3 goede redenen om all-in te gaan op klanten krijgen uit je website - Ik help jou online

Als je graag meer klanten wilt helpen in jouw mooie bedrijf, dan kun je daar van alles voor doen. Er zijn immers tientallen verschillende manieren om met nieuwe klanten in contact te komen, en om ze vervolgens enthousiast te maken om jouw aanbod te kopen. Een van mijn favorieten is klanten krijgen uit je website, maar waarom eigenlijk? En wanneer zou jij hier ook je prioriteit aan moeten geven?

 

Er zijn twee dingen die ik absoluut niet verstandig vind als jij een goedlopend bedrijf wilt opbouwen: niet of nauwelijks iets aan marketing doen én van alles maar een beetje doen, zonder iets echt goed te doen.

Beide typen ondernemers zijn over het algemeen makkelijk te herkennen. De eerste groep heeft het altijd ‘druk, druk, druk’ met van alles en nog wat waardoor er geen tijd is om dingen te doen die nieuwe klanten binnenbrengen. Ze genieten volop van hun privéleven, maar hebben ondertussen vaak veel zorgen over waar hun klanten van de komende tijd vandaan moeten komen. Ze zullen het niet snel toegeven, maar stiekem vinden ze het best spannend om iets te moeten leren én doen dat hen meer klanten zou kunnen brengen, want het is een flinke stap uit hun comfortzone. En straks wordt hun bedrijf nog echt succesvol, wat dan?

De tweede groep kom je vaak veel tegen op social media. Op alles dat maar als een social kanaal omschreven kan worden zijn ze te vinden, om hun eigen berichten te delen én op anderen te reageren. Soms bloggen ze er ook nog een beetje bij, versturen ze e-mails of maken ze wel eens een video. Ze hebben vaak een groot online netwerk met veel vrienden, waardoor de indruk ontstaat dat alles hen voor de wind gaat. Maar omdat ze hun tijd over van alles en nog wat verdelen, doen ze niets echt heel goed en levert alles ze maar een beetje resultaat op. Met als gevolg dat ze meestal net zo veel zorgen hebben als de eerste groep – ook al merk je dat aan de buitenkant niet aan ze.

Veel slimmer is het om een paar dingen te kiezen die jou meer klanten gaan brengen en die echt je focus te geven zodat ze zo goed mogelijk voor je gaan werken. Voor mij is één van die dingen bloggen om zo het aantal bezoekers aan mijn website flink te laten groeien én in contact te komen met nieuwe klanten. Dit artikel is niet bedoeld om je over te halen ook voor bloggen en het sterker maken van je website te kiezen, maar om je te laten zien wanneer dit ook goed bij jou past.

 

Situatie 1: als je niet afhankelijk wilt zijn van kanalen die eigendom zijn van anderen

Toen ik in mijn eerste huurflatje ging wonen wist ik één ding zeker: zodra het kon zou ik een huis gaan kopen. Ik vind het fijn om een plek te hebben die helemaal van mijzelf is en om niet afhankelijk te zijn van een huurbaas of woningcorporatie. Een paar jaar later kocht ik mijn eerste appartement, en weer wat later een heus koophuis waar ik elke dag volop van geniet.

Als jij online onder de aandacht wilt komen van nieuwe klanten kun je er ook voor kiezen om dat of op gehuurde grond te doen, of op je eigen grond. Onder die gehuurde grond versta ik dan social media: al die kanalen waar jij met je bedrijf actief bent zijn wel heel makkelijk in te richten en te beheren, maar ze zijn niet van jou. Als Facebook, Instagram of LinkedIn morgen een algoritme wil veranderen of de mogelijkheden voor ondernemers wil inperken, heb jij daar niets tegen in te brengen. En als ze zin hebben je account te verwijderen omdat de dingen die jij er doet hen niet aanstaan, kunnen ze dat zomaar doen. Vraag maar aan Lange Frans.

Zelf kreeg ik in september een mail van Facebook dat mijn advertentie-account op non-actief was gezet. Een paar weken lang kon ik geen enkele advertentie plaatsen. Toen ik eindelijk zin had gemaakt om met de helpdesk te chatten, bleken ze zelf eigenlijk niet te weten waarom het account gedeactiveerd was. Gelukkig was het daarna snel weer in de lucht, maar het was voor mij maar weer eens een bevestiging van wat ik vaak zeg: ‘Don’t build your brand on rented land’.

Je website is (als het goed is) van jou, en als je er een beetje moeite voor doet leer je ook al snel hoe je ‘m eenvoudig kunt beheren (lees: er een blog op plaatsen, een nieuwe pagina maken of iets in je teksten aanpassen). Alles wat je er opbouwt blijft ook van jou, en er moeten wel hele gekke dingen gebeuren om je website plotseling in het niets te laten verdwijnen. Kies ervoor om te focussen op het sterker maken van je website als jij je bedrijf ook liever niet afhankelijk maakt van geleende grond.

 

Situatie 2: als het je fijn lijkt niet té grote stappen uit je comfortzone te hoeven zetten

Mij maak je absoluut niet gelukkig met een uitnodiging voor zo’n formele netwerkbijeenkomst. En ook aan koude acquisitie heb ik een hartgrondige hekel. Gelukkig hoef ik beide inmiddels helemaal niet meer te doen, maar toen ik ze nog wel eens deed – onder het motto: als anderen zeggen dat het werkt, moet ik het toch maar proberen – ging dat altijd gepaard met heel veel spanning en weinig succeservaringen.

Voor andere ondernemers is het bijvoorbeeld een enorme stap uit hun comfortzone om op video te verschijnen. Om een camera op jezelf te richten en dan iets te vertellen, of dat nou in een Facebook Live, een Instagram Story of in een webinar is. En weer anderen vinden het zelfs al een hele stap om zichzelf eens op een foto op Facebook of Instagram te laten zien en verschuilen zichzelf liever achter andere mooie plaatjes.

Wat jouw ‘te ver uit je comfortzone’-ding ook is, de kans is groot dat werken aan klanten krijgen uit je website een minder grote stap uit die comfortzone van jou vraagt. Ja, iets op je website publiceren kan in het begin ook best spannend zijn, maar je kunt je tekst rustig op je eigen favoriete plek schrijven en finetunen voordat je de stap zet om ‘m te publiceren. Daar hoeft dan niet eens beslist een foto van jezelf bij te staan. Bovendien kun je altijd nog iets aan je tekst veranderen als het eenmaal online staat en je toch iets wilt aanpassen. Over het algemeen een stuk minder spannend dan bijvoorbeeld die camera op jezelf richten.

 

Situatie 3: als het je heerlijk lijkt als je ook nieuwe klanten kunt krijgen terwijl je slaapt of van je vrije tijd geniet

Nee, ik ga niet beweren dat klanten krijgen uit je website een ‘Leun rustig achterover totdat ze naar je toe komen’-strategie is. Net zoals alles dat je voor je wilt laten werken om meer klanten te krijgen heeft het tijd nodig om het op te bouwen.

Het leuke is wel dat blogs, in tegenstelling tot de ‘wegwerpcontent’ op social media, als je ze eenmaal geschreven hebt tot in lengte van jaren voor je kunnen blijven werken. Een van mijn best presterende blogs op mijn website is een artikel dat ik in februari 2018 schreef. Deze maand heeft dit artikel alweer 318 mensen met mij in contact gebracht, terwijl ik daar 0 minuten werk van heb gehad.

Ja, het is slim om als je eenmaal begint met bloggen dat ook te blijven doen. Maar als de basis eenmaal staat, dan is het wat mij betreft ook prima als je hier een of twee keer per maand tijd voor maakt in je toch al zo drukke leven (in plaats van het dagelijkse werk dat zichtbaar blijven op social media van je vraagt).

Het leuke is dat je, als de basis eenmaal staat, via je website ook nieuwe klanten kunt krijgen terwijl je slaapt of van je vrije tijd geniet. Zo zag ik gisteren na het opstaan dat iemand om half 4 ’s nachts iets bij mij gekocht had. Dat voelde toch een beetje als slapend rijk worden. 😉

 

Kortom: als jij het prima vindt om afhankelijk te zijn van anderen, als je best grote stappen uit je comfortzone durft te zetten en het heerlijk vindt om altijd druk te blijven met je marketing: kies dan vooral niet voor het steeds sterker maken van je website. Wil je juist liever onafhankelijk zijn, hoef je niet zo nodig grote stappen uit je comfortzone te zetten en weet je best wel wat andere dingen te bedenken om je tijd aan te besteden, kies dan vooral wel voor het versterken van je website!

 

Vraag de gratis checklist Bereik snel en simpel jouw klanten in Google aan

De checklist Bereik snel en simpel jouw klanten in Google kun je hier gratis aanvragen.