fbpx

Heb jij dat ook wel eens: dat je op je bedrijfspagina op Facebook of op je zakelijke Instagram iets van je wilt laten horen, maar dat je helemaal geen inspiratie hebt voor een onderwerp? Dan ga ik je in deze blog helpen met mijn 5 tips waardoor je altijd inspiratie hebt.

 

De kracht van social media is dat jij er met je bedrijf een onderdeeltje kunt worden van het online leven van jouw fans en volgers, en daarmee ook van toekomstige nieuwe klanten. Maar dat gebeurt natuurlijk alleen als zij ook echt regelmatig iets van jou voorbij zien komen – en dus niet als jij dagen- of wekenlang niets plaatst door gebrek aan inspiratie. Daarom 5 keer inspiratie voor je berichten op social media.

 

Tip 1: geef een inkijkje in jouw werkdag

Tenzij jij echt het allersaaiste werk van de wereld hebt – maar waarom zou je als ondernemer iets heel saais doen? – is er vast iets leuks of inspirerends wat jij over jouw werkdag kunt vertellen of laten zien. Maak een foto van iets dat je vandaag aan het maken of doen bent en schrijf er een mooie tekst bij. Zo krijgen jouw fans en volgers meteen een nog beter beeld van wat jij binnen je bedrijf precies doet en ook over waar jij hen bij kunt helpen.

 

Tip 2: giet één onderwerp in meerdere vormen

Met één goed onderwerp kun je alle kanten op. Op het moment dat ik deze blog schrijf is het bijvoorbeeld heel mooi weer. Ik zou daarom op mijn Facebook of Instagram een tip kunnen geven over hoe je efficiënt je marketing doet zodat je meer tijd hebt om van het mooie weer te genieten. Ik zou ook een vraag kunnen stellen, bijvoorbeeld of jij vandaag tijd hebt om van de zon te genieten. Ik kan je ook inspireren met een mooie quote die iets met zon te maken heeft. Of ik kan een persoonlijk verhaal vertellen over hoe ik zelf meer vrije tijd creëer door mijn marketing beter in te plannen. Je kunt één onderwerp dus in de vorm gieten van een tip, een vraag, een inspiratiemoment, een persoonlijk verhaal, een video, enzovoort.

Tip 3: bedenk een rubriek

Hier heb je natuurlijk wel even inspiratie bij nodig, maar als je jouw rubriek eenmaal bedacht hebt kun je die heel makkelijk elke week vullen. Denk bijvoorbeeld aan een receptenrubriek als je voedingscoach bent, een rubriek waarin je elke week iets vertelt over een logo-ontwerp als je vormgever bent, een rubriek waarin je elke week een websitetip geeft als je websitebouwer bent, enzovoort. Nog beter: een vragenrubriek. De vraag ‘Wat zijn jouw plannen voor deze week?’ kun je bijvoorbeeld makkelijk elke maandag opnieuw stellen op je Facebookpagina en/of Instagram.

 

Tip 4: vraag om inspiratie

Je hoeft niet alles zelf te bedenken. Vraag eens op Facebook of Instagram wat mensen graag van jou willen zien, leren of weten. Of welke vragen zij aan jou hebben. Het aantal reacties dat je krijgt hangt vaak af van hoe actief jouw fans en volgers zijn met reageren op jouw berichten, maar je doet er vast een paar leuke ideeën uit op.

 

Tip 5: houd een brainstorm

Dit werkte bij mij altijd goed toen ik nog als journaliste werkte. Als ik het even rustig had ging ik met mezelf brainstormen, of rond een bepaald thema of door gewoon wat op internet rond te struinen en me te laten inspireren door wat ik tegenkwam. Doe je een brainstorm rond een thema, schrijf dan een thema dat voor jouw bedrijf belangrijk is bovenaan een vel papier of in een document op je computer. Zet nu een timer of kookwekker op 15 minuten en daag jezelf uit om zo veel mogelijk onderwerpen en invalshoeken rond dit thema te bedenken. In dat kwartiertje schrijf je alles op wat er in je opkomt, zonder al te selecteren op goede of slechte onderwerpen. Pas als de 15 minuten om zijn mag je gaan kijken welke ideeën ook echt bruikbaar zijn voor op Facebook en Instagram.