5 belangrijke keuzes om te maken als je webinars gaat geven - Ik help jou online

Als je besluit om voor je bedrijf webinars te geven, dan komen er de nodige keuzes op je af. Welke webinar software gebruik je bijvoorbeeld, wat is het perfecte tijdstip om jouw webinar te geven, doe je wel of niet een aanbod aan het eind, enzovoort. In dit artikel bespreek ik vijf belangrijke keuzes die je het beste kunt maken voordat je (eerste) webinar begint.

 

Zoom, Webinargeek of andere webinar software?

Als het gaat om software die het mogelijk maakt om webinars te geven, dan zijn er nogal wat opties. Een paar van de bekendste zijn Zoom, Webinargeek, GoToWebinar en Clickmeeting. Wat ik ontzettend belangrijk vind is dat je iets kiest waar je goed mee overweg kunt. Iets dat voor jou makkelijk werkt.

Daarom is het vaak handig om, als dat mogelijk is, eerst voor een ‘free trial’ te kiezen. Dat betekent dat je de software een tijdje (meestal maximaal een maand) gratis kunt uitproberen. Zo ontdek je vanzelf wat werkt voor jou.

Zelf gaf ik mijn webinars in het begin met Clickmeeting. Het werkte super eenvoudig, maar als ik een wat langer webinar gaf liep de software vaak vast. Dat betekende dat ik de reacties van mijn deelnemers in de chat niet meer kon zien en dat soms ook mijn presentatie vastliep. Daarom ben ik in de loop van 2018 overgestapt op Zoom, dat heel stabiel is en voor mij ook makkelijk om mee te werken.

Webinargeek ken ik niet uit eigen ervaring, maar ik ken veel gebruikers die er heel tevreden over zijn. Dit is software van Nederlandse bodem, en het kan natuurlijk heel fijn zijn om een Nederlandstalige helpdesk achter de hand te hebben. Verder is er dus ook nog GoToWebinar. Dit is een wat hoger geprijsde webinar software. Ik kan je er uit eigen ervaring niet al te veel over vertellen, maar je kunt altijd even googelen naar de voordelen ervan.

 

Wil je de deelnemers aan jouw webinar wel of niet in beeld?

Als je webinars geeft via Zoom, dan kun je ervoor kiezen om je webinar als meeting te organiseren of als echt webinar. Veel ondernemers overwegen in het begin dat eerste, omdat je voor Zoom for Meetings een aanzienlijk lager bedrag per maand betaalt dan voor Zoom for Webinars.

Je moet er alleen wel rekening mee houden dat bij Zoom for Meetings niet alleen jij, maar ook je deelnemers in beeld zijn als jij je webinar geeft. Ofwel op video, ofwel met een balkje waar hun naam op staat. In sommige gevallen kan dat superfijn zijn vanwege de directe interactie die je dan met hen kunt hebben, in andere gevallen zal het je alleen maar extra zenuwachtig maken, al die ogen van deelnemers die je aankijken. Of vind je het misschien niet prettig dat iedereen kan zien hoeveel mensen er precies aanwezig zijn.

Weeg dus goed af waar je voor kiest. De investering bij Zoom for Webinars is wat hoger, maar ik vind het zelf wel heel fijn als mijn deelnemers in een chatruimte meedoen en meekijken in plaats van dat ze direct in beeld zijn. Vanuit die chat kunnen ze dan vragen aan mij stellen. Ook daarbij kun je overigens weer een keuze maken: ofwel alle opmerkingen en vragen in de chat zijn voor iedereen zichtbaar, ofwel alleen voor jou als presentator van het webinar.

 

Geef je jouw webinar in de ochtend of in de avond?

Of misschien wel in de middag? Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Het hangt helemaal af van de doelgroep waar jij je op richt. Zijn dat mensen die over het algemeen doordeweeks van 9 tot 5 voor een baas werken? Dan is een webinar in de avond of in het weekend een slimme keuze. Zijn zelfstandig ondernemers jouw doelgroep? Zij maken vaak in de ochtend graag wat tijd vrij om naar een waardevol webinar te kijken.

Zelf heb ik in het begin met wisselende tijdstippen en dagen geëxperimenteerd. Inmiddels weet ik dat mijn doelgroep de meeste tijd heeft in de ochtend en in de avond. Heel af en toe geef ik daarom nog wel eens een webinar om 20.00 uur. Maar meestal zijn mijn webinars nu in de ochtend om 10.00 uur, omdat ik zelf ’s ochtends veel meer energie heb dan ’s avonds om er een superwaardevolle workshop van te maken.

Ga vooral uitproberen wat voor jouw doelgroep werkt, en bovenal ook wat voor jouzelf werkt. Als je meer een avondmens bent is het beter om je webinars wat later op de dag te geven. Ben je net als ik meer een ochtendmens, plan ze dan vroeger op de dag in. Natuurlijk ook rekening houdend met de voorkeuren van je doelgroep.

 

Wel of geen aanbod doen?

Wat mij betreft is het nooit te vroeg om een aanbod te doen in je webinar, ook niet als het de eerste keer is dat je er eentje geeft. Zelf heb ik dat ook gedaan – en zeiden er ook nog meteen twee mensen ‘ja’ tegen dat aanbod.

Voordat ik mijn eerste webinar gaf had ik een cursus Webinars zonder zorgen gevolgd. Bovendien werd ik in die tijd gecoacht door een businesscoach die superveel ervaring had met het geven van webinars en had ik het ook samen met haar goed voorbereid. Dus ja, ik vond het superspannend om een webinar te geven, maar ik durfde het wel aan om een aanbod te doen.

Voelt het voor jou echt heel ongemakkelijk om bij je eerste webinar een aanbod te doen? Wacht er dan nog even mee en geef jezelf eerst wat ‘groeitijd’: tijd waarin je vanzelf zelfverzekerder wordt in het geven van webinars aan deelnemers die live aanwezig zijn.

Ook kun je er bewust voor kiezen om een webinar te geven waarin je puur waarde over wilt brengen en een aanbod dus irrelevant is. Ook dan kun je het natuurlijk achterwege laten. Maar laat het vooral niet achterwege om redenen die eigenlijk smoesjes zijn, zoals dat je het spannend vindt of denkt dat het niet gepast is om naast het delen van veel waarde ook iets te verkopen in je webinar. Je helpt mensen daar juist mee.

 

Stel je wel of geen opname beschikbaar van je webinar?

Er gaat niets boven de energie van live een webinar bijwonen. Maar altijd als jij een datum voor je webinar gepland hebt, zullen er ook mensen zijn die aangeven dat ze net op die tijd niet kunnen. In dat geval kun je ervoor kiezen om een opname beschikbaar te stellen.

Het voordeel daarvan is dat meer mensen dan jouw waardevolle webinar kunnen volgen. Het nadeel is dat mensen die een webinar achteraf terugkijken dit toch anders beleven en jou bijvoorbeeld niet direct vragen kunnen stellen. Ook merk ik dat niet iedereen die om de opname vraagt deze ook daadwerkelijk bekijkt.

Zelf heb ik ook hier het nodige geëxperimenteerd. De keuze die ik nu gemaakt heb is dat ik geen opname beschikbaar stel als ik weet dat ik het webinar op een latere datum nogmaals ga geven. Ik heb namelijk het liefste live deelnemers en kan mensen die er niet bij kunnen zijn dan immers naar die nieuwe datum verwijzen.

Als ik weet dat het (voorlopig) de laatste keer is dat ik een bepaald webinar geef, dan stel ik vaak wel een opname beschikbaar. Die is dan wel tijdelijk te bekijken, bijvoorbeeld 48 of 72 uur. Zo creëer je toch nog enige urgentie om het webinar echt te volgen.

 

Tegen welke keuzes loop jij nog meer aan?

Ga je binnenkort een eerste webinar geven of ben je net begonnen met het geven van webinars? En loop jij aan tegen nog andere keuzes dan de vijf die ik in dit artikel heb besproken? Laat het even weten in een reactie, zodat ik mijn tips met betrekking tot deze keuzes nog kan toevoegen aan het artikel.