De zomer is begonnen! En of je het nu de komende tijd heel druk hebt of lekker op vakantie gaat, het is verleidelijk om een Facebook- en Instagram-vakantie te nemen en je marketing op een lager pitje te zetten. Ik geef je graag 5 redenen om dit niet te doen en ik heb ook nog iets heel leuks voor je – maar daarover aan het eind van deze blog meer.

 

1. Juist in de zomer val je extra op

Zomer betekent komkommertijd. Dat was altijd al zo bij kranten en op de televisie, maar online is het niet anders. Het is rustiger in de tijdlijn op Facebook en Instagram, veel andere ondernemers nemen ook een social media-vakantie. En dat betekent extra kansen voor jou om met je bedrijf – en óók met jouw aanbod – zichtbaar te zijn op Facebook en Instagram.

 

2. Kennen, leuk vinden en vertrouwen

De tweede reden waarom je je Facebook en Instagram in de zomer beter niet stil kunt leggen vraagt wat meer uitleg. De mensen die jouw bedrijf online volgen doorlopen drie fases, of eigenlijk vier. Zodra ze jouw pagina gaan liken doen ze dat omdat ze jou en je bedrijf beter willen leren kennen. Zien ze daarna regelmatig aantrekkelijke berichten van jouw pagina voorbijkomen en maak je echt contact met hen, door goede tips, inspiratie en andere dingen te delen, dan gaan ze ook een klik met je krijgen.

Blijf je dit structureel doen, dan gaan mensen vervolgens vertrouwen in je krijgen. Het enige wat jij daarvoor hoeft te doen is elke dag, of op zijn minst een paar dagen per week, berichten op Facebook en Instagram plaatsen.

Pas als mensen deze drie stappen hebben doorlopen – kennen, leuk vinden en vertrouwen (in marketingtermen ook bekend als de Know-Like-Trust-factor) – zijn ze klaar voor de vierde stap: een aankoop of boeking bij jou doen. Als jij structureel berichten plaatst, dan weet ik zeker dat er op dit moment mensen zijn die in die derde fase zitten en die bijna klaar zijn om de vierde stap te zetten. Maar als jij een Facebook en Instagram-vakantie van één of twee maanden neemt, dan doorbreek je dit stappenplan en zijn al die mensen weer terug bij stap 1. Na de zomer kun je dan weer helemaal opnieuw beginnen met het opbouwen van vertrouwen.

 

3. Social media is zaaien en oogsten

Je kunt je Facebookpagina en Instagramaccount vergelijken met een moestuin. Eerst zaadjes planten en water geven ( = heel veel waarde delen) en daarna wachten tot er iets tot bloei komt – en ook dan alles wat bloeit water en aandacht blijven geven. Doe je jouw social media-fans nooit een aanbod, dan ga je nooit klanten of gasten krijgen via Facebook of Instagram. Maar gebruik je jouw social media juist continu om je aanbod te doen, dan gebeurt er ook weinig: dan denken mensen dat je puur en alleen op Facebook en Instagram zit om hen als klant of gast binnen te halen – en dat vinden ze niet aantrekkelijk.

Je hebt op Facebook en Instagram daarom periodes nodig van zaaien en periodes van oogsten. Oftewel: afwisselend periodes waarin je alleen maar leuke en waardevolle berichten deelt, zonder aanbod te doen, en periodes waarin je juist wel je aanbod doet en wel met verkopen bezig bent. Doe je zelf in de zomer even rustig aan of heb je het juist zo druk dat er even geen noodzaak is om nieuwe omzet binnen te halen, dan is de zomer een prima periode om alleen lekker met zaaien bezig te zijn.

 

4. Mensen trekken mensen aan

Heb je het in de zomer juist heel druk en denk je er daarom niet aan toe te komen om berichten op Facebook en Instagram te plaatsen? Bedenk je dan nog maar een keer, want juist drukte trekt nog meer mensen aan. Als jij op Facebook en Instagram op een leuke manier laat zien hoe je van de drukte geniet, dan is dat een soort energie die zich verspreidt, die nóg meer mensen aantrekt. Want wij mensen zijn nu eenmaal groepsdieren: als we zien dat het ergens druk en leuk is, dan willen we daar ook naartoe, dan willen we daar ook bij horen. Deel dus juist zo veel mogelijk op Facebook en Instagram in drukke tijden.

 

5. Niet iedereen is op vakantie

Tot slot: dat de zomer is aangebroken betekent niet dat iedereen nu op vakantie is. Er zijn genoeg mensen die pas in het najaar op vakantie gaan. Er zijn ook genoeg mensen die de zomer gebruiken om nieuwe dingen te leren, aan hun eigen ontwikkeling te werken. Er zijn genoeg mensen die zin hebben om in de zomer naar iets toe te komen dat jij organiseert, enzovoort. Juist hen kun je in de zomer goed bereiken (zie ook de eerste reden), maar zorg er dan wel voor dat je zichtbaar bent.

 

Wil jij ook lekker zichtbaar zijn op social media?

Vraag dan gratis het e-book 52 toptips voor online marketing die werkt voor jou aan.

× .