Video’s maken. Je hoeft deze twee woorden maar te laten vallen in een groep ondernemers en die is gelijk verdeeld in verschillende kleine groepjes. De groep die het superleuk vindt om video’s te maken en dat dus ook regelmatig doet, de groep die het nog steeds spannend vindt en het tegelijk toch doet en groepen die om verschillende redenen nog niets met video doen. In dit artikel geef ik je vijf goede redenen om jezelf online vaker op video te laten zien.

 

Tot welke groep ik zelf behoor? Stiekem nog steeds een beetje tot de tweede groep. Terwijl ik het tegelijk ook superleuk vind om met video mijn boodschap echt goed over te kunnen brengen – en dus onder andere Facebook Lives, Instagram Stories en webinars maak. En ik heb als missie om nog veel meer ondernemers enthousiast te maken om zichzelf ook online op video te laten zien. En wel om deze redenen.

 

Reden 1: je komt makkelijker in contact met andere ondernemers

Als zelfstandig ondernemer kun je regelmatig het gevoel hebben dat je er in je eentje voor staat. Gelukkig heb je in deze tijd een hele online wereld binnen handbereik waarbinnen je makkelijk contacten kunt leggen met andere ondernemers. Hoe meer jij jezelf online laat zien, hoe makkelijker dit gaat.

Dat merk ik ook in mijn Ik help jou online Academie, waar ik regelmatig online samenwerkactiviteiten organiseer. Zodra mijn leden elkaar daar op bewegend beeld hebben gezien, hebben ze daarna ook veel meer en veel makkelijker contact met elkaar in de Facebookgroep van mijn Academie, en soms zelfs daarbuiten. Maar vergelijk het ook eens met een (netwerk)event waar je een hele dag geweest bent. Met ondernemers die je daar ziet én spreekt bouw je in korte tijd al een band op. Online kan dat ook, maar dan moet je jezelf wel laten zien.

 

Reden 2: potentiële klanten maken veel makkelijker een klik met je

Wat voor andere ondernemers geldt, dat geldt natuurlijk ook voor jouw potentiële klanten: als ze jou op bewegend beeld hebben gezien, kunnen ze veel makkelijker een gevoel bij je krijgen. En als dat gevoel positief is, wordt voor hen de drempel om bij je te kopen of met je te gaan samenwerken meteen lager. Want er is een klik.

Ik hoor veel ondernemers die nog geen video’s maken vooral praten over de mensen die mogelijk iets niet leuk zullen vinden aan hun video’s. Maar die mensen die mogelijk iets niet leuk vinden, dat zijn helemaal niet jouw potentiële klanten. Ze zijn dus niet belangrijk. Maak video’s met jouw ideale klanten in gedachten, niet met mensen in gedachten die eigenlijk helemaal niet relevant zijn voor de doelen die jij met je online zichtbaarheid hebt.

 

Reden 3: potentiële klanten krijgen veel sneller vertrouwen in je

Eén van de grootste verschillen tussen online kopen en je aankopen doen in een fysieke winkel is dat je in die laatste veel meer kunt zien. Zo kun je er een praatje maken met de verkoper, zie je er andere klanten rondlopen die ook overwegen iets te kopen in dezelfde winkel en kun je er het product dat je wilt aanschaffen eerst eens goed bekijken en misschien zelfs vasthouden of passen.

Online is dat laatste met name lastig wanneer je diensten verkoopt. Maar de verkoper die klanten in de winkel kunnen spreken, die kun jij in je online winkel wél laten zien: jijzelf dus. En dat zorgt ervoor dat potentiële klanten veel sneller vertrouwen in je krijgen, een essentieel schakeltje als je online klanten wilt krijgen.

 

Reden 4: het geeft je zelfvertrouwen

Het maken van mijn eerste video, dat kan ik me nog heel goed herinneren. Ik was een hele ochtend bezig om een filmpje van een paar minuten op te nemen en toen ik het eenmaal deelde was ik supergespannen over de reacties die ik zou krijgen. Maar al na een uur, waarin ik heel veel positieve reacties kreeg op mijn video, keek ik er anders naar.

Juist het voor het eerst delen van een video met de wereld geeft je zelfvertrouwen een boost. Want je hebt het toch maar mooi gedaan, ook al vond je het waarschijnlijk spannend, en de kans is groot dat je al snel positieve reacties krijgt op je video. En als je eenmaal weet dat je dit kunt, weet je ook gelijk dat je meer kunt dan je denkt. Wil je nog meer zelfvertrouwen krijgen? Houd het dan niet bij die ene eerste video, maar ga vaker video’s maken. Daar groeit je zelfvertrouwen nog verder van – en juist vanuit dat zelfvertrouwen doe je meer dingen die bijdragen aan de groei van jouw bedrijf.

 

Reden 5: het geeft je rust – en vanuit rust ontstaat groei

Hoe kom ik eigenlijk over op anderen? Hoe kom ik over op mijn potentiële klant? Hoe ga ik me online presenteren? Ik ken veel ondernemers die bezig zijn met dit soort vragen. Wat nu als jij jezelf online precies zo laat zien als je in het echte leven ook bent? Als je helemaal niet meer hoeft na te denken over hoe je jezelf online presenteert, maar gewoon bent zoals je bent. 1 op 1 hetzelfde, online en offline.

Wat een rust geeft je dat. Alleen al de rust dat je video’s helemaal niet perfect hoeven te zijn, omdat alles in jouw normale leven ook niet altijd perfect is (tenminste, daar ga ik maar even van uit). Je kunt precies zijn wie je bent. En als je jouw klanten vervolgens in het echt ontmoet, dan voelt het ook meteen heel vertrouwd. Want ze kennen je al. Bovendien hoef je geen online imago meer te ‘verzinnen’. Hoe je over gaat komen, dat weet je al: net zoals je overkomt op mensen die je in het dagelijks leven leert kennen. Als je daar rust over hebt, komt er weer ruimte in je hoofd om andere kansen voor je bedrijf te benutten.

 

Wat vind jij lastig aan video’s maken?

Laat je het mij weten? Ik ga binnenkort een videotraining maken over hoe je zelfverzekerd jezelf kunt zijn in je video’s. Jouw vragen en obstakels neem ik daar graag in mee. Laat je tot die tijd lekker inspireren door mijn actie Zichtbaar Jezelf.