverkeer via dit punt markeren, dan zie je wat mensen die op deze pagina je website binnenkomen vervolgens doen.

Misschien vind je het wat lastig om dit schema goed te lezen en begrijpen, daarom geef ik in de video hieronder wat extra uitleg.

 

Zie je in je eigen overzicht dat bezoekers je website nog niet zo doorlopen als jij graag wilt? Kijk dan eens hoe je betere bewegwijzering kunt aanbrengen op je websitepagina’s: knoppen of links waarmee je bezoekers op een logische manier van de ene naar de andere websitepagina leidt.

 

Signaal 4: het wordt drukker in je mailbox

Als je website meer bezoekers gaat trekken, en ook meer bezoekers die precies in jouw doelgroep vallen, dan is de kans groot dat je ook meer mailtjes gaat krijgen van mensen die interesse hebben in je aanbod. Zeker als je het hen makkelijk maakt om contact met je op te nemen. Dat laatste doe je het meest handig op een hele duidelijke contactpagina.

Een deel van jouw potentiële klanten zal het fijn vinden jou eerst nog een of meer vragen te stellen voordat ze bij je kopen. En ja, heel vaak zijn dat vragen waarvan het antwoord ook al op je website stond. Maar mensen lezen nu eenmaal slecht en vinden het vaak gewoon ook fijn, even zo’n contactmomentje.

Als je op je website ook slimme dingen doet om een e-maillijst op te bouwen, is ook het krijgen van meer inschrijvingen daarvoor een signaal dat je op de goede weg bent. Met websitebezoekers die zich inschrijven voor jouw e-maillijst kun je immers langere tijd in contact blijven, waardoor je hen op een later moment alsnog enthousiast kunt maken om klant bij je te worden.

Hoewel ik op dit gebied de exacte cijfers niet paraat heb, merk ik wel dat het in het afgelopen halfjaar aanmerkelijk drukker is geworden in mijn mailbox, zowel met vragen over mijn aanbod als met inschrijvingen voor de cadeautjes die ik via mijn website weggeef om mijn e-maillijst te laten groeien. Gisteren bijvoorbeeld had ik drie inschrijvingen voor mijn checklist met tien tips om een succesvol webinar te geven en één inschrijving voor mijn checklist Bereik jouw klanten in Google. Weer vier leuke websitebezoekers met wie ik in contact kan blijven via mijn e-maillijst.

 

Signaal 5, voor iets meer gevorderden: je conversie neemt toe

Je conversie is het percentage mensen dat je website bezoekt en ook direct bij je koopt. Of het percentage mensen dat een aanbodpagina op je website bezoekt en daar het betreffende aanbod koopt. Je kunt het uitrekenen door het aantal klanten dat je in een specifieke periode uit je website hebt gekregen te delen door het aantal bezoekers dat je in die periode had. Of door dezelfde rekensom te maken voor een specifieke aanbodpagina op je website.

Wordt een aanbodpagina op je website in een maand tijd bijvoorbeeld honderd keer bezocht, en kopen vier van die honderd ook echt jouw aanbod, dan is je conversie dus vier procent. Dit is overigens een heel realistisch percentage voor een aanbod dat minder dan vijftig euro kost. Toen ik bijvoorbeeld in september een training over lanceren gaf waarvoor de ticketprijs 47 euro was, werd deze pagina in de aanmeldperiode door 336 mensen bezocht. 19 ondernemers kochten daadwerkelijk een ticket voor de training, waardoor mijn conversiepercentage 5,6 procent was.

Je conversie verhogen wil zeggen dat je met een zelfde hoeveelheid bezoekers op je website(pagina) meer verkopen of klanten krijgt. Om je conversie te verhogen kun je allerlei slimme dingen doen. Het voert wat te ver om daar in dit artikel dieper op in te gaan, maar ik zal dit in een ander blog zeker nog eens doen – en binnenkort ook in een bonusworkshop als je deelnemer bent aan mijn training Continu klanten uit je website.

 

Wat is jouw belangrijkste actiepunt na het lezen van dit artikel?

Waar ga jij meer op letten, of waar ga jij mee aan de slag zodat je binnenkort meer klanten uit je website mag verwelkomen? Leuk als je het hieronder even laat weten.